Η Siemens δημοσιοποιεί τον πρώτο δείκτη European Green City Index – Το Economist Intelligence Unit αξιολογεί 30 πόλεις σε 30 Ευρωπαϊκές χώρες – πόλεις που παίζουν ηγετικό ρόλο στην προστασία του κλίματος. Η Κοπεγχάγη είναι η πιο πράσινη πόλη στην Ευρώπη, και ακολουθούν η Στοκχόλμη, το Όσλο, η Βιέννη και το Άμστερνταμ.
Η Siemens δημοσιοποιεί τον πρώτο δείκτη European Green City Index – Το Economist Intelligence Unit αξιολογεί 30 πόλεις σε 30 Ευρωπαϊκές χώρες – πόλεις που παίζουν ηγετικό ρόλο στην προστασία του κλίματος. 

Η Κοπεγχάγη είναι η πιο πράσινη πόλη στην Ευρώπη, και ακολουθούν η Στοκχόλμη, το Όσλο, η Βιέννη και το Άμστερνταμ. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε μια μοναδική έρευνα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας 30 μεγάλων πόλεων σε 30 Ευρωπαϊκές χώρες, την οποία παρουσίασε η Siemens κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα στην Κοπεγχάγη. Εκτός από την ανάλυση των επιτευγμάτων και των στόχων αυτών των πόλεων στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος και του κλίματος, ο δείκτης European Green City Index κάνει τις διαφορές τους διαφανείς.

Η μελέτη αξιολόγησε 30 πόλεις σε οκτώ κατηγορίες: εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενέργεια, κτήρια,  μεταφορές, νερό, ποιότητα αέρα, απορρίμματα και χρήσεις γης, περιβαλλοντική  διακυβέρνηση. «Υποστηρίζουμε τις προσπάθειες των πόλεων να επιτύχουν αποτελεσματική προστασία του κλίματος προσφέροντάς τους ολοκληρωμένα και τυποποιημένα δεδομένα,» δήλωσε ο Δρ. Reinhold Achatz, επικεφαλής του τμήματος Corporate Research and Technologies, στην κεντρική μονάδα έρευνας της Siemens AG. “Οι πόλεις μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την έρευνα για να θέσουν προτεραιότητες στις δράσεις τους για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα».

«Η ανάλυσή μας δείχνει ότι οι Ευρωπαϊκές πόλεις κατέχουν ηγετική θέση στην περιβαλλοντική απόδοση. Συγκεκριμένα, σχεδόν όλες οι 30 πόλεις – που παρέχουν στέγη σε ένα σύνολο σχεδόν 75 εκατομμυρίων κατοίκων – έχουν κατά μέσο όρο χαμηλότερες εκπομπές CO2 κατά κεφαλή από τις χώρες της Ε.Ε.,» δήλωσε ο James Watson, αρχισυντάκτης στο Economist Intelligence Unit και συντάκτης της έρευνας. Η καλύτερη πόλη σε αυτή την κατηγορία, το Όσλο, εκπέμπει μόλις 2,5 τόνους CO2 κατά κεφαλή και ανά έτος, πολύ λιγότερο από το μέσο όρο της Ε.Ε. που αγγίζει τους 8,5 τόνους. Σχεδόν όλες οι πόλεις έχουν ήδη αναπτύξει και εν μέρει εφαρμόσει μια περιβαλλοντική στρατηγική. «Όμως, όλες οι πόλεις αντιμετωπίζουν δεινές προκλήσεις. Για παράδειγμα, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προς το παρόν αναλογούν σε μόλις περίπου 7% της ενεργειακής προμήθειας αυτών των πόλεων, το οποίο είναι σημαντικά κάτω από το στόχο του 20%  που έχει θέσει η Ε.Ε. για το 2020,» συνέχισε ο Watson. Επιπλέον, ο μέσος όρος μεριδίου απορριμμάτων που ανακυκλώνονται είναι λιγότερο από 20%, ενώ ένα στα τέσσερα λίτρα νερού σπαταλούνται  μέσω διαρροών.

