Η αντιπροσωπεία των ΗΠΑ αποχώρησε στη μέση των συνομιλιών και απείλησε με αντίποινα εναντίον οποιασδήποτε εισφοράς που θα αύξανε το κόστος για την αμερικανική ναυτιλία.
Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίνγκες, σημείωσε ότι, παρά τους συμβιβασμούς του, το προσχέδιο συμφωνίας εξακολουθεί να είναι μια αξιοσημείωτη σημαντική ανακάλυψη. Ως ο πρώτος φόρος άνθρακα στον κόσμο παγκοσμίως, θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές της ναυτιλίας μακροπρόθεσμα - υποθέτοντας ότι οι διοικητικές λεπτομέρειες έχουν επεξεργαστεί και ότι αρκετά έθνη υπογράψουν το τελικό προσχέδιο στην επόμενη συνεδρίαση της MEPC.
«Η έγκριση των σχεδίων τροποποιήσεων στο Παράρτημα VI της MARPOL που επιβάλλουν το πλαίσιο καθαρού μηδενικού IMO αντιπροσωπεύει ένα άλλο σημαντικό βήμα στις συλλογικές μας προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, τον εκσυγχρονισμό της ναυτιλίας και αποδεικνύει ότι ο ΙΜΟ τηρεί τις δεσμεύσεις του», δήλωσε ο Dominguez σε δήλωση.
Πολλοί συμμετέχοντες - αντίπαλοι, υποστηρικτές και μεσίτες που βοήθησαν στη δημιουργία της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένου του Dominguez - αναμένουν ότι θα επανεξεταστεί και θα ενισχυθεί στο μέλλον.
"Δεν τελειώσαμε. Θα επιστρέψουμε", δήλωσε ο πρεσβευτής Albon Ishoda των Νήσων Μάρσαλ, υπέρμαχος μιας πολύ αυστηρότερης εισφοράς. "Ακόμα στέκεται. Ακόμα το τιμόνι."
«Το έργο δεν έχει τελειώσει, με πολλές λεπτομέρειες σχετικά με τις μεθόδους υπολογισμού των εκπομπών και τον τρόπο ανταμοιβής των καυσίμων σχεδόν μηδενικών εκπομπών που απαιτούνται πριν και μετά την επίσημη υιοθέτηση αυτών των μέτρων τον Οκτώβριο για να διασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού για τα πράσινα καύσιμα», σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Green Hydrogen Organization Jonas Moberg.
Πολλοί ακτιβιστές για το κλίμα ήταν δυσαρεστημένοι από τη σχετικά χαμηλή δομή των τελών και το χρονικό χάσμα πέντε ετών πριν αρχίσουν να μειώνονται οι εκπομπές. Ο Τζον Μαγκς, ηγέτης της Clean Shipping Coalition στον ΙΜΟ, χαρακτήρισε τη συμφωνία «ένα ολοκληρωτικό ναυάγιο». Ο Faig Abbasov της Transport & Environment πρότεινε ότι είναι πλέον καιρός τα έθνη-κράτη και τα περιφερειακά μπλοκ να παρακάμψουν τον ΙΜΟ και να αρχίσουν να εφαρμόζουν τους δικούς τους κανόνες για τον άνθρακα, όπως έκανε η ΕΕ.
Τα νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού - μαζί με τους συμμάχους στην Καραϊβική, την Αφρική, τις Σεϋχέλλες, τη Μεγάλη Βρετανία και την Κεντρική Αμερική - είχαν προτείνει μια καθολική εισφορά σε όλες τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, τη λύση που πρότειναν οι περισσότεροι ερευνητές και αναλυτές για το κλίμα (συμπεριλαμβανομένης της Maersk και του έμπορου bunker Trafigura). Σε κοινή δήλωση, οι διαπραγματευτές των νησιωτικών κρατών ανέφεραν ότι η συμφωνία της MEPC ήταν «πολύ λίγη, πολύ αργά για να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία», εξέφρασαν την απογοήτευσή τους και απείχαν από την ψηφοφορία.
"Ήρθαμε ως κλιματικά ευάλωτες χώρες - με τη μεγαλύτερη ανάγκη και την πιο ξεκάθαρη λύση. Και τι αντιμετωπίσαμε; Αδύναμες εναλλακτικές από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου - εναλλακτικές που δεν θα μας οδηγήσουν στο όριο θερμοκρασίας του 1,5 βαθμού Κελσίου", δήλωσε ο Simon Kofe, υπουργός Μεταφορών των Νήσων Σολομώντος. "Μας ζήτησαν να συμβιβαζόμαστε με λιγότερα, ενώ εμείς είμαστε αυτοί που χάνουμε περισσότερο. Δεν θα διαπραγματευτούμε το μέλλον μας".
"Ας είμαστε ξεκάθαροι για το ποιος έχει εγκαταλείψει τον στόχο του 1,5°C. Η Σαουδική Αραβία, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοι των ορυκτών καυσίμων μείωσαν τους αριθμούς σε αβάσιμο επίπεδο και εμπόδισαν την πρόοδο σε κάθε βήμα. Αυτές οι χώρες - και άλλες - απέτυχαν να υποστηρίξουν μια σειρά μέτρων που θα οδηγούσαν τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε ένα μονοπάτι για τον 1,5 βαθμό Κελσίου δήλωσε ο Ralph Regenvanu, υπουργός Ενέργειας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή για το Βανουάτου.
Εάν κάποιος πιστεύει ότι τα πάει καλά από τη συμφωνία, οι ναυπηγοί μπορούν να αναμένουν ότι θα επωφεληθούν. Ο Han Seung-han, ερευνητής στην SK Securities, δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης της Νότιας Κορέας ότι τα ναυπηγεία της Ανατολικής Ασίας πιθανότατα θα δουν ώθηση στις παραγγελίες καθαρών πλοίων νωρίτερα παρά αργότερα λόγω του χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή. "Αυτή τη στιγμή, οι εκκρεμείς παραγγελίες στα ναυπηγεία παγκοσμίως είναι περίπου 3 χρόνια και 8 μήνες. Ακόμα κι αν παραγγελίες για νέες κατασκευές γίνουν αμέσως, η νωρίτερη παράδοση θα γίνει σε τουλάχιστον 3 χρόνια", είπε.
Αν και πέρασε σχεδόν απαρατήρητο στη σκληρή συζήτηση για τον άνθρακα, το MEPC 83 πέρασε επίσης μια συμφωνία για τη δημιουργία της μεγαλύτερης περιοχής ελέγχου εκπομπών στον κόσμο (ECA). Η νέα ζώνη του Βορειοανατολικού Ατλαντικού θα εκτείνεται από την Πορτογαλία μέχρι τον Βισκαϊκό Κόλπο, τη Μάγχη, τη Βόρεια Θάλασσα και το χάσμα GIUK - μεγαλύτερο από οποιοδήποτε άλλη που έχει ακόμη οριστεί. Μόλις εφαρμοστεί, θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του θείου κατά 82 % και τις εκπομπές σωματιδίων κατά 64 %, βελτιώνοντας την ποιότητα του αέρα που σχετίζεται με την υγεία στη Βόρεια Ευρώπη.