Ο Λευκός Οίκος Σχεδιάζει να Επιβάλει Κυρώσεις σε 100 Ακόμη Τάνκερ του Σκιώδους Στόλου της Ρωσίας

Ο Λευκός Οίκος Σχεδιάζει να Επιβάλει Κυρώσεις σε 100 Ακόμη Τάνκερ του Σκιώδους Στόλου της Ρωσίας
energia.gr
Τρι, 7 Ιανουαρίου 2025 - 10:50

Τις τελευταίες ημέρες της, η κυβέρνηση Μπάιντεν σχεδιάζει να επιβάλει κυρώσεις σε μεγάλο αριθμό πρόσθετων δεξαμενόπλοιων του «σκιώδους στόλου» που εμπλέκονται στο ρωσικό εμπόριο ενέργειας, δήλωσαν δύο αξιωματούχοι στο Reuters το περασμένο Σαββατοκύριακο. Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έχει στη μαύρη λίστα του περισσότερα από 200 ρωσικά πλοία

διαφόρων τύπων και αυτός ο τελευταίος γύρος καταχωρήσεων θα μπορούσε να κάνει τη λίστα πολύ μεγαλύτερη.

Το νέο πακέτο στοχεύει δεξαμενόπλοια από τον ελαφρά ελεγχόμενο στόλο που μεταφέρει τώρα την πλειονότητα των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας: αποστολές με τιμή πάνω από το «ανώτατο όριο» των G7 των 60 δολαρίων ανά βαρέλι. Το προσεκτικά βαθμονομημένο ανώτατο όριο είχε σκοπό να περιορίσει το χρηματικό ποσό που θα μπορούσε να κερδίσει η Ρωσία χωρίς να μειώσει τον όγκο των εξαγωγών της, διατηρώντας έτσι τα παγκόσμια ενεργειακά αποθέματα -και τις τιμές- όσο το δυνατόν πιο σταθερά. Στην πράξη, η κατηγορία πετρελαίου ESPO της Ρωσίας δεν έπεσε ποτέ κάτω από τα 60 δολάρια και οι εξαγωγές των ρωσικών Urals ξεπέρασαν γρήγορα το ανώτατο όριο, κάτι που το επέτρεψε ένας αυξανόμενος στόλος μη δυτικών δεξαμενόπλοιων. Αυτά τα πλοία είναι συνήθως ηλικίας άνω των 15 ετών και φέρουν σημαία σε χώρες όπως η Γκαμπόν ή οι Νήσοι Κουκ.

Σύμφωνα με τον Platts, ο «σκιώδης στόλος» της Ρωσίας αριθμεί πλέον περίπου 600 πλοία, κυρίως MR, LR και Aframaxes, πλοία κατάλληλα για πλόες στη Βαλτική. Τα τάνκερ που αποφεύγουν τις κυρώσεις μεταφέρουν πλέον περισσότερο από το 80% του συνόλου του ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με την Platts - εγείροντας ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα του ανώτατου ορίου τιμών της G7. 

Με τα χρόνια, οι ΗΠΑ είχαν κάποια επιτυχία στην καταπολέμηση της διακίνησης πετρελαίου επιβάλλοντας κυρώσεις αποκλεισμού σε συγκεκριμένα πλοία. Η συναλλαγή με ένα πλοίο που έχει καταχωρηθεί από τις ΗΠΑ μπορεί να εκθέσει οποιονδήποτε πάροχο υπηρεσιών στον κίνδυνο αυστηρών κυρώσεων  από το Υπουργείο Οικονομικών. Αυτό είναι αρκετό για να αποθαρρύνει πολλές τράπεζες, προμηθευτές, χειριστές τερματικών σταθμών και μητρώα σημαίας (αν και όχι όλα). Αξιοποιώντας αυτή τη στρατηγική για τελευταία φορά, οι βοηθοί του Μπάιντεν σχεδιάζουν να επιβάλουν κυρώσεις σε περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια, μαζί με διάφορες πετρελαϊκές εταιρείες, εμπόρους πετρελαίου και ρωσικές ασφαλιστικές εταιρείες, δήλωσε αξιωματούχος στο Reuters. 

Ωστόσο, το μέλλον της λίστας υπό τον εκλεγμένο πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ είναι αβέβαιο. Τον Ιούλιο του 2024, κατά τη διάρκεια της εκστρατείας, ο Τραμπ εξέφρασε αμφιθυμία σχετικά με τις κυρώσεις στη Ρωσία. "Έτσι, αυτό που κάνουμε με τις κυρώσεις είναι ότι αναγκάζουμε τους πάντες να φύγουν από κοντά μας. Επομένως, δεν μου αρέσουν οι κυρώσεις", είχε πει τότε στο Bloomberg. 

Οι σύμμαχοι της Αμερικής στην Ευρώπη εξετάζουν προσεκτικά τρόπους διατήρησης ενός καθεστώτος σκληρών κυρώσεων στη ρωσική πετρελαϊκή ναυτιλία σε περίπτωση που η επόμενη κυβέρνηση άρει τους υφιστάμενους περιορισμούς. «Σε περίπτωση που η προεδρία Τραμπ ανατρέψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ στη Ρωσία, οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να είναι πολύ πιο μυημένοι σε... μέτρα επιβολής και δεν θα μπορούν πλέον να κρύβονται πίσω από τον θείο Σαμ», δήλωσε στο Reuters ο αναλυτής Tom Keatinge του Royal United Services Institute. Οκτώβριος.