Ταχύτητα στην έναρξη λειτουργίας των επιχειρήσεων, κάτι που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση όχι μόνο χρόνου αλλά και χρήματος, περισσότερη διαφάνεια στην αδειοδότηση και μεγαλύτερος έλεγχος, καθώς θα αναρτώνται πλέον ηλεκτρονικά όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, φέρνει στο επιχειρείν, αλλά και στην εποπτεία αυτού, η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για την αδειοδότηση λειτουργίας –και όχι της ίδρυσης– σημαντικού αριθμού οικονομικών δραστηριοτήτων.
Η νέα πλατφόρμα με την ονομασία Open Business, η οποία αντικαθιστά αυτήν που είχε δημιουργηθεί το 2017, τη Notify Business, τίθεται επιτέλους σε λειτουργία σχεδόν εννέα χρόνια μετά τη θέσπισή της και περίπου επτά χρόνια μετά την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού. Ας σημειωθεί, πάντως, ότι αν και ανακοινώθηκε επισήμως η έναρξη λειτουργίας της για χθες, Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου, μέχρι το απόγευμα δεν ήταν διαθέσιμη, ενώ εκτός λειτουργίας, ακριβώς διότι επρόκειτο να λειτουργήσει η Open Business, έχει τεθεί και η παλιά πλατφόρμα, η Notify Business. Σημειώνεται ότι η πρόσβαση στην πλατφόρμα Open Business γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης https://openbusiness.mindev.gov.gr/.
Μέσω του νέου αυτού πληροφοριακού συστήματος θα γίνεται η αδειοδότηση για τις οικονομικές δραστηριότητες για τις οποίες απαιτείται η απλή γνωστοποίηση, καθώς και οι δραστηριότητες για τις οποίες απαιτείται η πιο «αυστηρή» διαδικασία της έγκρισης λειτουργίας. Υπενθυμίζεται ότι το απλοποιημένο σύστημα αδειοδότησης με γνωστοποίηση λειτουργίας (έναρξη λειτουργίας και έλεγχος εκ των υστέρων) και έγκριση λειτουργίας θεσπίστηκε το 2016 με τον νόμο 4442/2016.
![](https://www.energia.gr/media/inlinepics/jmbhj.jpg)
Στο καθεστώς αυτό, το οποίο εφαρμοζόταν ήδη αλλά με λιγότερο ψηφιοποιημένες διαδικασίες, υπάγονται σήμερα 57 ομάδες οικονομικών δραστηριοτήτων που αφορούν περί τους 2.666 ΚΑΔ (Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας), κάτι που σημαίνει απλοποίηση διαδικασιών και κυρίως περισσότερη διαφάνεια και αποτελεσματικότερος έλεγχος. Για να αντιληφθεί κάποιος καλύτερα τη σημασία της ανάρτησης των δικαιολογητικών και της τήρησής τους σε ψηφιακή θυρίδα, όπως προβλέπεται στο νέο σύστημα, αρκεί να θυμηθούμε το τραγικό δυστύχημα με το λούνα παρκ στη Χαλκιδική, για το οποίο υπήρχε ένα «μπαλάκι ευθυνών» για τις εγκρίσεις και τις πιστοποιήσεις. Εάν υπήρχε το νέο σύστημα, θα ήταν τα δικαιολογητικά όλα αναρτημένα στην ψηφιακή θυρίδα και επίσης οι αρμόδιοι για τον έλεγχο φορείς θα μπορούσαν να εντοπίσουν εύκολα τις εκκρεμότητες σχετικά με την αδειοδότηση της επιχείρησης.
Οι τομείς όπου ανήκουν οι δραστηριότητες που θα αδειοδοτούνται μέσω της πλταφόρμας –σημειωτέον σε βάθος χρόνου θα προστεθούν και άλλες οικονομικές δραστηριότητες– είναι οι ακόλουθοι: 1. Μεταποίηση – Εφοδιαστική – Περιβάλλον – Πληροφορική. 2. Εξόρυξη. 3. Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος – Ψυχαγωγία – Τουρισμός. 4. Κτηνοτροφία – Υδατοκαλλιέργειες – Κτηνιατρικές δραστηριότητες. 5. Εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων. 6. Διατροφή – Ευεξία. 7. Εκπαίδευση – Κατάρτιση. 8. Κοινωνική μέριμνα.
