ΟΙ ΈΛΛΗΝΈΣ και οι Κινέζοι εφοπλιστές κυριάρχησαν στην κούρσα των ναυπηγήσεων για το 2024. Οι δύο χώρες, που διαθέτουν τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, ήταν αυτές που τοποθέτησαν, για ακόμη μία χρονιά, τις περισσότερες παραγγελίες για νέα σύγχρονα πλοία, με τους Έλληνες να έχουν τη μερίδα του λέοντος στα δεξαμενόπλοια, με 25%, και τους Κινέζους να ακολουθούν.
Στα bulk carriers η εικόνα ήταν αντίστροφη, με τους Κινέζους να τερματίζουν πρώτοι και τους Έλληνες να τερματίζουν δεύτεροι. Στα containerships, στα οποία οι Έλληνες δεν έχουν ιδιαίτερη παρουσία, οι ναυτιλιακές από την Ταϊβάν και τη Σιγκαπούρη ανέβηκαν μαζί στην πρώτη θέση του βάθρου. Στον τομέα των LPG carriers τα πρωτεία ανήκουν σε εταιρείες που είναι στη Σιγκαπούρη, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι στη δεύτερη θέση, ενώ στα LNG carriers το Κατάρ κυριάρχησε, ενώ ακολούθησαν η Κίνα στη δεύτερη θέση και η Ελλάδα στην τρίτη.
Τα δεξαμενόπλοια
Το 2024 παραγγέλθηκε ένας αριθμός-ρεκόρ νέων δεξαμενόπλοιων, με 435 παραγγελίες κατά τη διάρκεια του έτους, μια αύξηση περίπου 31% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος. Η έκθεση, η οποία συντάχθηκε από τον βραχίονα δεδομένων και πληροφοριών της Veson Nautical, VesselsValue, αναφέρει ότι η αύξηση στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων οφείλεται στην υψηλή ζήτηση, στην ανανέωση του στόλου και στην εστίαση στη συμμόρφωση με τους πράσινους κανονισμούς, καθώς επίσης και στη συνεχιζόμενη αυξημένη ζήτηση τόνων για τον τομέα αυτό και στις ισχυρές τιμές μεταπώλησης.
Η Ελλάδα ήταν η πιο ενεργή στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, με 113 παραγγελίες που αναφέρθηκαν το 2024. Η Κίνα ήταν στη δεύτερη θέση με 75 παραγγελίες, ενώ η Σιγκαπούρη ήταν στην τρίτη θέση με 43 παραγγελίες, το Ηνωμένο Βασίλειο στην τέταρτη με 42 παραγγελίες και η Ιαπωνία στην πέμπτη με 18 νέες παραγγελίες.
Στις αξιοσημείωτες νέες παραγγελίες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Veson Nautical, περιλαμβάνονται τέσσερα δεξαμενόπλοια LR1, χωρητικότητας 75.000 dwt έκαστο, της Dynacom Tankers, τα οποία θα κατασκευαστούν στην Jiangsu New Jianzijiang και θα παραδοθούν το 2028, με συμβόλαιο για 55 εκατ. δολ. το καθένα, καθώς και ακόμα τέσσερα δεξαμενόπλοια suezmax των 158.000 dwt, επίσης της Dynacom Tankers, που θα ναυπηγηθούν στη Samsung και θα παραδοθούν το 2027, με συμβόλαιο αξίας 83 εκατ. δολ. το καθένα.
Σύμφωνα με τη Veson Nautical, η περσινή χρονιά επηρεάστηκε από τα γεωπολιτικά γεγονότα, τις αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο, αλλά και από τη δυναμική της αγοράς. Οι ναυπηγήσεις γνώρισαν σημαντική ανάπτυξη, λόγω της υψηλής ζήτησης, της ανανέωσης του στόλου και της εστίασης στη συμμόρφωση με τους πράσινους κανονισμούς. Όσον αφορά το 2025, η πορεία της αγοράς θα εξαρτηθεί -πιθανότατα- από την επίλυση των γεωπολιτικών εντάσεων, τις αλλαγές στα παγκόσμια εμπορικά πρότυπα και τη συνεχιζόμενη μετάβαση προς περιβαλλοντικά βιώσιμες ναυτιλιακές πρακτικές. Ενώ οι προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται, η βιομηχανία των δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να επιδεικνύει ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα, σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Τα bulk carriers
Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες κυριάρχησαν στις παραγγελίες bulkers το 2024, με 142 υπογεγραμμένα συμβόλαια, που αντιστοιχούν περίπου στο 28% του συνόλου των παραγγελιών. Η Ελλάδα ήρθε στη δεύτερη θέση με 57 παραγγελίες, σημειώνοντας όμως πτώση της τάξης του 37% σε ετήσια βάση. Η Ταϊβάν κατέλαβε την τρίτη θέση με 19 νέες παραγγελίες, αντιπροσωπεύοντας το 4%, ακολουθούμενη από την Ιαπωνία με 17 συμβόλαια για τη ναυπήγηση νέων bulkers. Στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Σιγκαπούρη με 12 παραγγελίες.
Τα containerships
Την περσινή χρονιά, επίσης, η Ταϊβάν και η Σιγκαπούρη ήταν οι κορυφαίες χώρες σε παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αφού κατέθεσαν από 42 νέες παραγγελίες. Η Ελβετία κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 36 παραγγελίες και η Κίνα την τρίτη με 34, ενώ τέταρτη ήταν η Γαλλία με 12 παραγγελίες.
Όσον αφορά τις LPG carriers εταιρείες που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης, ήταν οι πιο ενεργοί παίκτες της αγοράς με νέες παραγγελίες 33 πλοίων το 2024, ακολουθούμενες από την Ελλάδα με 19 πλοία. Συνολικά, μεταξύ των πέντε πρώτων χωρών έχουν παραγγελθεί 82 πλοία, μια αύξηση της τάξης του 34% σε σχέση με το 2023.
Στα LNG carriers, τέλος, κατατέθηκαν συνολικά παραγγελίες για 109 πλοία. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς LNG είναι 406, σύμφωνα με τη VesselsValue. Το Κατάρ ήταν μακράν η πρώτη χώρα σε νέες ναυπηγήσεις το 2024 με 40 πλοία, ενώ η Κίνα και η Ελλάδα έχουν παραγγείλει 17 και 10 πλοία αντίστοιχα.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")