Οι αυτοκινητοβιομηχανίες περνούν μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ανακοίνωσαν την Τετάρτη στις Βρυξέλλες οι αντιπρόσωποί τους και παράλληλα ζήτησαν τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τη μορφή χαμηλότοκων δανείων ύψους 40 δισ. ευρώ. Ακόμη και σήμερα όμως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πολεμούν με κάθε μέσο την πρόταση της Κομισιόν για την επιβολή υποχρεωτικού ορίου εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες περνούν μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ανακοίνωσαν την Τετάρτη στις Βρυξέλλες οι αντιπρόσωποί τους και παράλληλα ζήτησαν τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τη μορφή χαμηλότοκων δανείων ύψους 40 δισ. ευρώ.

Ακόμη και σήμερα όμως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πολεμούν με κάθε μέσο την πρόταση της Κομισιόν για την επιβολή υποχρεωτικού ορίου εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.

«Αν η τάση των εκπομπών καυσαερίων στον τομέα των μεταφορών ακολουθούσε τη γενικότερη τάση, τότε οι συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τους “27” κατά την περίοδο 1990-2005 θα είχαν μειωθεί κατά 14% αντί για 7,9%», διαπιστώνει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος στην τελευταία έκθεση (TERM 2007) που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2008. Στον τομέα των μεταφορών δεν περιλαμβάνονται οι διεθνείς αερομεταφορές και η ναυτιλία, ενώ ο υποτομέας των οδικών μεταφορών αποτελεί, μακράν, τη σημαντικότερη πηγή ρύπανσης.

Το βασικό επιχείρημα των αυτοκινητοβιομηχανιών ώστε να αποφύγουν το όριο εκπομπής των 120 γρ. /χλμ. είναι ότι η εν λόγω οδηγία (αναμένεται να περάσει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο μέχρι το τέλος του έτους), η οποία καλώς εχόντων των πραγμάτων θα εφαρμοστεί από το 2012, δεν τους αφήνει χρονικό περιθώριο ώστε να αναπτύξουν και κατασκευάσουν οικολογικότερα μοντέλα. Δεύτερο επιχείρημά τους είναι ότι η οδηγία θα καταστήσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μη ανταγωνιστικές απέναντι στις υπόλοιπες.

Τα δύο επιχειρήματα επαναλαμβάνονται στην ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Ενωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), όμως και τα δύο είναι παραπλανητικά και αστήρικτα. Η Κομισιόν πρότεινε για πρώτη φορά την επιβολή εθελοντικού ορίου εκπομπών στα αυτοκίνητα το 1995 και τρία χρόνια αργότερα η ACEA «δεσμεύτηκε» ότι θα περιορίσει τις εκπομπές στα 140 γρ/χλμ μέχρι το 2008 (σήμερα ο μέσος όρος είναι 158 γρ/χλμ).

Η Κομισιόν ανέβαλε τρεις φορές την επιβολή του ορίου εκπομπών μέχρι ο επίτροπος Περιβάλλοντος, κ. Σταύρος Δήμας, προφανώς παρατηρώντας τα πενιχρά αποτελέσματα που είχαν οι προτροπές, να προτείνει υποχρεωτικό όριο εκπομπής και την επιβολή προστίμου σε όσους τα υπερβαίνουν. Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν τα όρια εκπομπών (και τα πρόστιμα) αφορούν τα αυτοκίνητα που θα λάβουν άδεια κυκλοφορίας σε χώρες της Ενωσης άρα αφορούν όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ε. Ε. και όχι μόνο τις ευρωπαϊκές.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όλα αυτά τα χρόνια προτίμησαν να κατασκευάζουν θηριώδεις λιμουζίνες και τζιπ, προφανώς διότι τους προσέφεραν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, αντί να αναπτύσσουν λιγότερο ρυπογόνα αυτοκίνητα και τεχνολογία. Σήμερα έρχονται να ζητήσουν τη βοήθεια των φορολογουμένων για να μην αναγκαστούν να απολύσουν εργαζομένους. Θα πρέπει όμως να δεχτούν και τις υποχρεώσεις τους και να κατασκευάσουν οικολογικότερα αυτοκίνητα.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 31/10/2008)