Εκτός ενεργειακού παιχνιδιού προσπαθούν να θέσουν τη χώρα μας η ΗΠΑ και η Τουρκία με την κατασκευή του αγωγού Νabucco. Στη σύνοδο κορυφής της Σόφιας που είχε θέμα: "Φυσικό Αέριο για την Ευρώπη: Ασφάλεια και Συνεργασία". Οι ΗΠΑ και η Τουρκία πέρασαν σε αντεπίθεση με στόχο να αποδυναμώσουν το δυνατό χαρτί των Ρώσων που είναι η κατασκευή του αγωγού South Stream.

Εκτός ενεργειακού παιχνιδιού προσπαθούν να θέσουν τη χώρα μας η ΗΠΑ και η Τουρκία με την κατασκευή του αγωγού Νabucco. Στη σύνοδο κορυφής της Σόφιας που είχε θέμα: "Φυσικό Αέριο για την Ευρώπη: Ασφάλεια και Συνεργασία". Οι ΗΠΑ και η Τουρκία πέρασαν σε αντεπίθεση με στόχο να αποδυναμώσουν το δυνατό χαρτί των Ρώσων που είναι η κατασκευή του αγωγού South Stream. Ο συγκεκριμένος αγωγός φυσικού αερίου ξεκινάει από τη Ρωσία περνάει από τη Βουλγαρία και Ελλάδα και καταλήγει στην Ιταλία όπου από εκεί διακλαδώνεται στα ευρωπαϊκά κράτη. Τα οφέλη από το συγκεκριμένο αγωγό για τη χώρα μας θα είναι πολλαπλά.

Οι Αμερικανοί όμως σε συνεργασία με τους ευρωπαίους και τους Τούρκους προωθούν τον αγωγό Νabucco ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Τουρκία στην Αυστρία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας παρακάμπτοντας φυσικά την Ελλάδα. Με το συγκεκριμένο αγωγό η χώρα μας θα βρίσκεται σε μια ιδιότυπη πολιτική ομηρία στα χέρια μιας αναξιόπιστης Τουρκίας. Η σχέση μας με τη Τουρκία θα είναι πελατειακή δεδομένου ότι θα υπάρχει συνεχή αύξηση της ζήτησης για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις βιομηχανίες και αναγκαστικά θα υποχρεωνόμαστε να σκύβουμε το κεφάλι κάνοντας τα "χατίρια" των γειτόνων προκειμένου να εξασφαλίσουμε το ποθητό φυσικό αέριο. Πολιτικοί κύκλοι υπογραμμίζουν ότι αυτή η διπλωματική σχέση της Ελλάδας με τη Ρωσία έχει παίξει ρόλο στη πληθώρα των σκανδάλων που ταλανίζουν τη Πατρίδα μας. Οι ίδιοι κύκλοι δείχνουν ευθέως το ρόλο των μυστικών υπηρεσιών σε αυτά τα παιχνίδια. Tα οποία όμως δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθούν. Το σίγουρο είναι ότι το παιχνίδι των αγωγών και της ενέργειας σκληραίνει πολύ και θα είναι αυτό που θα ανεβάσει και κατεβάσει κυβερνήσεις μέσα στους επόμενους μήνες.

Η Λέσχη Μπιλτερμπεργ και οι αγωγοί

Στις 14-16 Μαΐου συνεδριάζει στην Αθήνα στο ξενοδοχείο "ΑΣΤΕΡΑΣ" της βουλιαγμένης η Λέσχη Μπίλτερμπεργ, ψηλά στην ατζέντα των θεμάτων που θα συζητήσουν θα είναι και ο αγωγός Νabucco ο οποίος θα καθορίσει την πολιτική τύχη της περιοχής. Ο συγκεκριμένος αγωγός θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τα δυτικά συμφέροντα και καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για να εξασφαλισθούν τα αποθέματα που θα τον τροφοδοτούν για την κατασκευή του στη συνέχεια. Φυσικά οι άνθρωποι της Λέσχης υιοθετούν την άποψη του Μάθιους Μπράιζα ( αναπληρωτή υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ και αρμόδιου για ενεργειακά θέματα ) ο οποίος σε δηλώσεις του υπογράμμισε ότι:

" Πριν από μερικά χρόνια η χώρα σας αποφάσισε ότι ο αγωγός Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας (TGI) αποτελούσε την κορυφαία στρατηγική της προτεραιότητα. Άλλαξε άποψη πριν από ενάμιση περίπου χρόνο όταν αποφάσισε να προχωρήσει ταυτόχρονα και με τον αγωγό South Stream. Δεν πρέπει να κοροϊδευόμαστε. Πολλοί λένε ότι ο TGI, ο South Stream και ο Nabuco είναι συμπληρωματικοί, και αυτό ακούγεται καθησυχαστικό, όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Η Ρωσία χάραξε τον South Stream για να "σκοτώσει" τον TGI και τον Nabucco, και θα στηριχθεί στην Κασπία για να τροφοδοτήσει τον South Stream. Αλλά η γενική θέση του ΝΑΤΟ, της Ε.Ε. και των ΗΠΑ είναι πως τώρα δεν είναι η στιγμή για "κανονική εμπορική συνεργασία" (business as usual) με τη Ρωσία. Ακόμη και αν υπήρξαν παλαιότερες δεσμεύσεις, η απόφαση να προχωρήσει κάποιος στην εμβάθυνση προηγούμενων δεσμεύσεων θα υπονοούσε ότι συνεχίζεται κανονικά η συνεργασία με τη Ρωσία, όταν όλοι στην ευρωατλαντική κοινότητα στέλνουμε το ξεκάθαρο μήνυμα ότι τώρα δεν είναι η ώρα για συνέχιση της συνεργασίας με τη Ρωσία."