Σε γενικές γραμμές οι Σκανδιναβικές πόλεις έχουν υψηλές βαθμολογίες. Η ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος σε αυτές τις πόλεις καλλιεργείται εδώ και χρόνια, κάτι το οποίο αντικατοπτρίζεται και στους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους των πόλεων αυτών. Η Κοπεγχάγη, για παράδειγμα, στοχεύει να απαλλαγεί από τον άνθρακα μέχρι το 2025. Στις Σκανδιναβικές χώρες, το εισόδημα ΑΕΠ κατά κεφαλή είναι άνω του μέσου όρου, και αυτές οι αναπτυγμένες χώρες έχουν επενδύσει σημαντικά στην προστασία του περιβάλλοντος. Αντίθετα, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης σε γενικές γραμμές βαθμολογούνται χαμηλότερα. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο σχετικά χαμηλό ακαθάριστο εθνικό προϊόν και τα ιστορικά βάρη, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης προσοχής για την προστασία του περιβάλλοντος τις προηγούμενες δεκαετίες. Πιο συγκεκριμένα, αυτό φαίνεται άλλωστε από την υψηλή κατανάλωση ενέργειας στα κτήρια και τις ξεπερασμένες υποδομές. Ωστόσο, στον τομέα των μαζικών μέσων μεταφοράς οι πόλεις της Ανατολικής Ευρώπης συχνά βαθμολογούνται πάνω από το μέσο όρο: το Κίεβο, που βαθμολογείται 30ο στον δείκτη, υπολογίζεται ότι έχει το ποσοστό υψηλότερο ανθρώπων που χρησιμοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις τους.

Η έκταση του δείκτη European Green City Index είναι μοναδική. Οι κατηγορίες βασίζονται σε 30 επιμέρους δείκτες – 16 ποσοτικούς (π.χ. κατανάλωση νερού και ενέργειας κατά κεφαλή, ποσοστό ανακύκλωσης, και χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς) και 14 ποιοτικούς (π.χ. στόχοι μείωσης CO2, πρότυπα αποδοτικότητας για κτήρια, και υποστήριξη για μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος). Το Economist Intelligence Unit ανέπτυξε το δείκτη και έγραψε την έκθεση σε συνεργασία με τη Siemens. «Όσο ήταν δυνατόν, η έρευνα είναι βασισμένη σε στοιχεία από επίσημες πηγές, όπως είναι τα τμήματα στατιστικής δημοτικών διαμερισμάτων και οι αυτοδιοικήσεις των πόλεων,» δήλωσε ο Watson. Η έρευνα επίσης περιλαμβάνει πορτραίτα των πόλεων σε βάθος, που αποκαλύπτουν τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες κάθε αστικού κέντρου, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πρωτοβουλίες και έργα από τα οποία μπορούν να μάθουν οι άλλες πόλεις. «Ένα βασικό στοιχείο της έρευνας είναι η συγκρισιμότητα των αποτελεσμάτων από κάθε πόλη – εντός των επιμέρους κατηγοριών αλλά και της γενικής αξιολόγησης,» πρόσθεσε ο Watson.

Ο δείκτης European Green City Index είναι η τρίτη μέχρι στιγμής έρευνα στη σειρά Sustainable Urban Infrastructures – μετά από εκθέσεις βιωσιμότητας στο Λονδίνο και το Μόναχο. «Με αυτή την ανάλυση υπογραμμίζουμε για μια ακόμη φορά τη δέσμευσή μας στο να βοηθάμε πόλεις με τα μέτρα τους για την προστασία του κλίματος,» δήλωσε ο Achatz. «Στο κάτω κάτω, παίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο, αφού είναι υπεύθυνες για το 80% εκατό των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ενώ επίσης περισσότερο από το μισό του πληθυσμού της γης ζει σήμερα σε πόλεις.» Το περιβαλλοντικό χαρτοφυλάκιο της Siemens την κάνει έναν ιδανικό συνεργάτη για την εφαρμογή φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων για υποδομές. Στο οικονομικό έτος 2009 η εταιρία είχε περίπου €23 δις κέρδη από τα προϊόντα και τις λύσεις της για την προστασία του κλίματος. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 30% των συνολικών ετήσιων εσόδων.