Το ρωσικό φυσικό αέριο που μεταφέρθηκε στο ουκρανικό σύστημα αγωγών προκειμένου να επαναληφθεί η παράδοση φορτίων στην Ευρώπη δεν μπορεί να μεταφερθεί πιο πέρα, σύμφωνα με αξιωματούχους της Naftogaz Ukrainy.

Το ρωσικό φυσικό αέριο που μεταφέρθηκε στο ουκρανικό σύστημα αγωγών προκειμένου να επαναληφθεί η παράδοση φορτίων στην Ευρώπη δεν μπορεί να μεταφερθεί πιο πέρα, σύμφωνα με αξιωματούχους της Naftogaz Ukrainy. "Δεν το δεχόμαστε αυτό (τη μεταφορά του φυσικού αερίου) σημείωσε ο Oleh Dubina, πρόεδρος της Naftogaz, σε συνέντευξη Τύπου στο Κίεβο καθώς όπως είπε "αν το είχαμε κάνει αυτό θα είχαμε αφήσει τέσσερις επαρχίες της Ουκρανίας χωρίς δικό τους φυσικό αέριο".

Η Gazprom αύξησε χθες το πρωί την πίεση στους αγωγούς της προκειμένου 76 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου να μετακινούνται ημερησίως μέσω της Ουκρανίας προς τη Μολδαβία και άλλα βαλκανικά κράτη.

Με ανακοίνωση της η Naftogaz κατηγόρησε τη Gazprom ότι δεν ενημέρωσε την ουκρανική πλευρά εκ τον προτέρων για το μέγεθος του φορτίου φυσικού αερίου και τη χρονική στιγμή αύξησης της πίεσης, κάνοντας αδύνατη την προετοιμασία των τεχνικών της ουκρανικής εταιρείας.

Ο ρώσος πρωθυπουργός Βλαντίμιρ Πούτιν ανακοίνωσε ότι οι πρωθυπουργοί της Βουλγαρίας και της Σλοβακίας αναμένονται σήμερα στην Μόσχα για επείγουσες συνομιλίες σχετικά με την κρίση στο φυσικό αέριο.

Τη δήλωση έκανε ο Πούτιν κατά την διάρκεια επίσκεψής του στο κέντρο ελέγχου του ενεργειακού ομίλου Gazprom, που ελέγχεται από το ρωσικό κράτος.

Η Βουλγαρία και Σλοβακία είναι δύο από τις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο από την διακοπή, εδώ και περίπου μία εβδομάδα, της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανιας προς την Ευρώπη εξαιτίας μίας διένεξης μεταξύ Μόσχας και Κιέβου.

Δεν υπάρχει σχέδιο έκτακτης ανάγκης

Επτακόσια ευρώ το χρόνο, υπολογίζεται ότι πληρώνει κατά μέσο όρο κάθε πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εισαγωγές ενέργειας, οι οποίες καλύπτουν το 54% των αναγκών της ΕΕ, ενώ κινδυνεύει, από στιγμή σε στιγμή να μείνει χωρίς φως, χωρίς θέρμανση και μέσα κυκλοφορίας, από ξαφνική διακοπή εισαγωγών.

 Η μεγάλη αυτή εξάρτηση από τις εισαγωγές, τα πολιτικά γεγονότα στις χώρες εφοδιασμού ή διαμετακόμισης, τα ατυχήματα, η πειρατεία, η πρόσφατη διακοπή προμήθειας της ΕΕ με ρωσικό φυσικό αέριο εξαιτίας της ρωσοουκρανικής κρίσης, η πρόσφατη, ξαφνική άνοδος των τιμών του πετρελαίου, οι επιπτώσεις της ενέργειας στην αλλαγή του κλίματος και η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση συσπείρωσαν τους « 27» σε μια προσπάθεια να «νοικοκυρέψουν τα του οίκου τους» και να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις, που έχουν αναλάβει με τη λεγόμενη « πρωτοβουλία 20-20-20», δηλαδή: μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 20%, αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών στην κατανάλωση ενέργειας σε ποσοστό 20% σε σύγκριση με το σημερινό 8,5%, και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 20% έως το 2020. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε το γεγονός, ότι το ενεργειακό θέμα αποτελεί μια από τις τρεις μεγάλες προτεραιότητες της σημερινής Προεδρίας στην Ένωση, της Προεδρίας της Τσεχίας.

Η ΕΕ δεν έχει καταρτίσει Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση ελλειμμάτων η διακοπής εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

Η πρόσφατη διακοπή της προμήθειας της ΕΕ με ρωσικό φυσικό αέριο, εξαιτίας της ρωσοουκρανικής κρίσης έφερε στην επικαιρότητα το θέμα της διασφάλισης του εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο, που ρυθμίζεται από την Οδηγία 2004/67 «σχετικά με τα μέτρα διασφάλισης ρου εφοδιασμού με φυσικό αέριο», και οι διαπιστώσεις που κάνει η Επιτροπή σχετικά με το θέμα είναι αρνητικές.

 Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, πώς «έως τώρα δεν έχει καταρτιστεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης σε επίπεδο ΕΕ για την αντιμετώπιση ελλειμμάτων η διακοπών του εφοδιασμού, που δεν μπορούν να αποκατασταθούν μέσω των μηχανισμών της αγοράς, της βιομηχανίας, και των εθνικών μέτρων έκτακτης ανάγκης».

Ένα προκαθορισμένο Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης σε περιφερειακό επίπεδο, η σε επίπεδο ΕΕ, επισημαίνει θα ήταν αποτελεσματικότερο και προσφορότερο χρονικά από τη σημερινή διαδικασία λήψης ad hoc αποφάσεων, σε περίπτωση σημαντικής απειλής του εφοδιασμού της ΕΕ με αέριο.

 Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται ήδη η Επιτροπή, και πρόκειται να καλέσει σε διάλογο τ άκρατη μέλη, τα θεσμικά όργανα και τους αρμόδιους φορείς, με σκοπό να προετοιμάσει την αναθεώρηση της Οδηγίας 2004/67. Παράλληλα, θα προωθήσει και την αρχή της αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών και την κατασκευή αγωγών για τη μεταξύ τους διασύνδεση. Ως σχετικό παράδειγμα αλληλεγγύης αναφέρει η Επιτροπή τη συμφωνία που έχουν συνάψει γαλλικές και ουγγρικές εταιρίες, με βάση την οποία, σε περίπτωση που μειωθεί η παροχή αερίου από τη Ρωσία, η γαλλική εταιρία θα αφήσει στην ουγγρική το αέριο που της αντιστοιχεί.

(ΠΗΓΗ ΑΠΕ)