Πότε θα Ανακάμψει η Τιμή του Πετρελαίου;

Πότε θα ανακάμψει η τιμή του πετρελαίου; Ιδού μία σημαντική ερώτηση -και όχι μόνο για τους παραγωγούς του. Οι υψηλότερες τιμές ενέργειας θα μπορούσαν να εμποδίσουν την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που ο ΟΠΕΚ αποφάσισε να μην μειώσει την παραγωγή για να ανεβάσει τις τιμές.
Energia.gr
Παρ, 20 Μαρτίου 2009 - 15:44
Πότε θα ανακάμψει η τιμή του πετρελαίου; Ιδού μία σημαντική ερώτηση -και όχι μόνο για τους παραγωγούς του.

Οι υψηλότερες τιμές ενέργειας θα μπορούσαν να εμποδίσουν την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που ο ΟΠΕΚ αποφάσισε να μην μειώσει την παραγωγή για να ανεβάσει τις τιμές.

Ωστόσο, πολλοί στον κλάδο, συμπεριλαμβανομένου και του ΟΠΕΚ, εξακολουθούν να πιστεύουν ότι τα 75 δολάρια ανά βαρέλι παραμένει η «ορθή»τιμή του πετρελαίου σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, σε σύγκριση με λιγότερα από 45 δολάρια που είναι σήμερα.

Όμως, αναφερόμαστε σε ευσεβείς πόθους. Φέτος ο πλανήτης εκτιμάται ότι θα καταναλώνει περίπου 85 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως -λιγότερο κατά περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως σε σύγκριση με πέρσι.

Αλλά όταν συνέβη το σοκ στις τιμές του πετρελαίου το 1979 η ζήτηση μειώθηκε κατά 2,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως την πρώτη χρονιά και μετά υποχωρούσε για δύο χρόνια ακόμη. Αυτό δείχνει ότι οι επιπτώσεις της σημερινής ύφεσης εξακολουθούν να εκδηλώνονται.

Στο μεταξύ, όσον αφορά την προσφορά, η ανεκμετάλλευτη παραγωγική δυνατότητα συνεχίζει να αυξάνεται. Ημερησίως, η Σαουδική Αραβία προσθέτει περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια και η Βραζιλία περίπου 500.000 βαρέλια. Επίσης, στην Κίνα και τη Μέση Ανατολή αυξάνεται η δυνατότητα διύλισης.

Με αυτόν τον τρόπο μειώνονται οι πιθανότητες προβλημάτων στην παραγωγή και επομένως αύξησης στις τιμές. Αυτό, τουλάχιστον, αφαιρεί την υπεραξία κινδύνου από την αγορά -ένας ακόμη λόγος να παραμείνουν οι τιμές σε χαμηλά επίπεδα.

Επιπλέον, αλλάζει η μορφή της ζήτησης. Το πετρέλαιο χρησιμοποιείται κυρίως για μεταφορές. Ωστόσο, η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα.

Η Credit Suisse εκτιμά ότι τα πρότυπα αποδοτικότητας που είχαν τεθεί σε ισχύ από την κυβέρνηση Μπους θα οδηγήσουν σε μείωση κατά 2% της χρήσης βενζίνης στις ΗΠΑ ετησίως.

Η στροφή στα υβριδικά αυτοκίνητα απομακρύνει άλλο ένα κομμάτι της ζήτησης. Ακόμη και η Κίνα επιθυμεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας κατά 20% έως το 2010. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η παγκόσμια ζήτηση θα μπορούσε να μειωθεί κατά 6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στα 3/4 της παραγωγής πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας. Όλα δείχνουν ότι οι τιμές πετρελαίου θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ/THE LEX COLUMN, 19/03/2009)