Σφύζει και πάλι από ζωή η ισπανική πόλη Φιγκέρες. Το εργοστάσιο της General Motors παράγει και πάλι τον ίδιο αριθμό αυτοκινήτων που παρήγαγε πριν από την κρίση. Η ζήτηση για το Opel Corsa είναι μάλιστα ιδιαίτερα αυξημένη χάρη στα κίνητρα που ανακοίνωσαν οι κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και κατά τον τελευταίο μήνα της Μεγάλης Βρετανίας με στόχο το «ξεπάγωμα» της αγοράς
Σφύζει και πάλι από ζωή η ισπανική πόλη Φιγκέρες. Το εργοστάσιο της General Motors παράγει και πάλι τον ίδιο αριθμό αυτοκινήτων που παρήγαγε πριν από την κρίση. Η ζήτηση για το Opel Corsa είναι μάλιστα ιδιαίτερα αυξημένη χάρη στα κίνητρα που ανακοίνωσαν οι κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και κατά τον τελευταίο μήνα της Μεγάλης Βρετανίας με στόχο το «ξεπάγωμα» της αγοράς. Το ενδιαφέρον, κυρίως από νοικοκυριά μεσαίου εισοδήματος, τόσο για το Opel Corsa όσο και για τα ανταγωνιστικά μοντέλα Fiat Panda και Renault Clio τον τελευταίο καιρό έχει ζωηρέψει. Είναι μάλιστα ενδεικτικό πως όταν το Βερολίνο ανακοίνωσε τον Ιανουάριο 2.500 ευρώ μπόνους για κάθε Ι.Χ. η μηνιαία παραγωγή σχεδόν τριπλασιάστηκε από τα 12.000 στα 35.000 οχήματα. Επιπλέον, το μέλλον της Opel φαντάζει σήμερα περισσότερο ασφαλές απ’ ό,τι στην αρχή του έτους - χάρη στην κρατική βοήθεια. Οταν τον περασμένο μήνα η GM ετοιμαζόταν να υπαχθεί στο άρθρο 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Δικαίου η A. Μέρκελ, ενόψει εκλογών, έσπευσε να της παράσχει δάνειο 1,5 δισ. ευρώ.

Η πιστωτική κρίση χτύπησε πρώτα απ’ όλους και με τη μεγαλύτερη ένταση τον κλάδο του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να «βυθιστούν» οι πωλήσεις κατά 25% στα τέλη του περασμένου έτους. Στις ΗΠΑ πουλήθηκαν σε ετήσια βάση 10 εκατ. οχήματα έναντι 16 εκατ. την προηγούμενη χρονιά. Παραλίγο μάλιστα και η Κίνα θα ... έκλεβε τα σκήπτρα της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου. Τον Δεκέμβριο, με τις εταιρείες να σταματούν η μία μετά την άλλη την παραγωγή, ο επικεφαλής της FIAT Σέρτζιο Μαρκιόνε προέβλεψε ότι σε δύο χρόνια θα υπήρχαν στην αγορά μόλις επτά «παίκτες».

Ξαφνικά, όμως, οι κυβερνήσεις από τον Καναδά και τη Βραζιλία μέχρι τη Ρωσία και τη Νότια Κορέα, άρχισαν να κάνουν μεγάλες «ενέσεις ρευστότητας» στις αυτοκινητοβιομηχανίες με στόχο να κρατήσουν τις μονάδες παραγωγής ανοιχτές. Μετά την παγκόσμια «βουτιά» στις πωλήσεις τον Οκτώβριο στα ταμεία των δοκιμαζόμενων εταιρειών μπήκαν περί τα 100 δισ. δολάρια, σηματοδοτώντας τη μεγαλύτερη παρέμβαση στην ιστορία του κλάδου. Με τα χρήματα αυτά διατηρήθηκαν οι θέσεις εργασίας και απεφεύχθη η συρρίκνωση του κλάδου, στον οποίο δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός κατασκευαστών. Στελέχη της Pricewaterhouse-Coopers εκτιμούν ότι η βιομηχανία έχει φέτος δυνατότητα παραγωγής 86 εκατ. οχημάτων, δηλαδή 31 εκατ. περισσότερα από τα 55 εκατ. που πρόκειται να πουληθούν. Στην Ευρώπη, από τότε που ξέσπασε η κρίση δεν έχει «κατεβάσει μόνιμα τα ρολά» ούτε μία παραγωγική μονάδα. Στις ΗΠΑ οι «λαβωμένες» GM και Chrysler -αν και χρεοκόπησαν- έλαβαν το «φιλί της ζωής», ύψους 60 δισ. δολαρίων από την κυβέρνηση Ομπάμα. Οι BMW και Daimler συγκαταλέγονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες που συζητούν το ενδεχόμενο συνεργασίας στους τομείς του εφοδιασμού, της έρευνας και της ανάπτυξης με στόχο τον περιορισμό των δαπανών αλλά, τελικά, μία μόνο μεγάλη συγχώνευση έχει προχωρήσει: αυτή της FIAT με την Chrysler.

Μόλις έκλεισε η στρόφιγγα του δανεισμού οι επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών ικέτευσαν Ουάσινγκτον και Βρυξέλλες για βοήθεια υπενθυμίζοντας στους αξιωματούχους ένθεν κακείθεν του Ατλαντικού ότι: σε κάθε μία θέση εργασίας που δημιουργείται ή χάνεται αντιστοιχούν έξι με οκτώ θέσεις απασχόλησης σε συνεργαζόμενους κλάδους (π.χ. προμηθευτές) που υφίστανται ανάλογες συνέπειες. Στη Γαλλία η κυβέρνηση του Σαρκοζί ζήτησε ρητά από τις Peugeot και Renault να μη χαθεί ούτε μία θέση απασχόλησης ως αντάλλαγμα στο πακέτο στήριξης ύψους 6 δισ. ευρώ που συμφωνήθηκε τον Φεβρουάριο. Αλλά και η γερμανική κυβέρνηση έθεσε ως όρο για την πώληση του μεριδίου που έχει η GM στην Opel προς την κοινοπραξία που ηγείται η καναδέζικη Magna International τη διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας. Σε πολλούς αναλυτές άρεσε το σχέδιο συγχώνευσης της FIAT. Ομως ο κ. Μαρκιόνε έκανε το λάθος να ανακοινώσει την περικοπή 8 με 9 χιλιάδων θέσεων εργασίας και το πιθανό κλείσιμο μονάδας στο Καϊζερσλάουτερν της Γερμανίας.

Ομπάμα

Η κυβέρνηση Ομπάμα έχει λάβει οδυνηρά μέτρα με στόχο την εξυγίανση των «τριών μεγάλων» του Ντιτρόιτ. Υστερα από επίμονες πιέσεις η GM αποφάσισε να λάβει δραστικά μέτρα: βάζει στο... ράφι τέσσερα μοντέλα, θα κατεβάσει μέχρι το 2012 τα ρολά σε 14 μονάδες της και θα στείλει στην ανεργία φέτος 50.000 υπαλλήλους.

Οι εταιρείες που επιταχύνουν ...
                                                      ... και οι εταιρείες που επιβραδύνουν

(από "Financial Times"/εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 27-28/06/2009)