H αυξανόμενη σημασία, που αποκτά το φυσικό αέριο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η ανάγκη μείωσης της εξάρτησης κυρίως με διάχυση των πηγών προμήθειας και η κατοχύρωση της ασφάλειας εφοδιασμού γίνεται εμφανής και από τις δραστηριότητες που αναπτύσσει η Ε.Ε. στον τομέα της νομοθεσίας στο πλαίσιο της διαδικασίας σταδιακής ολοκλήρωσης της εσωτερικής αγοράς αερίου
H αυξανόμενη σημασία, που αποκτά το φυσικό αέριο για την Ευρωπαϊκή Ένωση,  η ανάγκη μείωσης της εξάρτησης    κυρίως με διάχυση  των πηγών προμήθειας και η κατοχύρωση της ασφάλειας εφοδιασμού γίνεται εμφανής και από τις δραστηριότητες  που αναπτύσσει η Ε.Ε. στον τομέα της νομοθεσίας στο πλαίσιο της  διαδικασίας σταδιακής ολοκλήρωσης  της εσωτερικής αγοράς αερίου.

Πριν από λίγες ημέρες, δημοσιεύθηκαν ο κανονισμός 715 / 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου , ο οποίος θα αρχίσει να εφαρμόζεται  σε λιγότερο από ένα μήνα, και συγκεκριμένα από τις 3 Σεπτεμβρίου 2009.

Με το  νέο κανονισμό,  με τον οποίο καταργείται ο 1775 /2005, που αφορά το ίδιο θέμα θεσπίζονται κανόνες: α) για τους όρους πρόσβασης στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων των εθνικών και περιφερειακών αγορών για τη διασφάλιση της σωστής λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου της ΕΕ, β) για τους όρους πρόσβασης σε εγκαταστάσεις ΥΦΑ και εγκαταστάσεις αποθήκευσης  και γ) διευκολύνεται η δημιουργία εύρυθμης και διαφανούς αγοράς χονδρικής με υψηλή στάθμη ασφάλειας και εφοδιασμού σε αέριο.

Επίσης ο νέος κανονισμός προβλέπει μηχανισμούς για την εναρμόνιση των κανόνων πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές αερίου. Επίσης, μεταξύ άλλων ο κανονισμός προβλέπει την ίδρυση Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Αερίου (ΕΔΔΣΜ Αερίου), στο πλαίσιο του οποίου θα συνεργάζονται όλοι οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς, προκειμένου να προωθήσουν την ολοκλήρωση και λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. 

Σημειώνεται, ότι ο νέος κανονισμός αποτελεί μέρος της Τρίτης δέσμης νομοθετικών μέτρων για την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ («Τρίτη δέσμη μέτρων), η οποία περιλαμβάνει δύο οδηγίες και τρείς κανονισμούς.

Επίσης, προ ημερών δημοσιεύθηκε η οδηγία 2009/73 σχετικά με τους κανόνες για την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου, η οποία πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή από τα κράτη μέλη το αργότερο στις 3 Μαρτίου 2011, με εξαίρεση ενός άρθρου, για την πιστοποίηση σε σχέση με τρίτες χώρες, που εφαρμόζεται στις 3/3/2013. 

Η νέα οδηγία, η οποία αποτελεί και αυτή μέρος της «Τρίτης δέσμης μέτρων» καταργεί την οδηγία 2003/55/ΕΚ και θεσπίζει κοινούς κανόνες για τη μεταφορά, τη διανομή, την προμήθεια και την αποθήκευση φυσικού αερίου.

Επίσης, ορίζει τους κανόνες σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία του τομέα του φυσικού αερίου, την πρόσβαση στην αγορά, τα κριτήρια και τις διαδικασίες χορήγησης αδειών για τη μεταφορά, τη διανομή, την προμήθεια και την αποθήκευση φυσικού αερίου, και για την εκμετάλλευση των δικτύων.

Οι κανόνες που θεσπίζονται με την οδηγία για το φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ), ισχύουν αδιακρίτως και για το βιοαέριο και το αέριο που παράγεται από βιομάζα, η άλλα είδη αερίου, εφόσον τα αέρια αυτά είναι τεχνικώς δυνατό να διοχετεύονται με ασφάλεια στο σύστημα φυσικού αερίου.

Εξάλλου, σχετικά με το φυσικό αέριο, εκτός από τον κανονισμό και την οδηγία, που ήδη εκδόθηκαν, η Ευρωπαϊκή  Ένωση προωθεί την έκδοση  κανονισμού σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο, με τον οποίο  θα καταργηθεί η οδηγία 2004/67, σχετικά με το ίδιο θέμα, που ισχύει σήμερα και η οποία  θεωρείται πλέον ανεπαρκής  σε ένα πλαίσιο αυξανόμενης εξάρτησης από τις εισαγωγές και αυξημένων κινδύνων εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

Ο κανονισμός έρχεται και ως απάντηση στη ρωσοουκρανική κρίση, τον Ιανουάριο του 2009, η οποία προκάλεσε πρωτοφανή διαταραχή της παροχής αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και προβλέπει ρυθμίσεις που κατοχυρώνουν την ασφάλεια εφοδιασμού και σε περιπτώσεις κρίσεων.