Τα κυριότερα θέματα που συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Περιβάλλοντος της Ε.Ε. στο Λουξεμβούργο στη διάρκεια της οποία έγινε προετοιμασία για τη Σύνοδο του Poznan της Πολωνίας 13 Δεκεμβρίου ήταν η αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα και οι Γενετικώς Τροποποιημένοι Οργανισμοί (ΓΤΟ).

Τα κυριότερα θέματα που συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Περιβάλλοντος της Ε.Ε. στο Λουξεμβούργο στη διάρκεια της οποία έγινε προετοιμασία για τη Σύνοδο του Poznan της Πολωνίας 13 Δεκεμβρίου ήταν η αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα και οι Γενετικώς Τροποποιημένοι Οργανισμοί (ΓΤΟ).

Σε ό,τι αφορά στην Κλιματική Αλλαγή οι υπουργοί αντάλλαξαν απόψεις για τη δέσμη νομοθετικών προτάσεων «Κλίμα-Ενέργεια» της Ε.Ε., βασικό σημείο της οποίας είναι η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 20% έως το 2020. Ορισμένες χώρες υποστήριξαν πως, λόγω της οικονομικής και νομισματικής κρίσης, πρέπει να επανεξεταστούν οι βασικές παράμετροι της δέσμης, διαδικασία η οποία μπορεί να καθυστερήσει την επίτευξη συμφωνίας.

Ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Σταύρος Καλογιάννης, που ήταν επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στο Συμβούλιο, τόνισε ότι δεν πρέπει να επιτρέψουμε στην οικονομική κρίση να επηρεάσει τη δέσμη μέτρων, αντιθέτως, η δέσμη θα συμβάλει ουσιαστικά στη βιώσιμη ανάπτυξη της Ευρώπης.

Πρόσθεσε δε ότι η δέσμευση της χώρας μας προς μία οικονομία χαμηλού άνθρακα αποτυπώνεται στην τελευταία Έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα επιτυγχάνει το στόχο της για το Κιότο με τα μέτρα που ήδη εφαρμόζει. Δήλωσε επίσης ότι η Ελλάδα τάσσεται υπέρ της πλήρους δημοπράτησης των δικαιωμάτων, από το 2013, για τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, πρόταση που συμβαδίζει με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και δημιουργεί τα απαραίτητα κίνητρα για αντικατάσταση των ρυπογόνων μονάδων.

Παράλληλα, ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ υποστήριξε ότι τα έσοδα από τις δημοπρατήσεις δικαιωμάτων πρέπει να κατευθυνθούν στη χρηματοδότηση έργων και δράσεων κατά της κλιματικής αλλαγής, στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Επίσης, ο κ. Καλογιάννης κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για την προώθηση των απαραίτητων πιλοτικών έργων επίδειξης της τεχνολογίας αποθήκευσης άνθρακα, ώστε να αποδειχθεί η περιβαλλοντικά ασφαλής εφαρμογή της.

Σε ό,τι αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα για τις οποίες συμφωνήθηκε να μην ξεπερνούν τα 130 g CO2/km από το 2012, ο κ. Καλογιάννης ζήτησε την άμεση υιοθέτηση ακόμα πιο φιλόδοξων στόχων, ενώ σε ό,τι αφορά τους Γενετικώς Τροποποιημένους Οργανισμούς τόνισε μεταξύ άλλων ότι το ζήτημα είναι πολιτικό και απασχολεί πολύ τους Ελληνες πολίτες.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 23/10/2008)