Όπως υποστηρίζει ο Ανδρέας Πετροπουλέας, Διευθυντής Διαχείρισης Ενέργειας στην ELPEDISON, και Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής Ηλεκτρικής Ενέργειας στο ΙΕΝΕ, το πρόβλημα με τη λιανική τιμή του ρεύματος και το κατά πόσο είναι από τις πιο ακριβές στην Ευρώπη είναι ψευδεπίγραφο. «Οι Έλληνες πολίτες πληρώνουν τιμές κάτω του μέσου όρου της Ε.Ε. και είμαστε σε πολύ καλά επίπεδα», τόνισε και συνέχισε, λέγοντας, πως η καθημερινή αναφορά από τους εκπροσώπους των κομμάτων και τα Μέσα Ενημέρωσης, στα ακριβά τιμολόγια του ρεύματος γίνεται καθαρά για λόγους πολιτικής και πρέπει να σταματήσει.
Ανέφερε δε το παράδειγμα μια τυπικής 4μελούς οικογένειας η οποία πληρώνει, αμιγώς ως κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, μόλις το 3,25% του μηνιαίου προϋπολογισμού της! «Η ηλεκτρική ενέργεια στην Ελλάδα είναι φθηνή» σχολίασε για να προσθέσει πως είναι ένα πολύτιμο και φθηνό αγαθό.
Επεσήμανε δε πως για κάθε 10 ευρώ αύξηση ανά MWh στην χονδρική τιμή του ρεύματος, η αντίστοιχη επιβάρυνση του λογαριασμού είναι μόνο 3 ευρώ.
Κατά την παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης του ΙΕΝΕ για τον «Ελληνικό Ενεργειακό Τομέα 2024», ο κ. Πετροπουλέας, αφού την χαρακτήρισε από τους πιο ολοκληρωμένους και στρατηγικά σημαντικούς οδηγούς για την κατανόηση της ενεργειακής αγοράς στην Ελλάδα και την ΝΑ Ευρώπη παρουσίασε, σε διαφάνειες, τις κοινές, όπως τις χαρακτήρισε, προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ενεργειακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε ως μείζονα πρόκληση το γεγονός ότι το δίκτυο της χώρας μας θα πρέπει να συγκρίνεται με εκείνα αφρικανικών χωρών, καθώς οι απώλειες ανέρχονται σε 18% και βαίνουν αυξανόμενες, ήτοι, τόνισε, το ένα πέμπτο της ενέργειας χάνεται!
«Αυτή είναι η πραγματικότητα στην Ελλάδα και ο ΔΕΔΔΗΕ φαίνεται ότι δεν μπορεί να ελέγξει το δίκτυό του. Έχει πρόβλημα», είπε χαρακτηριστικά για να συνεχίσει: «Δεν γνωρίζω τί φταίει, αλλά από τις εξηγήσεις που δίνουν οι αρμόδιοι ούτε εκείνοι φαίνεται να γνωρίζουν τί ευθύνεται!»
Σημείωσε δε ότι στην Ευρώπη, τα αντίστοιχα ποσοστά απωλειών του δικτύου κυμαίνονται μεταξύ 5-8% το μέγιστο, χωρίς να σημαίνει ότι έχει επιλύσει όλα τα υπόλοιπα προβλήματα στην εσωτερική αγορά, κάτι που όπως υποστήριξε, έχει οδηγήσει στη σταδιακή αλλά ορατή αποβιομηχανοποίηση της Ευρώπης.
Τα αίτια, όπως τα περιέγραψε εν συντομία, έγκεινται στο υψηλό κόστος της ενέργειας, τους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τη μεταφορά της παραγωγής σε χώρες με χαμηλότερο κόστος, την έλλειψη επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες, στην παγκοσμιοποίηση και το ελεύθερο εμπόριο, στον αυτοματισμό και την τεχνολογική αλλαγή, καθώς και στην αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων.
«Έχουμε τεράστιο πρόβλημα στην Ευρώπη και δεν βλέπω τους υπεύθυνους να φαίνονται να έχουν συνειδητοποιήσει την κατάσταση», είπε.
Στη συνέχεια συνέκρινε τα μερίδια καυσίμου στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα κατά το περασμένο έτος, 2023, όπου εμφανίζεται μια σταδιακή μείωση της χρήσης του άνθρακα, ενώ η συμμετοχή του φυσικού αερίου παραμένει σταθερή και θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα για αρκετές δεκαετίες ακόμη, με την μπερδεμένη εικόνα που παρουσιάζει, την ίδια χρονική περίοδο, η Ευρώπη.
Η Ε.Ε. προσπάθησε, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, να αλλάξει την πολιτική της για το Περιβάλλον, και να προωθήσει την «πράσινη» ατζέντα της, με τη διαφορά ότι επιχείρησε να την επιβάλει «βίαια», αντί να επιλέξει μια σταδιακή προσαρμογή στα νέα δεδομένα της πολιτικής.
