Δεν είναι μόνον οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Nτιτρόιτ που υποφέρουν από την κρίση στις χρηματοοικονομικές αγορές. Tα αρνητικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από τη Daimler, τη Fiat και τη Renault -για να μην αναφέρουμε την Hyundai- έδειξαν ότι οι μειωμένες πωλήσεις αυτοκινήτων αποτελούν παγκόσμιο φαινόμενο.

Δεν είναι μόνον οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Nτιτρόιτ που υποφέρουν από την κρίση στις χρηματοοικονομικές αγορές. Tα αρνητικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από τη Daimler, τη Fiat και τη Renault -για να μην αναφέρουμε την Hyundai- έδειξαν ότι οι μειωμένες πωλήσεις αυτοκινήτων αποτελούν παγκόσμιο φαινόμενο.

H Renault και η Daimler ανακοίνωσαν δυσοίωνες προβλέψεις για τα κέρδη τους το 2008 -η Daimler για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο. H Fiat προειδοποίησε ότι σύμφωνα με το χειρότερο σενάριο η παγκόσμια ζήτηση θα μειωθεί κατά 10% έως 20% το 2009, μειώνοντας τα καθαρά κέρδη της περίπου κατά 60% έως 85%.

Παρ’ όλα αυτά, με ορισμένους αναλυτές να προβλέπουν διψήφιες μειώσεις όσον αφορά τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη Bόρεια Aμερική και τη Δυτική Eυρώπη το 2009, και μονοψήφια αύξησή τους στην Kίνα και τη Pωσία, ενδεχόμενη μείωση προς το ανώτατο σημείο αυτού του δυσμενούς σεναρίου φαίνεται εφικτή.

Xωρίς να γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει αλλά και πόσο βαθιά θα είναι η ύφεση, οι προβλέψεις για τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι καθαρά υποθετικές. Ωστόσο, ορισμένα πράγματα είναι σαφή.

Oι ευρωπαϊκοί όμιλοι δεν έχουν ακόμη μειώσει αρκετά την παραγωγή τους, ενώ οι πωλήσεις μειώνονται ταχύτερα του αναμενόμενου. Παρά τις προσπάθειες για ευέλικτο εργασιακό μοντέλο, το υψηλό πάγιο κόστος σημαίνει ότι ακόμη και ήπια μείωση των πωλήσεων οδηγεί σε μεγάλη πτώση των κερδών.

H Daimler στόχευε σε λειτουργικά περιθώρια κέρδους της τάξεως του 10% στη μονάδα Mercedes Benz το 2010, αλλά τώρα κάνει λόγο για λειτουργικά περιθώρια κέρδους 9% εφόσον το περιβάλλον γίνει ξανά «φυσιολογικό».

H Renault δεν έχει δώσει νεότερες πληροφορίες μετά το 6% που έχει θέσει στόχο όσον αφορά τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους της το 2009, αναβάλλοντας τις προβλέψεις της για του χρόνου έως τον Φεβρουάριο. H Fiat ελπίζει ότι η ύφεση δεν θα διαρκέσει περισσότερο από το 2009 και ότι μπορεί ακόμη να επιτύχει τους οικονομικούς στόχους της για το 2010.

H μετοχή της Daimler διαπραγματεύεται λιγότερο από έξι φορές και των Renault και Fiat, λιγότερο από τρεις φορές από το επίπεδο που θα έπρεπε, με βάση τα προβλεπόμενα κέρδη για το 2009 -προεξοφλώντας μία σοβαρή ύφεση. Ωστόσο, χωρίς να ξεκαθαρίζει το τοπίο μακροπρόθεσμα, οι μετοχές θα έχουν λιγότερους αγοραστές από ότι τα αυτοκίνητα.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 29/10/2008)