Η Ιαπωνία δελεάζει τη Ρωσία με προσφορά επτά δισ. δολ. για τον αγωγό πετρελαίου (16/10/2003)

Πεμ, 16 Οκτωβρίου 2003 - 16:15
Η Ιαπωνία προσέφερε επτά δισ. δολάρια σε μια τελευταία προσπάθεια να πείσει τη Ρωσία να κατασκευάσει αγωγό πετρελαίου που θα διασχίζει τη Σιβηρία και θα φθάνει στον Ειρηνικό αντί να χρησιμοποιήσει την ανταγωνιστική δίοδο μέσω βορειοανατολικής Κίνας. Στέλεχος του ιαπωνικού κλάδου ενέργειας δήλωσε ότι το Τόκιο προσέφερε πέντε δισ. δολάρια για την ενίσχυση της κατασκευής αγωγού 4.000 χλμ. Προς Νακχόντα και ακόμη δύο δισ. δολάρια για την ανάπτυξη των πετρελαιοπηγών της Σιβηρία, ένα τμήμα των οποίων υπό τη μορφή χαμηλότοκων δανείων. Η Ιαπωνία αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό της Κίνας, που προτείνει έναν αγωγό 2,5 δις. δολαρίων, μήκους 2.400 χλμ. Προς Ντακίνγκ της Κίνας προκειμένου να καλύψει τις αυξανόμενες ενεργειακές της ανάγκες και να επωφεληθεί από τη ραγδαία επέκταση του τομέα πετρελαίου της Ρωσίας. Ρώσοι αξιωματούχοι έχουν ταχθεί υπέρ της οδού Ανγκάρσκ-Ντακίνγκ την οποία υποστηρίζει, άλλωστε, ο μεγαλύτερος όμιλος πετρελαίου της Ρωσίας, η Yukos. Ωστόσο, ο Ρώσος πρωθυπουργός Μιχαήλ Κασιάνοφ επανέφερε το κλίμα αβεβαιότητας στην επίσκεψη που πραγματοποίησε στην Κίνα τον περασμένο μήνα, δηλώνοντας ότι δεν είχε ληφθεί καμία απόφαση για την πορεία του αγωγού εν αναμονή των αποτελεσμάτων σχετικής περιβαλλοντικής έρευνας. Ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας, Ιγκόρ Γιουσούφοφ, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι Ιάπωνες είναι έτοιμοι να καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος του κόστους της κατασκευής και δεν σκοπεύουν να ζητήσουν την εγγύηση της ρωσικής κυβέρνησης. Μολονότι κάποιοι Ρώσοι αξιωματούχοι προέβλεψαν ότι θα κατασκευασθούν και οι δύο αγωγοί, ο κ. Γιουσούφοφ δήλωσε πως επί του παρόντος είναι αδύνατον και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα επιλεγεί σύντομα ένας απ' τους δύο. Ο κινεζικός αγωγός εξετάζεται εδώ και μία δεκαετία, αλλά το Τόκιο άσκησε μεγάλες πιέσεις το περασμένο έτος, τονίζοντας ότι θα μπορούσε να φορτώνεται το πετρέλαιο από την Νακχόντκα προς τις μεγάλες διεθνείς αγορές της Ιαπωνίας, της ανατολικής Ασίας και των ΗΠΑ. Το Τόκιο έχει την υποστήριξη ρωσικών εταιρειών και εμπειρογνωμόνων που προειδοποιούν ότι ίσως ο αγωγός των Κινέζων καταλήξει να εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνον τις ανάγκες της Κίνας και υπογραμμίζουν τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της ιαπωνικής πρότασης ως προς την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης στο ανατολικό άκρο της χώρας. Η Transneft, η ρωσική κρατική εταιρεία που θα εκμεταλλευθεί τον αγωγό, και η Rosneft, ο κρατικός πετρελαϊκός όμιλος που έχει σημαντικές επιχειρήσεις στο ανατολικό άκρο της χώρας και προθυμοποιείται να αναπτύξει δύο πετρελαιοπηγές στην ανατολική Σιβηρία, ασκούν πιέσεις υπέρ της οδού της Νακχόντκα. Υψηλόβαθμοι Ιάπωνες αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών, Χιτόσι Τανάκα, καθώς και στελέχη της Ιαπωνικής Τράπεζας για τη Διεθνή Συνεργασία επισκέφθηκαν προσφάτως τη Ρωσία όπου είχαν συνομιλίες επί του θέματος και ευελπιστούν σε σύναψη συμφωνίας πριν από τον Δεκέμβριο, οπότε θα επισκεφθεί την Ιαπωνία ο κ. Κασιάνοφ. Η Ιαπωνία ενδιαφέρεται για τον αγωγό επειδή θέλει να διασφαλίσει προσφορά πετρελαίου εκτός Μέσης Ανατολής και ανησυχεί για τον ανταγωνισμό που καλλιεργούν οι αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες της Κίνας. (Από την εφημερίδα Καθημερινή 14/10/03)