Η Βουλγαρία και το Αζερμπαϊτζάν υπέγραψαν χθες δύο Μνημόνια Συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα παρουσία των προέδρων των δύο χωρών Georgi Parvanov, και Ilham Aliyev. Το πρώτο Μνημόνια Συνεργασίας υπεγράφη από τα υπουργεία Οικονομίας και Ενέργειας της Βουλγαρίας και του Αζερμπαϊτζάν, με στόχο τη σύμπραξη των δύο χωρών για τη μεταφορά συμπιεσμένου φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία, μέσω της Γεωργίας και της Μαύρης Θάλασσας.
Η Βουλγαρία και το Αζερμπαϊτζάν υπέγραψαν χθες δύο Μνημόνια Συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα παρουσία των προέδρων των δύο χωρών Georgi Parvanov, και Ilham Aliyev.

Το πρώτο Μνημόνια Συνεργασίας υπεγράφη από τα υπουργεία Οικονομίας και Ενέργειας της Βουλγαρίας και του Αζερμπαϊτζάν, με στόχο τη σύμπραξη των δύο χωρών για τη μεταφορά συμπιεσμένου φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία, μέσω της Γεωργίας και της Μαύρης Θάλασσας.

Το δεύτερο Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη μεταξύ της βουλγαρικής (κρατικής) εταιρίας Bulgartransgaz και της αντίστοιχης, αζέρικης εταιρίας SOCAR. Η υπογραφή των μνημονίων πραγματοποιήθηκε, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί στη Σόφια, ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ilham Aliyev.

Το Αζερμπαϊτζάν θα προμηθεύει τη Βουλγαρία 1 δισ. κυβικά μέτρα φυσικό αέριο ανά έτος. Οι παραδόσεις αερίου θα αρχίσουν μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με τον αγωγό TGI με διακλάδωση μέχρι την Κομοτηνή (σ.σ. το σχετικό έργο αναμένεται να είναι έτοιμο τεχνικά εντός του 2010). Ο κ. Parvanov ανέφερε πως ομάδα Βούλγαρων και Αζέρων εμπειρογνωμόνων θα εξετάσει τις δυνατότητες μεταφοράς συμπιεσμένου φυσικού αερίου μεταξύ των δύο χωρών, προχωρώντας, αρχικά, στην εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας και ακολούθως στις διαδικασίες που προβλέπονται από το μνημόνιο που υπεγράφη.

«Μόνο τα αποδεδειγμένα αποθέματα φυσικού αερίου, στο Αζερμπαϊτζάν, ανέρχονται σε δύο τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Είναι επιθυμία μας να αναπτύσσουμε τις εξαγωγές μας προς τις χώρες της Ευρώπης», δήλωσε ο κ. Aliyev, στη διάρκεια της κοινής συνέντευξης Τύπου, που παραχώρησε με τον Βούλγαρο ομόλογό του, Georgi Parvanov μετά την υπογραφή των δύο συμφωνιών συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα.

«Η προμήθεια αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία μας καθιστά ενεργειακό εταίρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ελπίζουμε πως θα υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη αυτής της σχέσης», είπε ο κ. Aliyev. Προς το παρόν, πρόσθεσε, «το αζέρικο αέριο διοχετεύεται, κυρίως, στις περιφερειακές αγορές και ζητάμε περισσότερους εταίρους. Ελπίζουμε και είμαστε βέβαιοι πως η Βουλγαρία θα μας βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση».

Όπως υπογράμμισε ο Αζέρος πρόεδρος «Οι συμφωνίες δημιουργούν νέες πιθανότητες για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου όχι μόνο στη Βουλγαρία αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η προμήθεια αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία μας καθιστά ενεργειακό εταίρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ελπίζουμε πως θα υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη αυτής της σχέσης», είπε ο κ. Aliyev. Προς το παρόν, πρόσθεσε, «το αζέρικο αέριο διοχετεύεται, κυρίως, στις περιφερειακές αγορές και ζητάμε περισσότερους εταίρους. Ελπίζουμε και είμαστε βέβαιοι πως η Βουλγαρία θα μας βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση». Σύμφωνα με τον κ. Aliyev, με την υπογραφή των μνημονίων δίνεται ώθηση σε μια περαιτέρω ανάπτυξη της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Αζερμπαϊτζάν, στο πεδίο της ενέργειας, η οποία ξεκίνησε το 2006, με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης.

