Μπορεί η Κίνα να Κάνει Ένα Μεγάλο Πράσινο Άλμα;

Oι Κινέζοι πρέπει να επιστρέψουν στα ποδήλατά τους. Όχι να πάνε πίσω σ΄ ένα ζοφερό παρελθόν αγροτικής φτώχειας, αλλά να κάνουν ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός. Πρέπει να μεταβούν από έναν νεοβικτωριανό κόσμο βαριάς βιομηχανίας σ΄ έναν κόσμο χαμηλής ενεργειακής έντασης, χαμηλής κατανάλωσης άνθρακα, σ΄ έναν κόσμο με ηλεκτρικά οχήματα, ελαφρά βιομηχανία, οργανική γεωργία και ποδήλατα.
Του Carl Μortished
Δευ, 28 Σεπτεμβρίου 2009 - 09:19
Oι Κινέζοι πρέπει να επιστρέψουν στα ποδήλατά τους. Όχι να πάνε πίσω σ΄ ένα ζοφερό παρελθόν αγροτικής φτώχειας, αλλά να κάνουν ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός. Πρέπει να μεταβούν από έναν νεοβικτωριανό κόσμο βαριάς βιομηχανίας σ΄ έναν κόσμο χαμηλής ενεργειακής έντασης, χαμηλής κατανάλωσης άνθρακα, σ΄ έναν κόσμο με ηλεκτρικά οχήματα, ελαφρά βιομηχανία, οργανική γεωργία και ποδήλατα.

Ο πρόεδρος της Κίνας Χου Τζιντάο υποσχέθηκε στον ΟΗΕ να μειώσει την ενεργειακή ένταση. Αυτό έχει τεράστια σημασία επειδή αφορά την αποδοτικότητα- πόσο καύσιμο χρειάζεται να καεί για να παραχθεί άλλο ένα δολάριο. Εδώ η Κίνα είναι σπάταλη. Για κάθε επιπλέον μονάδα ΑΕΠ δαπανά σχεδόν εξαπλάσια ενέργεια από την Ευρώπη.

Η Κίνα πρέπει να αναλάβει δύο μεγάλες δεσμεύσεις. Πρώτον, πρέπει να αγκαλιάσει πλήρως τις δυνάμεις της αγοράς και να αφήσει το πραγματικό κόστος της ενέργειας να πλήξει τα πορτοφόλια των Κινέζων καταναλωτών. Η ζήτηση της ενέργειας είναι ελαστική- μειώνεται όταν αυξάνεται το κόστος των καυσίμων.

Η δεύτερη δέσμευση είναι να καθαρίσει το περιβάλλον και πρέπει να αρχίσει από τον άνθρακα. Η κινεζική βιομηχανία του άνθρακα σκοτώνει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο και, αν δεν αποτελέσει στόχο μιας οικολογικής δράσης, δεν θα τα καταφέρουμε ποτέ. Η Κίνα δεν μπορεί να κάνει ξαφνικά ένα άλμα προς έναν τρόπο ζωής με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και ποδήλατα, μπορεί όμως να επιταχύνει τη μετάβαση προς αυτόν και να κάνει τη ζωή πιο ευχάριστη για τον κινεζικό λαό. Μπορεί επίσης να βοηθήσει να σωθεί ο πλανήτης.

(Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 24/09/2009)