Νέους κανόνες για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κρίσεων στον τομέα του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ενέκρινε την Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο προτεινόμενος κανονισμός θα εξασφαλίζη ότι όλα τα κράτη μέλη και οι φορείς που συμμετέχουν στις αγορές φυσικού αερίου τους θα αναλαμβάνουν αποτελεσματική δράση εγκαίρως με στόχο την πρόληψη και τον μετριασμό των επιπτώσεων ενδεχομένων διαταραχών του εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Παραλλήλως, θα δημιουργήση μηχανισμούς συνεργασίας των κρατών μελών για την αποτελεσματική αντιμετώπιση οιασδήποτε μείζονος διαταραχής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο
Νέους κανόνες για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κρίσεων στον τομέα του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ενέκρινε την Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο προτεινόμενος κανονισμός θα εξασφαλίζη ότι όλα τα κράτη μέλη και οι φορείς που συμμετέχουν στις αγορές φυσικού αερίου τους θα αναλαμβάνουν αποτελεσματική δράση εγκαίρως με στόχο την πρόληψη και τον μετριασμό των επιπτώσεων ενδεχομένων διαταραχών του εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Παραλλήλως, θα δημιουργήση μηχανισμούς συνεργασίας των κρατών μελών για την αποτελεσματική αντιμετώπιση οιασδήποτε μείζονος διαταραχής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

Ο Ευρωπαίος επίτροπος για θέματα ενέργειας κ. Αντρις Πίμπαλγκς δήλωσε ότι η Δανία, η Ελλάς, η Γερμανία και το Βέλγιο είναι μεταξύ των καλύτερα προετοιμασμένων χωρών για την αντιμετώπιση μιας ενδεχόμενης μελλοντικής κρίσεως ως προς την τροφοδοσία τους με φυσικό αέριο. «Τα ευκολότερα βήματα είναι για την Δανία, αλλά και η Ελλάδα τα πηγαίνει πολύ καλά. Η Γερμανία είναι σε εξαιρετικό επίπεδο. Το Βέλγιο τα πηγαίνει θαυμάσια -όλες αυτές οι χώρες έχουν αξιοπρεπή δυναμικότητα αποθηκεύσεως», είπε ο κ. Πίμπαλγκς.

Ο νέος κανονισμός καλεί τα κράτη μέληνα προετοιμασθούν πλήρως σε περίπτωση διαταραχής του ανεφοδιασμού, εγκρίνοντας σαφή και αποτελεσματικά σχέδια αντιμετωπίσεως αναλόγων εκτάκτων καταστάσεων στα οποία να συμμετέχουν όλοι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Συγκεκριμένα, ο προτεινόμενος κανονισμός όσον αφορά στην ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο θα παράσχη κοινό δείκτη για τον ορισμό της έννοιας της σοβαρής διαταραχής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Ο δείκτης αυτός είναι γνωστός ως N-1 και αφορά την διακοπή λειτουργίας μείζονος σημασίας υποδομής εφοδιασμού ή ισοδύναμο φαινόμενο (π.χ. διακοπή λειτουργίας των αγωγών εισαγωγής ή των εγκαταστάσεων παραγωγής). Καλεί τα κράτη μέλη να ορίσουν κάποια ως αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα του εφοδιασμού με φυσικό αέριο, την αξιολόγηση των κινδύνων που αντιμετωπίζει ο εφοδιασμός με φυσικό αέριο, την εκπόνηση προληπτικού χαρακτήρα σχεδίων δράσεως και την διαμόρφωση σχεδίων αντιμετωπίσεως έκτακτων καταστάσεων στον συγκεκριμένο τομέα. 

Επί πλέον θα εξασφαλισθή ότι όλοι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα επωφεληθούν από τα υψηλά επίπεδα ασφάλειας του εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Συντάχθηκε δε σε στενή συνεργασία με τα κράτη μέλη και τον κλάδο του φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανόμενης και της ομάδος συντονισμού για το φυσικό αέριο. Ανταποκρίνεται σε ειδικό αίτημα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου Ενέργειας που κάλεσαν τον Επίτροπο Ενέργειας στις 19 Φεβρουαρίου 2009 να μεριμνήση για την γρήγορη εκπόνηση νομοθετικής πράξεως η οποία να βελτιώση το πλαίσιο που παρέχεται για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων στην ΕΕ όσον αφορά το φυσικό αέριο, ώστε να αντικατασταθή η οδηγία για την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο που χρονολογείται από το 2004.

Η ΕΕ αποτελεί μεγάλο καταναλωτή φυσικού αερίου και η κρίσις του Ιανουαρίου του2009 όσον αφορά στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο απέδειξε ότι υφίστανται αδυναμίες στους μηχανισμούς που έχουν καθιερωθή μέχρι σήμερα για την αντιμετώπιση των διαταραχών του εφοδιασμού. Η συμβολή του φυσικού αερίου στον ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ υπερβαίνει πλέον το 25%. Περισσότερο από το 50% του αναλωνόμενου φυσικού αερίου στην ΕΕ προέρχεται από εξωτερικές πηγές και μέχρι το 2020 ενδέχεται το εισαγόμενο φυσικό αέριο στην ΕΕ να υπερβαίνη το 80% της καταναλωμένης ποσότητος φυσικού αερίου σε αυτήν.