Ο Πρόεδρος της Βουλγαρίας απαντώντας σε ερώτηση για το πότε αναμένεται  να ολοκληρωθεί ο αγωγός φυσικού αερίου Nabucco δήλωσε  «Δεν θα τολμούσα να αναφερθώ σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία, πρόκειται για ένα πολυμερές σχέδιο που δεν εξαρτάται μόνο από τη Βουλγαρία και το Αζερμπαϊτζάν» και πρόσθεσε ότι η υπογραφή των Μνημονίων Συνεργασίας που υπεγράφησαν την Παρασκευή  θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μέρος των προσπαθειών για την έναρξη του Nabucco, διότι θα μπορούσε να ενσωματωθεί σε αυτό.

Στο μεταξύ, ο κ. Aliyev αναφέρθηκε και αυτός στο έργο του Nabucco επαναλαμβάνοντας τη στήριξη της χώρας του στο έργο. Ωστόσο, επισήμανε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ότι υπάρχουν τρεις ομάδες άλυτων προβλημάτων τα οποία δημιουργούν ασάφεια γύρω από τις προοπτικές και το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης του σχεδίου, στο οποίο - όπως ανέφερε- οι ευρωπαϊκές χώρες εναποθέτουν ελπίδες για τη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας τους με φυσικό αέριο.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του η πρώτη ομάδα προβλημάτων αφορά τη διασφάλιση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν δήλωσε ότι η χώρα του διαθέτει επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου - τα αποδεδειγμένα αποθέματα φυσικού αερίου της χώρας ανέρχονται σε δύο τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Η δεύτερη ομάδα των προβλημάτων για τον Nabucco, που παραμένουν άλυτα σε μεγάλο βαθμό, έχει να κάνει με τη διαμετακόμιση, ενώ η τρίτη ομάδα αφορά θέματα χρηματοδότησης. Σύμφωνα με ηγέτη του Αζερμπαϊτζάν, κάποια κονδύλια έχουν ήδη διατεθεί, αλλά το έργο απαιτεί πολύ περισσότερα χρήματα.

«Ενώ, ήδη, έχουν εντοπιστεί οι πηγές του αερίου που θα μεταφέρεται από τον αγωγό Nabucco » δήλωσε ο Αζέρος πρόεδρος  παραμένουν τα ερωτηματικά σχετικά με την ακριβή διαδρομή του αγωγού. Αλλά, κυρίως, παραμένει άγνωστο ποιοι θα είναι οι επενδυτές των απαιτούμενων σημαντικών κεφαλαίων για την κατασκευή του μεγάλου έργου».

Ο αγωγός φυσικού αερίου Nabucco θα προμηθεύει αέριο από την περιοχή της Κασπίας και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.  Θα έχει συνολικό μήκος των 3 300 χιλιομέτρων, και αναμένεται να κοστίσει περίπου 8 δισεκ. Ευρώ. Παρά τα σημαντικά αποθέματα φυσικού αερίου που διαθέτει το Αζερμπαϊτζάν αναμένεται να έχει πρόσθετη παραγωγή για να παρέχει μεγάλο μέρος των ποσοτήτων που απαιτούνται για την ομαλή τροφοδοσία  του Nabucco μόνο μετά το δεύτερο στάδιο της εκμετάλλευσης του τομέα του φυσικού αερίου Shah Deniz. Σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτό αναμένεται να παράσχει περίπου 8-10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου επιπλέον ετησίως.
Ωστόσο, δεδομένου ότι ο Ναμπούκο θα έχει χωρητικότητα 31 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, θα χρειαστούν και άλλοι προμηθευτές. Πιθανές επιλογές είναι η Αίγυπτος, το Ιράκ, και το Τουρκμενιστάν. Σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, ο Ναμπούκο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2014-2016.