Το OpenBusiness, εκτός από τη διαδικασία υποβολής της γνωστοποίησης, υποστηρίζει επιπλέον και τη διαδικασία έγκρισης εγκατάστασης ή λειτουργίας μιας δραστηριότητας, από την υποβολή της αίτησης μέχρι την έκδοση της τελικής απόφασης. Μέσω του νέου πληροφοριακού συστήματος υποστηρίζονται ακόμα οι τροποποιήσεις, η ανάρτηση και η επικαιροποίηση των δικαιολογητικών, η υποβολή άλλων συναφών με την αδειοδότηση αιτημάτων, η μεταβίβαση της δραστηριότητας και η δήλωση παύσης λειτουργίας της. Στο OpenBusiness δημιουργείται ψηφιακή θυρίδα για κάθε οικονομικό φορέα, όπου καταχωρίζονται όλες οι εγκαταστάσεις του, οι δραστηριότητες που ασκεί σε κάθε εγκατάσταση και το πλήρες ιστορικό της αδειοδότησης. Ετσι, οι φορείς της δημόσιας διοίκηση που εμπλέκονται με τις σχετικές διαδικασίες και ανέρχονται συνολικά σε 1.336 θα μπορούν να ανατρέχουν στην ψηφιακή θυρίδα κάθε οικονομικού φορέα (επιχείρησης), αντικαθιστώντας έτσι τους παραδοσιακούς φακέλους αρχειοθέτησης και βέβαια να αναζητούν κάθε επικαιροποιημένη πληροφορία μέσω της διαδικτυακής πύλης.
Το νέο πληροφοριακό σύστημα φέρνει περισσότερη διαφάνεια και μεγαλύτερο έλεγχο.
Στην πλατφόρμα υπάρχουν ακόμη οδηγίες σχετικά με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την αδειοδότηση κάθε μιας από τις υπαγόμενες στο απλοποιημένο σύστημα δραστηριότητες, η σχετική νομοθεσία, καθώς και πληροφορίες σχετικά με το ύψος του παραβόλου που απαιτείται να καταβληθεί. Για παράδειγμα, για την αδειοδότηση εργαστηρίου αισθητικής αναφέρεται ότι η αδειοδότηση γίνεται με γνωστοποίηση λειτουργίας, απαριθμούνται οι αντίστοιχοι ΚΑΔ, υπάρχει λίστα με τα έξι απαιτούμενα δικαιολογητικά, το ύψος του παραβόλου (50 ευρώ), καθώς και πληροφορίες σχετικά με την αρμόδια υπηρεσία (Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της οικείας Περιφέρειας).
Σημειώνεται ότι οι τομείς που αναφέρονται παραπάνω δεν περιλαμβάνουν όλες τις οικονομικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, ο τομέας «Εκπαίδευση» δεν περιλαμβάνει την αδειοδότηση μέσω του απλοποιημένου συστήματος των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία εξακολουθούν να αδειοδοτούνται βάσει της κλασικής διαδικασίας από το υπουργείο Παιδείας.
Αλλα πλεονεκτήματα της νέας πλατφόρμας σε σύγκριση με την προηγούμενη είναι τα εξής:
- Η επιχείρηση θα μπορεί να έχει ψηφιακή επικοινωνία με την αδειοδοτούσα αρχή προς παροχή διευκρινίσεων και υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων.
- Εχει διαλειτουργικότητα με άλλα συστήματα του Δημοσίου (TaxisNet, e-Παράβολο, ΓΕΜΗ, ΤΕΕ, ΜΗΤΕ κ.ά.)
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στην πλατφόρμα έχουν αναρτηθεί και τα φύλλα ελέγχου για κάθε οικονομική δραστηριότητα που υπάγεται στο απλοποιημένο σύστημα αδειοδότησης.
Τέλος, βάσει πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης οι επιχειρήσεις που υπάγονται στο απλοποιημένο καθεστώς αλλά αδειοδοτήθηκαν χωρίς γνωστοποίηση στο Notify Business υποχρεούνται να απογράψουν τη δραστηριότητά τους στην πλατφόρμα Open Business μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)