Μία σειρά από ζητήματα, όπως οι ατέλειες στις διασυνδέσεις των συστημάτων φυσικού αερίου και η ανάγκη δημιουργίας νέων αποθηκευτικών χώρων, αναδείχθηκαν στην διάρκεια της κρίσης, σύμφωνα με τα όσα συζήτησαν στις Βρυξέλλες οι υπουργοί Ενέργειας. Εύσημα στην Ελλάδα και επαφές Κ.Χατζηδάκη για ITGI και South Stream.

Μία σειρά από ζητήματα, όπως οι ατέλειες στις διασυνδέσεις των συστημάτων φυσικού αερίου και η ανάγκη δημιουργίας νέων αποθηκευτικών χώρων, αναδείχθηκαν στην διάρκεια της κρίσης, σύμφωνα με τα όσα συζήτησαν στις Βρυξέλλες οι υπουργοί Ενέργειας. Εύσημα στην Ελλάδα και επαφές Κ.Χατζηδάκη για ITGI και South Stream.

Σε πρώτη προτεραιότητα αναδεικνύεται πλέον για την Ευρωπαϊκή Ένωση η διασύνδεση των δικτύων φυσικού αερίου μεταξύ των χωρών μελών, προκειμένου να ελαχιστοποιούνται οι συνέπειες σε περιπτώσεις ανάλογων προς την ρωσοουκρανική κρίσεων αλλά και να περιορίζεται η εξάρτηση από μία μόνο πηγή αερίου.

Στην διάρκεια του έκτακτου συμβουλίου υπουργών Ενέργειας που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα στις Βρυξέλλες, πέραν της …ανακούφισης για την αναμενόμενη αποκατάσταση της παροχής ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη, διάχυτος ήταν ο προβληματισμός αλλά και κοινή η διαπίστωση ως προς το ότι οι χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την έλλειψη αερίου, ήταν εκείνες που δεν είχαν διασυνδέσεις προς άλλες χώρες μέλη.

Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση της Σλοβακίας, προς την οποία η Αυστρία είχε την δυνατότητα να αποστείλει αέριο, αλλά αυτό θα έπρεπε να περάσει μέσα από το δίκτυο της Ουκρανίας καθώς και το ότι η Ισπανία, η οποία έχει αποθέματα υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν ήταν σε θέση να βοηθήσει την ανατολική Ευρώπη, λόγω της έλλειψης του κατάλληλου δικτύου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος της Κομισιόν κ. Ζακ Μπαρόζο προσδιόρισε ως στόχο της Ε.Ε. την αύξηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου, ενώ η πρόταση της Επιτροπής για τη διασύνδεση των δικτύων, η οποία χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και στην προσεχή Σύνοδο Κορυφής το Μάρτιο στις Βρυξέλλες

Η χώρα μας, πάντως, είχε να ακούσει και επισήμως καλά λόγια για το ότι ήταν η μόνη από τις τροφοδοτούμενες με ρωσικό αέριο η οποία δεν αντιμετώπισε το παραμικρό πρόβλημα κάλυψης της εγχώριας κατανάλωσης, αφού μετά την προ διετίας μεγάλη αναβάθμιση του σταθμού της Ρεβυθούσας, η χώρα καλύφθηκε κυρίως από την επαναεριοποίηση LNG αλλά και δευτερευόντως από την ροή αερίου μέσω του ελληνοτουρκικού αγωγού, η οποία είχε περιοριστεί λόγω της διακοπής της ροής ρωσικού αερίου από την Βουλγαρία προς την Τουρκία.

Στο γεγονός αυτό στάθηκε ιδιαίτερα στις δηλώσεις στις οποίες προέβη μετά το πέρας της συνόδου ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος πάντως παραδέχθηκε χτες ότι «το ζήτημα των αποθηκευτικών χώρων είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να μας απασχολήσει».

Θυμίζουμε εδώ το σχέδιο για την κατασκευή σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην περιοχή της καβάλας, κοντά στις εγκαταστάσεις της Βιομηχανίας φωσφορικών Λιπασμάτων, στην οποία μετέχει η ΔΕΠΑ με 33% περίπου.

O υπουργός Ανάπτυξης, στο πλαίσιο των συζητήσεων που έγινε στην συνεδρίαση για τους απαιτούμενους νέους αγωγούς στην Ευρώπη αναφέρθηκε και στον αγωγό South Stream, μέσω του οποίου σχεδιάζεται να τροφοδοτηθεί με ρωσικό αέριο η Ευρώπη, με παράκαμψη της Ουκρανίας, ενώ αντάλλαξε απόψεις για την πρόοδο του έργου κατασκευής του ITGI με τον Ιταλό ομόλογό του κ. Κλαούντιο Σκαγιόλα

Ο κ. Χατζηδάκης έγινε δέκτης και του αιτήματος της Βουλγαρίας να συνδεθεί με το ελληνικό σύστημα και στην Κομοτηνή, προκειμένου να υπάρξει μία ακόμη πηγή εφοδιασμού για την γειτονική χώρα. Αιτήματος που αντιμετωπίζεται θετικά «υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα πληρούνται όλες οι τεχνικές και οικονομικές προϋποθέσεις», όπως ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Μία τέτοια εξέλιξη, κατά την κυβέρνηση θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον αναβαθμισμένο γεωπολιτικά ρόλο της χώρας μας στο διεθνές παιχνίδι των αγωγών, ενώ το energia gr. έχει μεταδώσει ρεπορτάζ και για τους πρόσφατους σχεδιασμούς κατά τους οποίους η Βουλγαρία προωθεί τον εφοδιασμό της χώρας με αέριο αιγυπτιακής προέλευσης, όταν το αιγυπτιακό σύστημα συνδεθεί με διακλαδώσεις που οδηγούν στον ελληνοτουρκικό αγωγό.