Ανάπτυξη Οικολογικών Τεχνολογιών για Έξοδο της Ε.Ε. από την Κρίση

Ανάπτυξη Οικολογικών Τεχνολογιών για Έξοδο της Ε.Ε. από την Κρίση
Του Κωνσταντίνου Καλλέργη
Δευ, 1 Δεκεμβρίου 2008 - 15:42
Μια οικολογική επανάσταση για το αύριο της Ευρώπης αλλά και το σήμερα της κρίσης προβλέπει το πρόγραμμα διάσωσης της ευρωπαϊκής οικονομίας που παρουσίασε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθιστώντας την ανάπτυξη οικολογικών τεχνολογιών λυδία λίθο για τη μακροπρόθεσμη ανάταση των οικονομιών της Ε.Ε.

Μια οικολογική επανάσταση για το αύριο της Ευρώπης αλλά και το σήμερα της κρίσης προβλέπει το πρόγραμμα διάσωσης της ευρωπαϊκής οικονομίας που παρουσίασε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθιστώντας την ανάπτυξη οικολογικών τεχνολογιών λυδία λίθο για τη μακροπρόθεσμη ανάταση των οικονομιών της Ε.Ε.

Το σχέδιο περιέχει σειρά συγκεκριμένων προτάσεων αλλά και πιο μακροπρόθεσμων σχεδίων για «πράσινα αυτοκίνητα» και «πράσινα κτίρια», με πιο άμεση και ίσως πιο αμφιλεγόμενη την ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση, με μείωση του ΦΠΑ, των τεχνολογιών και προϊόντων των λεγόμενων «πράσινων» προϊόντων, όπως οι λαμπτήρες οικονομίας.

Παρά το προφανές όφελος της επιτάχυνσης ης διάδοσης τέτοιων προϊόντων στην αγορά, η επίτευξή της μέσω στοχευμένων φορολογικών ελαφρύνσεων προκάλεσε αντιδράσεις ακόμα και μεταξύ των επιτρόπων κατά την επεξεργασία της πρότασης, καθώς πολλά κράτη-μέλη αντιδρούν στα διαφυγόντα φορολογικά κέρδη που προϋποθέτει και φοβούνται τον ανταγωνισμό από όποια χώρα αποφασίσει να υιοθετήσει τέτοια μέτρα.

Η επιμονή του προέδρου της Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, αλλά και του επιτρόπου Περιβάλλοντος Σταύρου Δήμα είχε ως αποτέλεσμα η ιδέα να παραμείνει στο «πακέτο», αλλά όπως και τα περισσότερα στοιχεία του πακέτου δεν αποτελεί παρά απλή προτροπή προς τα κράτη-μέλη να κινηθούν στην κατεύθυνση αυτή.

Δύο μέτωπα

Ομως η πρόταση της Επιτροπής προχωρεί πιο μακριά, καθώς πρόθεση είναι να καταστούν οι περιβαλλοντικές τεχνολογίες ο… πράσινος κινητήρας της εξόδου από την κρίση αλλά και θεμέλιο της ανάδειξης της Ευρώπης σε υπερδύναμη της αυριανής οικονομίας.

Κεντρικό τμήμα της πρότασης είναι η ανάπτυξη «καθαρών» τεχνολογιών σε κυρίως δύο μέτωπα, την αυτοκινητοβιομηχανία και τις κατασκευές.

Για την αυτοκινητοβιομηχανία, η πρωτοβουλία «πράσινα αυτοκίνητα» προβλέπει χρηματοδότηση ύψους 5 δισ. ευρώ για τις εταιρείες ώστε να «ενθαρρυνθούν» να επενδύσουν σε πραγματικά νέες τεχνολογίες περιορισμού της ρύπανσης, ενώ προτείνεται η ευμενής φορολογική μεταχείριση των αυτοκινήτων που ρυπαίνουν λιγότερο ή και η υιοθέτηση μέτρων όπως η απόσυρση παλαιότερων μοντέλων ή η κοινή προμήθεια οικολογικών λεωφορείων και άλλων οχημάτων από τους δήμους της Ευρώπης.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Greenpeace αντέδρασε έντονα στην πρόταση αυτή, θεωρώντας ότι παρέχει οικονομικά κίνητρα στις αυτοκινητοβιομηχανίες χωρίς όμως να τους δημιουργεί και κάποια υποχρέωση ως προς το αποτέλεσμα, σημειώνοντας ότι την τελευταία δεκαετία έχουν διατεθεί δισεκατομμύρια σε επιδοτούμενα δάνεια στον τομέα, χωρίς ουσιώδη μείωση της κατανάλωσης των αυτοκινήτων που παράγει.

Για τις κατασκευές, τέλος, ο προϋπολογισμός είναι 1 δισ. και αναζητείται μια πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία για τον δραστικό περιορισμό τόσο της κατανάλωσης ενέργειας όσο και των εκπομπών ρύπων.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 30/11/2008)