Κατά τον ίδιο, οι Ευρωπαίοι πολιτικοί θα πρέπει να συνομιλούν με την κοινωνία και την αγορά για το τί είναι εφικτό και όχι. Δεν μπορούν να εφαρμόσουν στην πράξη μια θεωρητική στρατηγική που εμπνεύστηκαν μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά χρειαζόμαστε πρακτικούς ανθρώπους που να έχουν μια πιο απτή προσέγγιση στα πράγματα.
«Κανείς δεν διαφωνεί με αυτή τη στρατηγική. Αλλά αυτή είναι μακροχρόνια. Χρειάζεται δεκαετίες για να εφαρμοστεί και απαιτεί ένα μεταβατικό στάδιο» είπε χαρακτηριστικά.
Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να υπάρχει διάλογος με όρους αγοράς και να συμμετέχουν όλοι και όχι μόνο στη θεωρία, υπογράμμισε για να προσθέσει ότι σήμερα η Ευρώπη πληρώνει αυτή τη γρήγορη μετάβαση που προσπάθησε να κάνει.
Ευρώπη και εκπομπές CO2
To διευθυντικό στέλεχος της ELPEDISON, μίλησε ακόμη για την ανεδαφική απόπειρα της Ευρώπης να μειώσει τις εκπομπές της αερίων του θερμοκηπίου όταν οι παγκόσμιες εκπομπές παραμένουν σταθερά σε ανοδική τροχιά!
Επομένως, εξήγησε, η τάση είναι να αυξάνονται τα CO2!
Παρουσίασε, δε ένα διάγραμμα για τις εκπομπές ρύπων με αναφορά στη χρονική περίοδο 2000-2023, στο οποίο φαίνεται ότι η Ευρώπη είναι στην ουσία ένας «μοναχικός καβαλάρης» καθώς της αναλογεί μόλις το 6,1% των παγκόσμιων εκπομπών CO2.
Δηλαδή, συνέχισε, η Ευρώπη προσπαθεί να επιβάλει την πολιτική και την γνώμη της στο υπόλοιπο 94% των χωρών που ρυπαίνουν με αέρια του θερμοκηπίου και δη, τόνισε, σε μια περίοδο κατά την οποία αντιμετωπίζει και πρόβλημα ενεργειακής ασφάλειας. «Δεν είναι αυτάρκης η Ευρώπη. Εξαρτόμαστε από άλλους», είπε χαρακτηριστικά.
Έφερε ακόμη ως παράδειγμα την Τουρκία η οποία δεν δεσμεύεται από καμία συνθήκη, ούτε υπάγεται στους αυστηρούς ευρωπαϊκούς κανόνες με αποτέλεσμα να μπορεί να έχει φθηνή ενέργεια από όλες τις διαθέσιμες πηγές. «Η Ευρώπη δεν έχει καμία τύχη, ιδιαίτερα στη βιομηχανία», αποφάνθηκε!
Ευρώπη, Ελλάδα και ρωσικό φυσικό αέριο
Ακολούθως, ο κ. Πετροπουλέας, αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή πολιτική για το φυσικό αέριο και είπε ότι η Ε.Ε. έχει αποφασίσει να απεξαρτηθεί οριστικά από το ρωσικό αέριο έως το 2027. Στην Ελλάδα όμως, η κατανάλωση φυσικού αερίου ρωσικής προέλευσης, στη χρονική περίοδο Ιανουάριος-Νοέμβριος 2023, καθώς και σε βάση μέσου όρου την τελευταία πενταετία (στην παραγωγή ηλεκτρισμού και στη βιομηχανία) όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά αυξάνεται!
Το χειρότερο δε, είναι, τόνισε, ότι οι εισαγωγές αερίου από την Ρωσία βαίνουν αυξανόμενες (από την πύλη εισόδου του Σιδηροκάστρου) και φέτος έχουν σπάσει κάθε ρεκόρ, όταν έχουν μειωθεί οι εισαγωγές από την πύλη εισόδου της Αγίας Τριάδας καθώς και οι εισαγωγές LNG.
Άρα, μοιάζει η χώρα να ακολουθεί μια «οπορτουνίστικη» τακτική και έχει αποφασίσει να εισάγει φθηνό ρωσικό αέριο αδιαφορώντας, κατ΄ ουσία, για την απόφαση των 27 να απαλλαγούν από την ρωσική ενέργεια. «Λες και μας είπαν ότι δεν υπάρχει εντολή μείωσης, αλλά εντολή αύξησης της χρήσης ρωσικού αερίου. Τελικά, θα ακολουθήσουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση, ή θα μείνουμε μόνοι μας;» σχολίασε.
Αναφέρθηκε ακόμη στην εξάρτηση, από το 2020 και μετά, από τις διακυμάνσεις των τιμών στον ολλανδικό κόμβο TTF, για τον οποίο είπε ότι δεν έχουμε καμία διασύνδεση
Πρόσθεσε δε ότι είναι απαράδεκτο να τιμολογείται το φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω ενός hub που ουδείς γνωρίζει πώς διαμορφώνει τις τιμές του και να υπάρχουν τεράστιες διαφορές με τις τιμολογήσεις στο αμερικανικό, Henry Hub.