«Νότιος διάδρομος – ο νέος δρόμος του μεταξιού». Έτσι αποκαλείται το νέο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την εφαρμογή του οποίου οι Βρυξέλλες ευελπιστούν να αποκτήσουν πρόσβαση στα αποθέματα φυσικού αερίου της Κασπίας, παρακάμπτοντας τη Ρωσία. Παρόλα αυτά, η κατασκευή του αγωγού που προορίζεται για το σκοπό αυτό – του Nabucco – προχωρά με πολύ αργά βήματα, όπως τονίζεται σε δημοσίευμα στην ιστοσελίδα της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»).
«Νότιος διάδρομος – ο νέος δρόμος του μεταξιού». Έτσι αποκαλείται το νέο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την εφαρμογή του οποίου οι Βρυξέλλες ευελπιστούν να αποκτήσουν πρόσβαση στα αποθέματα φυσικού αερίου της Κασπίας, παρακάμπτοντας τη Ρωσία. Παρόλα αυτά, η κατασκευή του αγωγού που προορίζεται για το σκοπό αυτό – του Nabucco – προχωρά με πολύ αργά βήματα, όπως τονίζεται σε δημοσίευμα στην ιστοσελίδα της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»).

Στη σύνοδο κορυφής των 27 χωρών κρατών – μελών της Ε.Ε. για τα ενεργειακά ζητήματα, που έγινε πρόσφατα στην Πράγα, οι Βρυξέλλες υπέγραψαν κοινή διακήρυξη με το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία, την Τουρκία και την Αίγυπτο, σε μια προσπάθεια να δρομολογήσουν συνεργασίες με μία σειρά από χώρες της κεντρικής Ασίας, του Καυκάσου, της Μέσης Ανατολής αλλά και την Άγκυρα.

Ο «Νότιος Διάδρομος» έχει σημαντικά πλεονεκτήματα για όλους, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, από το βήμα της συνόδου. «Για τις χώρες γύρω από την Κασπία και για την Εγγύς Ανατολή, η υλοποίηση του σχεδίου διασφαλίζει την πρόσβαση, μακροπρόθεσμα, σε μία από τις ελκυστικότερες ενεργειακές αγορές. Επιπλέον, οι χώρες του νότιου Καυκάσου και της Μαύρης Θάλασσας θα έχουν τη δυνατότητα εσόδων από τη μεταφορά τράνζιτ. Για την Ε.Ε., ο “Νότιος Διάδρομος” είναι γεωγραφικά μία εναλλακτική λύση για τις ενεργειακές της ανάγκες», πρόσθεσε ο κ. Μπαρόζο.

Επί της ουσίας, αυτό επιχειρείται και με την κατασκευή του αγωγού Nabucco, μήκους 3.000 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ξεκινά από την Κασπία και, μέσω της Τουρκίας, θα καταλήγει στην Αυστρία. Ωστόσο, σημαντικές χώρες που εμπλέκονται στο εγχείρημα αυτό, όπως το Καζακστάν, το Τουρκμενιστάν και το Ουζμπεκιστάν, δεν έχουν πειστεί να υπογράψουν τη σχετική συμφωνία.

Παρόλα αυτά, ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα Ενέργειας, Άντρις Πίμπαλγκς, θεωρεί ότι απαιτείται υπομονή. «Όσο δεν υπάρχει ένας διαμετακομιστικός διάδρομος, είναι πολύ δύσκολο να κλείσουν συμφωνίες. Η διαδικασία διαρκεί στην Ε.Ε. περισσότερο απ’ ότι – για παράδειγμα – εάν επρόκειτο για μία κρατική κινεζική εταιρεία. Η Ε.Ε. είναι πιο περίπλοκη», ανέφερε ο Ευρωπαίος επίτροπος. Οι Βρυξέλλες, άλλωστε, ελπίζουν πως σύντομα θα υπογραφούν οι συμφωνίες και ο Nabucco θα τεθεί σε λειτουργία από το 2014.