Εκτός Τόπου και Χρόνου οι Αντιδράσεις για τον Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Καθώς η χώρα ευρίσκεται στο μάτι του χειρότερου, μετά την μεταπολίτευση, χρηματοπιστωτικού κυκλώνα και στο επίκεντρο της διεθνούς προσοχής λόγω της επίφοβης οικονομικής της κατάστασης, που σε άλλες εποχές θα είχαν οδηγήσει στην πλήρη χρεωκοπία, θα περίμενε κάποιος ότι σοβαρά επενδυτικά σχέδια, όταν μάλιστα βασίζονται σε διακρατικές συμφωνίες, θα ετύγχαναν μίας ευρύτερης αποδοχής.
energia.gr
Τρι, 30 Μαρτίου 2010 - 12:11

Καθώς η χώρα ευρίσκεται στο μάτι του χειρότερου, μετά την μεταπολίτευση, χρηματοπιστωτικού κυκλώνα και στο επίκεντρο της διεθνούς προσοχής λόγω της επίφοβης οικονομικής της κατάστασης, που σε άλλες εποχές θα είχαν οδηγήσει στην πλήρη χρεωκοπία, θα περίμενε κάποιος ότι σοβαρά επενδυτικά σχέδια, όταν μάλιστα βασίζονται σε διακρατικές συμφωνίες, και υποστηρίζονται από ισχυρές εταιρείες, θα ετύγχαναν μίας ευρύτερης αποδοχής. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν το άμεσα ζητούμενο είναι η επιστροφή της χώρας σε αναπτυξιακούς ρυθμούς κάτι που μπορεί να εξασφαλιστεί μέσα από την υλοποίηση μεγάλων και μικρών έργων υποδομής και την δημιουργία απασχόλησης, ιδιαίτερα στην επαρχία.

Για αυτό και οι αντιδράσεις την περασμένη εβδομάδα μιας μικρής μερίδας παραγόντων στη Θράκη κατά της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη φαντάζουν εκτός τόπου και χρόνου. Οι άνθρωποι αυτοί προβάλλουν μεγεθυμένους και πέρα κάθε λογικής δήθεν περιβαλλοντικούς κινδύνους και απαιτούν δυσανάλογα και ουτοπικά ανταλλάγματα απειλώντας με βέτο την κατασκευή ενός έργου στρατηγικής σημασίας το οποίο όχι μόνο θα διασφαλίσει μία συνεχή ροή πετρελαίου προς το Αιγαίο, σε μία εποχή που η ενεργειακή ασφάλεια αποκτά ιδιαίτερη σημασία, αλλά κυρίως θα συμβάλλει στην αύξηση της απασχόλησης και την τόνωση της τοπικής οικονομίας.

Με επικεφαλής τον νομάρχη και πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Ν. Ζαμπουνίδη οι τοπικοί αυτοί παράγοντες εκφράζουν την έντονη αντίθεση τους με το περιεχόμενο του κειμένου νομοσχεδίου του ΥΠΕΚΑ που αφορά την χωροθέτηση του αγωγού και τους όρους κατασκευής του που διαβιβάστηκε στο Κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα με την υπογραφή της υπουργού κυρίας Τίνας Μπιρμπίλη.

Ενόψει των εν λόγω αντιδράσεων ανεβλήθη για μετά το Πάσχα η συζήτηση του νομοσχεδίου από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής λόγω των οξύτατων αντιδράσεων που εκδηλώθηκαν από τοπικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ στην περιοχή του Έβρου, τα οποία θεωρούν ότι το προωθούμενο προσχέδιο δεν συνάδει προς τις εξαγγελίες του προέδρου του κόμματος τον Σεπτέμβριο, κατά την ομιλία του στην Αλεξανδρούπολη, για «επαναδιαπραγμάτευση» των συμφωνιών με τη Ρωσία και τη Βουλγαρία ώστε να εξασφαλιστούν περισσότερα οφέλη για την περιοχή. Οι εξαγγελίες, ωστόσο, του κ. Παπανδρέου είχαν ικανοποιήσει τους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι θεωρούσαν ότι με την επαναδιαπραγμάτευση θα εξασφάλιζαν «περισσότερα αντισταθμιστικά οφέλη». Κάτι τέτοιο όμως, όπως υποστηρίζουν, δεν συνέβη στην πράξη, αλλά με το κείμενο του προσχεδίου νόμου καταβάλλεται προσπάθεια για το αντίθετο, καθώς ο αγωγός χαρακτηρίζεται «έργο μείζονος εθνικής σημασίας, προφανούς δημόσιας ωφέλειας και γενικά δημόσιου συμφέροντος».

Η κυβέρνηση έχει ασφαλώς αντίθετη γνώμη αφού όπως υποστηρίζουν πηγές του ΥΠΕΚΑ όχι μόνο έχουν ληφθεί σοβαρά υπ’ όψη οι προτάσεις και θέσεις των κατοίκων της περιοχής αλλά το υπό κατάθεση νομοσχέδιο εγγυάται υπολογίσιμα οικονομικά οφέλη τόσο κατά τη φάση κατασκευής του (δηλαδή απαλλοτριώσεις, απασχόληση τοπικού εργατικού δυναμικού) όσο και από την προβλεπόμενη μακροχρόνια λειτουργία του αγωγού (π.χ. εγγυημένα έσοδα τοπικής αυτοδιοίκησης από τα transit fees, από την αποθήκευση και μεταφόρτωση κ.λπ.).

Είναι προφανές ότι οιαδήποτε περαιτέρω αργοπορία στην υλοποίηση της κατασκευής του σημαντικού αυτού έργου θα έχει σοβαρές επιπτώσεις σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Κυρίως όμως δίδει ένα λάθος μήνυμα στους εταίρους μας στην ΕΕ και εκτός για την δυνατότητα της χώρας να επανακάμψει σε μία αναπτυξιακή τροχιά.