Από όλα αυτά καταλαβαίνει κανείς ότι ο Πρωθυπουργός δεν ζύγισε καλά τα θέματα με το να υπογράψει τον αγωγό ο προηγούμενος Υπουργός Ανάπτυξης κ. Φώλιας και ο ανασχηματισμός είχε νόημα να βάλει στη θέση του κάποιον άλλον και συγκεκριμένα τον κ. Χατζηδάκη ο οποίος θα "πάρει" ουσιαστικά πίσω την υπογραφή βάζοντας τεχνικές καθυστερήσεις.

Ποιος είναι οκ. Μπράιζαν;

Ο κατ' εξοχήν αρμόδιος Αμερικανός αξιωματούχος για τις εξελίξεις στον Καύκασο, ο οποίος ήταν ο πρώτος που έσπευσε στην Τιφλίδα μετά τον πόλεμο, χαρακτηρίζει λάθος την απόφαση του Γεωργιανού προέδρου Σαακασβίλι να χτυπήσει τη Ν. Οσετία και τονίζει ότι η Ουάσιγκτον τον είχε επανειλημμένως προειδοποιήσει να μην το κάνει, αλλά επιρρίπτει στη Ρωσία την ουσιαστική ευθύνη για τον πόλεμο επικαλούμενος "σοβαρές ρωσικές προκλήσεις μηνών". Η Ζέινο Μπάραν, η οποία είναι Τουρκάλα αναλύτρια και σύζυγος του Αμερικανού αξιωματούχου κ Μπράιζα, η οποία παίζει το αμερικανικό χαρτί. "Αυτό που ενώνει τη Ζέινο και τον Ματ είναι η κοινή στράτευσή τους στον αγωγό Μπακού- Τιφλίδας- Τζεϊχάν", έγραψε ένας αναλυτής στην Ουάσιγκτον τον περασμένο Αύγουστο, όταν ο Μ. Μπράιζα και η Ζ. Μπάραν ένωσαν τις ζωές τους σε μια σεμνή τελετή στον Βόσπορο. Όχι μόνο επειδή ο κ. Μπράιζα είναι αναπληρωτής υφυπουργού Εξωτερικών για τις ευρωπαϊκές και τις ευρασιατικές υποθέσεις, με αρμοδιότητα τα ενεργειακά και τα ελληνοτουρκικά, αλλά και γιατί η Μπάραν είναι μια από τις σημαντικές αλλά και πιο αμφισβητούμενες αναλύτριες σήμερα στην Ουάσιγκτον, η οποία, μάλιστα, το 2003 είχε απολυθεί από το συντηρητικό think tank Νixon Center( δεξαμενή σκέψης του κέντρου Νίξον) με την αιτιολογία τής "υπερβολικά επιθετικής φιλοτουρκικής δραστηριότητας".

Τα δυτικά συμφέροντα

Πίσω από τους πολέμους, τις καταστροφές, τις πολιτικές ανατροπές κρύβονται τα σχέδια για την εκμετάλλευση των ενεργειακών πηγών από τις μεγάλες εταιρίες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το ζητούμενο για τα δυτικά συμφέροντα είναι αφενός μεν ο έλεγχος των κοιτασμάτων στη Μέση Ανατολή- Κασπία- Κεντρική Ασία και αφετέρου ο έλεγχος των δρόμων μεταφοράς του στις διεθνείς αγορές. Οι πολιτικές των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ καθορίζονται από τα παραπάνω συμφέροντα.

Οι αγωγοί που σχετίζονται με τα ελληνικά συμφέροντα είναι ο αγωγός Μπακού- Τιφλίδα-Τζευχαν και ήδη λειτουργεί μεταφέροντας ημερησίως 1.2.000.000 βαρέλια αργού πετρελαίου και αυτό μεταφράζεται σε δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για τις εταιρίες και τις χώρες που τον εκμεταλλεύονται.

Ο Αγωγός T.G.I ( Τουρκία- Ελλάδα- Ιταλία) που θα μεταφέρει φυσικό αέριο δυτικών συμφερόντων στην Ευρώπη. Ο συγκεκριμένος αγωγός οδηγεί σε εναγκαλισμό των σχέσεων Τουρκίας- Ελλάδας και προϋποθέτει την εξομάλυνση μεταξύ των δύο χωρών.

Τέλος ο αγωγός Νabucco όπου η χώρα μας θα βρίσκεται σε μια ιδιότυπη πολιτική ομηρία με τη γειτονική Τουρκία.

(www.axiaplus.gr, 29/04/2009)