Οι δασμοί που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρούνται καταλυτικοί για τη συρρίκνωση των κινεζικών πωλήσεων, εντούτοις η επιτυχία της BYD αναδεικνύει πως τα περιοριστικά μέτρα δεν επαρκούν μπροστά σε μία αποτελεσματική στρατηγική.
Με την ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτροκίνησης να ανακάμπτει σταδιακά μετά την καθίζηση του 2024, οι καταναλωτές φαίνονται να προτιμούν τους παραδοσιακούς κατασκευαστές. Η ευρύτερη ανάκαμψη της αγοράς κατά 26% συνοδεύτηκε από την κατάρρευση των πωλήσεων της Tesla, με εταιρείες όπως η Volkswagen να αποκομίζουν τα μεγαλύτερα κέρδη. Από την άλλη πλευρά, η δραματική μείωση των ποσοστών της Tesla δεν βοήθησε ιδιαίτερα τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις κινεζικών EVs άγγιξαν το 7,8% των συνολικών αγορών τον Ιανουάριο και μειώθηκαν στο 6,9% τον Φεβρουάριο, πέφτοντας στο χαμηλότερο ποσοστό από την ίδια περίοδο το 2023.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο βασικός παράγοντας για την υποχώρηση των κινεζικών EVs στην ευρωπαϊκή αγορά είναι οι υψηλότατοι δασμοί που επέβαλε προ ολίγων μηνών η ΕΕ. Οι δασμοί, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν και το 35%, έχουν κλείσει την ψαλίδα ανάμεσα στο κόστος των δυτικών EVs και των κινεζικών, καταρρίπτοντας το σημαντικότερο κριτήριο επιλογής για τους περισσότερους αγοραστές.
Όμως το κόστος δεν αποτελεί το μοναδικό κριτήριο, όπως αποδεικνύει η επιτυχία της BYD. Ο κινεζικός κολοσσός της ηλεκτροκίνησης κατέγραψε εντυπωσιακά αυξημένες πωλήσεις στην Ευρώπη τους προηγούμενους μήνες, σημειώνοντας αύξηση 94% εντός ενός έτους. Η ελκυστικότητα της BYD βασίζεται στην ποικιλία των μοντέλων που προσφέρει, που ξεκινούν από τις πιο προσβάσιμες τιμές ως τα πιο πολυτελή μοντέλα, προσφέροντας ταυτόχρονα καινοτόμα τεχνολογία. Εξάλλου, η επιτυχία της BYD δεν είναι τυχαίο γεγονός, αλλά οφείλεται στη διαχρονική έμφαση που αποδίδει η εταιρεία στη βελτίωση της οδηγικής εμπειρίας. Πρόσφατα ανακοινώθηκε και η επιτυχής δοκιμή ενός συστήματος που χρειάζεται μόλις 5 λεπτά φόρτισης για να καλύψει 470 χιλιόμετρα.

Οι πωλήσεις κινεζικών EVs για τον Φεβρουάριο 2025. Πηγή: Bloomberg.
Η δημοφιλία της BYD πολύ πιθανό να συνεχιστεί καθώς η κατασκευάστρια επεκτείνεται δυναμικά επί ευρωπαϊκού εδάφους. Εντός του 2025 αναμένεται η λειτουργία του εργοστασίου της στην Ουγγαρία, ενώ το 2026 θα λειτουργήσει ένα άλλο εργοστάσιο στην Τουρκία— η οποία δεν υπόκειται σε ευρωπαϊκούς δασμούς. Σχέδια για ένα τρίτο εργοστάσιο, αυτή τη φορά στη Γερμανία, βρίσκονται ήδη σε φάση συζητήσεων. Παράλληλα, η BYD έχει συνάψει συμφωνίες για ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, με πιο πρόσφατη εκείνη με την ιταλική Intergea για άμεση πώληση ανταλλακτικών.