Η Βουλγαρία θα καταστεί μία ακόμη χώρα παραλαβής φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν καθώς και άμεσου ενδιαφέροντος για τις εξελίξεις περί τον τουρκοελληνοϊταλικό αγωγό (ITGI). Παρόντων των προέδρων Παρβάνοφ και Αλίεφ υπογράφηκαν στην Σόφια συμφωνίες για την προμήθεια 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αζέρικου αερίου ετησίως.
Η Βουλγαρία θα καταστεί μία ακόμη χώρα παραλαβής φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν καθώς και άμεσου ενδιαφέροντος για τις εξελίξεις περί τον τουρκοελληνοϊταλικό αγωγό (ITGI). Παρόντων των προέδρων Παρβάνοφ και Αλίεφ υπογράφηκαν στην Σόφια συμφωνίες για την προμήθεια 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αζέρικου αερίου ετησίως.

Οι συμφωνίες Βουλγαρίας – Αζερμπαϊτζάν υπεγράφησαν τόσο σε επίπεδο κυβερνήσεων όσο και σε επίπεδο εταιρικό – Bulgartransgaz με GNKAR και προβλέπουν την προμήθεια της γειτονικής χώρας με 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Μάλιστα, τον ρόλο του τροφοδότη αγωγού, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδουν βουλγάρικα ειδησεογραφικά πρακτορεία, θα έχει ο ITGI, ο τουρκοελληνοϊταλικός αγωγός με τον οποίο θα συνδεθεί αγωγός που θα κατασκευαστεί εντός του βουλγαρικού εδάφους και άγνωστο, προς ώρας, με ποια απόληξη (λ.χ. Ελλάδα ή Τουρκία).

Η ποσότητα είναι ανάλογη προς εκείνη που έχουν συμφωνήσει να λαμβάνουν και από εμάς οι Βούλγαροι μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού που έχει δρομολογηθεί με εγγύηση της τροφοδοσίας από τις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Αλλά και ανάλογη προς εκείνη που έχουμε συμφωνήσει εμείς με τους Αζέρους να λαμβάνουμε, μόλις διευθετηθούν οι εκκρεμότητες Τουρκίας – Αζερμπαϊτζάν σε σχέση με τις ποσότητες και τα τέλη διέλευσης.

Οι δύο χώρες αντιλαμβάνονται την εξέλιξη και ως μέρος της προσπάθειας να προωθηθεί το ξεκίνημα του Nabucco. Ο Αζέρος Πρόεδρος Ιλχάν Αλίεφ, πάντως, απέφυγε σαφέστατα να προβεί σε εκτίμηση για την έναρξη του μήκους 3.300 χιλιομέτρων και κόστους 8 δισ. ευρώ αγωγού: «Δεν θα τολμούσαν να αναφέρω συγκεκριμένη ημερομηνία, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα σχέδιο το οποίο προφανώς δεν εξαρτάται μόνο από το Αζερμπαϊτζάν και την Βουλγαρία» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αλίεφ.

Ο ίδιος προσδιόρισε ως τρία τα ζητήματα από τα οποία εξαρτάται η προώθηση του έργου και αυτά δεν είναι άλλα από την διασφάλιση των ποσοτήτων, την χρηματοδότηση και τις συνθήκες διέλευσης. Το πρώτο ο Αζέρος Πρόεδρος το παρουσίασε ως λυμένο, καθώς υποστήριξε ότι αρκεί τον αέριο του Αζερμπαϊτζάν, για το δεύτερο ανέφερε ότι έχουν γίνει κάποιες πρώτες κινήσεις ενώ το τρίτο είναι το γνωστό …θρίλερ ανάμεσα σε Αζέρους – Τούρκους που αφορά τα τέλη διέλευσης και τις παρακρατούμενες από την Τουρκία ποσότητες για λογαριασμό της.

Το καυτό θέμα της ‘απεμπλοκής’ της ροής του αζέρικου αερίου προφανώς θα απασχολήσει και την προγραμματισμένη για τα μέσα Δεκεμβρίου συνάντηση Μπερλουσκόνι – Ερντογάν.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι στην δεύτερη φάση ανάπτυξης του μεγάλου αζέρικου κοιτάσματος Σαχαλίνη, από το 2015 και μετά, θα «τρέχουν» προς την Ευρώπη επιπλέον 8 με 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, όταν ο ITGI έχει προβλεφθεί να μεταφέρει έως και 11 bcm τον χρόνο, ενώ φτάνει τα 31 bcm η σχεδιαζόμενη μεταφορική ικανότητα του Nabucco.