Αίσθηση προκαλεί το περιβαλλοντικό πρότυπο της Δανίας. Η Δανία έχει να επιδείξη έναν ολόκληρο σχεδιασμό που έχει ως στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Κυρίαρχο ρόλο στις επιδιώξεις αυτές παίζει η Ατζέντα 21, η οποία παρουσιάσθηκε το 1992 στην Σύνοδο του ΟΗΕ στο Ρίο. Το πρόγραμμα αυτό αποσκοπεί στην προώθηση της αναπτύξεως σε τοπικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών στρατηγικών.

Αίσθηση προκαλεί το περιβαλλοντικό πρότυπο της Δανίας. Η Δανία έχει να επιδείξη έναν ολόκληρο σχεδιασμό που έχει ως στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Κυρίαρχο ρόλο στις επιδιώξεις αυτές παίζει η Ατζέντα 21, η οποία παρουσιάσθηκε το 1992 στην Σύνοδο του ΟΗΕ στο Ρίο. Το πρόγραμμα αυτό αποσκοπεί στην προώθηση της αναπτύξεως σε τοπικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών στρατηγικών.

Η Δανία επέλεξε να δώση έμφαση στο περιβάλλον και έγινε η μοναδική χώρα που έχει τοποθετήσει την Ατζέντα 21 στην νομοθεσία της. Συγκεκριμένα περισσότερο από το 90% των δήμων της χώρας συμμετέχουν σε αυτό το σχέδιο, στο οποίο κεντρικό ρόλο έχουν οι πολίτες. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί Ο.Τ.Α έχουν δημιουργήσει ειδικό κέντρο, στο οποίο μπορούν να απευθυνθούν οι πολίτες που έχουν να παρουσιάσουν μια πρωτότυπη πρόταση.

Η Κοπεγχάγη  επιδιώκει, μέσω της φιλόδοξης αυτής ατζέντας, να γίνη η «οικολογική» μητρόπολη του κόσμου έως το 2015. Αυτό θα επιτευχθή μέσα από δράσεις που έχουν ως στόχο το καθαρότερο νερό-αέρα, την προώθηση της υγιεινής διατροφής, την μείωση του κυκλοφοριακού θορύβου, την καλύτερη χρήση των πόρων που έχει στην διάθεσή της, την δημιουργία περισσοτέρων περιοχών πρασίνου και την ενίσχυση της βιοποικιλότητας. Αλλά και άλλες πόλεις της Δανίας έχουν ανάλογα σχέδια. Λόγου χάρη, η Frederikshavn επιδιώκει να γίνη από τις πρώτες πόλεις στον κόσμο που οι ενεργειακές της ανάγκες θα καλύπτονται αποκλειστικώς από ανανεώσιμες πηγές.

Η ενεργειακή στρατηγική της Δανίας 2008-2011 επιδιώκει την περαιτέρω μείωση της εξαρτήσεως της χώρας από το πετρέλαιο, τον άνθρακα και το φυσικό αέριο. Αναλαμβάνονται μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας και την εκτεταμένη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Παράλληλα, προωθείται η αύξησις των φόρων για την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από το 2008, ενώ θα εισαχθούν νέοι φόροι για τις εκπομπές του οξειδίου του αζώτου από τις αρχές του 2010. Επί πλέον θα διπλασιασθή η επιχορήγησις της ερεύνης που αφορά ενεργειακά θέματα.

Όσον αφορά στην συγκοινωνία, η κυβέρνησις της Δανίας έχεις ως στόχο τα βιοκάσιμα να αποτελούν περίπου το 6% της συνολικής καταναλώσεως καυσίμων των μέσων μεταφοράς-πλην των εναέριων- έως το 2010 και το 10% έως το 2020. Δίδονται δε οικονομικά κίνητρα για την χρήση φιλικών προς το περιβάλλον αυτοκινήτων. Τα αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογόνο έχουν φοροαπαλλαγή από το 2008 και το ήδη υπάρχον καθεστώς φοροαπαλλαγής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα επεκταθή έως το 2012. Επίσης, το κράτος θα χρηματοδοτήση ένα πειραματικό πρόγραμμα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2012.

Όλοι οι ανωτέρω λόγο δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό της Δανίας ως προτύπου οργανώσεως, ορθής διαχειρίσεως και αποτελεσματικότητος. Αυτό όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία στην προκειμένη περίπτωση είναι η νοοτροπία που έχουν οι ίδιο οι πολίτες. Η κυβέρνησις και οι τοπικές κοινωνίες έχουν πετύχει να αφυπνίσουν τους πολίτες ώστε να συμμετέχουν ενεργά στα κοινωνικά δρώμενα. Και αυτό ίσως είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα ενός κράτους στις ημέρες μας.

(Από την εφημερίδα ΕΣΤΙΑ, 22/11/2008)