Ε, και; Γιατί να μας νοιάζει η κακοτυχία μιας ηλεκτράμαξας λίγα χιλιόμετρα από τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία; Ισως γιατί είναι μία από τις δύο εμπορικές σιδηροδρομικές διόδους προς την ηπειρωτική Ευρώπη; Ή, ακόμα περισσότερο, γιατί αυτή είναι η τραγωδία του ελληνικού σιδηροδρόμου τόσο λιτά διατυπωμένη, εξορισμένη στην παγερή μοναξιά των πίσω σελίδων των εφημερίδων.
Το «ξεδόντιασμα» του σιδηροδρομικού δικτύου με αφορμή την κρίση θα έπρεπε να μας προειδοποιήσει για πολλά.
Η τύχη της είδησης θα ήταν διαφορετική αν το τρένο ήταν επιβατικό. Ευτυχώς δεν ήταν. Κι εδώ που τα λέμε, δεν υπήρχαν πολλές πιθανότητες να είναι. Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (που δεν ήταν ποτέ θηριώδες εξαιτίας και της γεωμορφολογίας της χώρας) έχει συρρικνωθεί σε τέτοιο βαθμό που η λέξη «δίκτυο» αποτελεί χιουμοριστικό ευφημισμό. Πέραν της βασικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης (με όλα τα γνωστά προβλήματα και την οριακά κωμική συχνότητα δρομολογίων για τα ευρωπαϊκά δεδομένα), ελάχιστες ελληνικές πόλεις συνδέονται πλέον με τρένο. Η συρρίκνωση που έχει υποστεί στη διάρκεια του 21ου αιώνα το περίφημο «δίκτυο» είναι άνευ προηγουμένου. Στην πραγματικότητα η Πελοπόννησος δεν έχει τρένο: λειτουργεί μόνο ο «προαστιακός» της Πάτρας, που συνδέει την πόλη με το Ρίο, και τα τουριστικά τρενάκια του Κατάκολου (για Αρχαία Ολυμπία) και του Οδοντωτού (Διακοπτό – Καλάβρυτα). Η Καλαμάτα, για παράδειγμα, δεν συνδέεται με την Τρίπολη ή με την Πάτρα. Αλλά εδώ, θα μου πείτε, δεν συνδέεται η Πάτρα με την Αθήνα!
Ομως και στην υπόλοιπη Ελλάδα η κατάσταση είναι τραγική. Το πείραμα αναβίωσης του σιδηροδρόμου στην Αιτωλοακαρνανία εγκαταλείφθηκε. Ενώ θεωρητικά έχει δρομολογηθεί η σιδηροδρομική Εγνατία, το τρένο από τη Θεσσαλονίκη που έως το 2011 έφθανε μέχρι την Κωνσταντινούπολη («Εξπρές Φιλίας») σήμερα σταματάει στις… Σέρρες. Ολη η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη χωρίς τρένο. Ο συρμός που ξεκινούσε από την Ημαθία και κατέληγε στη Φλώρινα σήμερα φτάνει μέχρι την… Εδεσσα. Λάρισα και Βόλος δεν συνδέονται σιδηροδρομικά μετά τον «Daniel». Ουδείς γνωρίζει πότε θα επαναλειτουργήσει. Δεν είναι και η κοινωνική πίεση τεράστια…
Και για κατακλείδα: Η Ελλάδα μαζί με την Αλβανία είναι οι μοναδικές ευρωπαϊκές χώρες που είναι παντελώς αποκομμένες από το ευρωπαϊκό επιβατικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Και μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η Eurostat έδωσε στοιχεία στη δημοσιότητα, σύμφωνα με τα οποία η πυκνότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με μόλις 14 μέτρα γραμμών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, είναι η μικρότερη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Τίποτα δεν είναι τυχαίο.
(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ")