Σχέδιο Τροφοδοσίας Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας με Αέριο Μέσω Ελλάδος

Σχέδιο Τροφοδοσίας Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας με Αέριο Μέσω Ελλάδος
του Σωτήρη Χιωτάκη
Τρι, 14 Ιουλίου 2009 - 17:41
Σημαντική αναβάθμιση θα σημάνει για τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης η ευόδωση των σχεδιασμών της Αθήνας για την δημιουργία ενός νέου συστήματος αγωγών, ο οποίος θα τροφοδοτεί μέσω της χώρας μας, με φυσικό αέριο μη ρωσικής προέλευσης, την Βουλγαρία, την Ρουμανία και την Ουγγαρία. Ήδη, οι σχετικές πρωτοβουλίες του υπ. Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη μετουσιώνονται σε συμφωνίες με Σόφια και Βουκουρέστι
Σημαντική αναβάθμιση θα σημάνει για τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης η ευόδωση των σχεδιασμών της Αθήνας για την δημιουργία ενός νέου συστήματος αγωγών, ο οποίος θα τροφοδοτεί μέσω της χώρας μας, με φυσικό αέριο μη ρωσικής προέλευσης, την Βουλγαρία, την Ρουμανία και την Ουγγαρία. Ήδη, οι σχετικές πρωτοβουλίες του υπ. Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη μετουσιώνονται σε συμφωνίες με Σόφια και Βουκουρέστι 

Ειδικότερα, στη συνάντηση που είχε ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης στο Βουκουρέστι με τον Ρουμάνο υπουργό Οικονομίας Andriean Videanu, συμφωνήθηκε να αντιμετωπιστούν οι αγωγοί Ελλάδας -  Βουλγαρίας , Βουλγαρίας - Ρουμανίας και Ρουμανίας - Ουγγαρίας, σαν ένας ενιαίος αγωγός, με δεδομένο και το ότι οι επιμέρους αγωγοί έχει συμφωνηθεί να χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.  Αθήνα και Βουκουρέστι θα αναλάβουν πρωτοβουλίες για μια συνάντηση και των τεσσάρων χωρών, προκειμένου να συζητηθεί αυτή η προοπτική όχι μόνο από πλευράς πολιτικής αλλά και στις τεχνικές, εμπορικές και οικονομικές παραμέτρους της. 

Ακόμη, στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο χωρών θα υπάρξει συνεργασία για την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που δίνουν ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα από τη μια, αλλά και οι αποθηκευτικοί χώροι του φυσικού αερίου στη Ρουμανία από την άλλη. Ο κ. Χατζηδάκης σε δηλώσεις του διευκρίνισε ότι  «μιλάμε για μία συνένωση  των συστημάτων, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ακριβώς ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί όλους τους επιμέρους αγωγούς. Αυτή την ώρα, έχουμε καταρχήν την επίσημη συμφωνία Ελλάδος - Βουλγαρίας για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό, με την από κοινού αίτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και τη συμφωνία Ελλάδας και Ρουμανίας γι’ αυτή την καινούρια αντίληψη, σε σχέση με τη σύνδεση και των τεσσάρων χωρών. Απομένει να έχουμε συνολικά τη συμφωνία και της Βουλγαρικής και της Ουγγρικής πλευράς, ως προς τον καινούριο αγωγό».

Συμφωνία για τον IGB

Ήδη, πάντως, Ελλάδα και Βουλγαρία κατέληξαν σε συμφωνία για την κατασκευή του νέου Αγωγού Διασύνδεσης μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora (IGB), μέσω Μνημονίου Κατανόησης το οποίο υπέγραψαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Μάκης Παπαγεωργίου, από πλευράς Bulgarian Energy Holding, η κυρία Galina Tosheva και από πλευράς Edison, ο κ. Roberto Poti.  

Η συμφωνία προβλέπει τη δημιουργία της εταιρίας κατασκευής και εκμετάλλευσης του αγωγού, καθώς και με τη δημιουργία εταιρίας που θα προμηθεύει, θα διακινεί και θα εμπορεύεται το φυσικό αέριο. 

O νέος αγωγός, προϋπολογισμού της τάξης των 120 εκατ. ευρώ, επιδοτείται με χρηματοδότηση ύψους 45 εκ. Ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ενεργειακού  Προγράμματος για την Ανάκαμψη της Οικονομίας. Προς τούτοις, κατατίθεται από κοινού με τη Βουλγαρία, σχετική πρόταση χρηματοδότησης του έργου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο IGB θα έχει μήκος 160 χιλιόμετρα, από την Κομοτηνή έως την Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας και ουσιαστικά θα αποτελεί γεωγραφική επέκταση του ITGI προς τα Βαλκάνια, αγωγού ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από την Κασπία Θάλασσα και πιο συγκεκριμένα, από το Αζερμπαϊτζάν προς την χώρα μας, την Βουλγαρία και την Ιταλία. 

Η αρχική δυναμικότητα του IGB θα κυμαίνεται μεταξύ 3 έως 5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το χρόνο με πιθανότητα επέκτασης σε περίπτωση πρόσθετων πηγών προμήθειας αερίου, διαθέσιμων μεταγενέστερα. Ο αγωγός θα κατασκευαστεί από τις εταιρίες «Ποσειδών», στην οποία μετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, και η BulgarianEnergyHolding, με εκτιμώμενη διάρκεια κατασκευής τα 2 με 3 έτη.  Μετά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του ITGI, το ποσοστό της ελληνικής εταιρίας θα μεταφερθεί στο ΔΕΣΦΑ.

Σε πρωταγωνιστικό ρόλο η Ρεβυθούσα

 Επιπλέον η Ελλάδα θα προμηθεύει τη Βουλγαρία με σημαντικές ποσότητες φυσικού αερίου από το σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) της Ρεβυθούσας μέσω του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου). Η προμήθεια LNG από τη Ρεβυθούσα θα γίνει αμέσως μετά την κατασκευή του νέου αγωγού, ενώ το σχετικό Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding), από πλευράς ΔΕΣΦΑ υπέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος και από την BEH η Διευθύνουσα Σύμβουλος κ. Γκαλίνα Τόσεβα.

Με το Μνημόνιο ο ΔΕΣΦΑ δηλώνει ότι υπάρχει διαθεσιμότητα φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αγορά της Βουλγαρίας, με πρόβλεψη για την παροχή ποσότητας έως ενός (1)  δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου ετησίως.   Η υπογραφή του Μνημονίου έρχεται σε συνέχεια της συμφωνίας που είχαν υπογράψει στις 24 Απριλίου ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο Βούλγαρος Υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας κ. Πετάρ Ντιμιτρόβ και η οποία, μεταξύ άλλων, προέβλεπε την κατασκευή του νέου αγωγού φυσικού αερίου διπλής ροής.  

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος σχολίασε σχετικά ότι «με δεδομένη την πλήρη ανταπόκριση του ΔΕΣΦΑ στο βουλγαρικό αίτημα για την παροχή ποσοτήτων φυσικού αερίου με την χρήση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας στην διάρκεια της τελευταίας ρωσοουκρανικής κρίσης για το αέριο, η νέα συμφωνία ενισχύει περαιτέρω τον γεωπολιτικό ρόλο της χώρας μας καθώς και την παρουσία της ως εγγυητή της ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή».  

Προφανώς, οι ελληνικές πρωτοβουλίες εντάσσονται είναι εναρμονισμένες με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την δημιουργία μιας καθετοποιημένης περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, η οποία θα έχει πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές εισαγωγών. Αποτελούν, όμως, και μία προφανή προσπάθεια ισχυροποίησης του αγωγού ITGI έναντι του Nabucco, οι υπογραφές για τον οποίο τέθηκαν μόλις χτες στην Άγκυρα. 

Και φυσικά, εν τοις πράγμασι τα πάντα θα κριθούν από την εξασφάλιση των απαιτούμενων ποσοτήτων αερίου, η οποία δεν είναι, όπως έχει αποδειχθεί, και το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο αυτήν την περίοδο…