Με κερδισμένες τις μεσαίες και τις μικρότερες εταιρείες και χαμένες τις BP και Shellπου κατά τεκμήριο πωλούν ακριβότερα έκλεισε το 2009 η αγορά καυσίμων, η οποία χαρακτηρίστηκε και από οριακή πτώση στην ζήτηση των βασικότερων προϊόντων πετρελαιοειδών. Καλή η εικόνα στους πρώτους δημοσιευθέντες ισολογισμούς. Κέρδη στα μερίδια αγοράς από τις μεσαίες και μικρές εταιρείες στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών δείχνουν τα απολογιστικά στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς που έχει στην διάθεσή του το axiaplus.gr. και τα οποία προέρχονται από επεξεργασία των στοιχείων του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Με κερδισμένες τις μεσαίες και τις μικρότερες εταιρείες και χαμένες τις BP και Shellπου κατά τεκμήριο πωλούν ακριβότερα έκλεισε το 2009 η αγορά καυσίμων, η οποία χαρακτηρίστηκε και από οριακή πτώση στην ζήτηση των βασικότερων προϊόντων πετρελαιοειδών. Καλή η εικόνα στους πρώτους δημοσιευθέντες ισολογισμούς.

Κέρδη στα μερίδια αγοράς από τις μεσαίες και μικρές εταιρείες στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών δείχνουν τα απολογιστικά στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς που έχει στην διάθεσή του το axiaplus.gr. και τα οποία προέρχονται από επεξεργασία των στοιχείων του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Σύμφωνα με αυτά, το κοινό σχήμα Ελληνικών Πετρελαίων (Δημόσιο – Λάτσης) – BP παρέμεινε στην 1η θέση της αγοράς με μερίδιο περί το 28,4%, δηλαδή σαφώς μικρότερο από το 31% του 2008, με τις απώλειες να εστιάζονται κυρίως στην ΕΚΟ και ενώ δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί η οριστική εικόνα που επιφέρει στην αγορά η συνένωση. Οι απώλειες της ΕΚΟ εστιάστηκαν στο ντίζελ κίνησης και στο μαζούτ, ενώ της BP  στις βενζίνες, με την πολυεθνικής να κερδίζιε μερίδια στο μαζούτ.

Αντίθετα, το σχήμα Μότορ Όιλ (Βαρδινογιάννηδες μέσω της Avin) – Shell κέρδισε μερίδια, ξεπερνώντας πλέον κατά τι το 22%, έναντι συνολικού μεριδίου περί το 21,5% πρόπερσι. H Avin έχει ενισχύσει το μερίδιό της σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, ενώ η Shell έχει υποχωρήσει στις βενζίνες.Προφανώς η υποχώρηση BP και Shellστις βενζίνες δείχνει και την στροφή των καταναλωτών προς φθηνότερα προϊόντα, αφού οι δύο πρώην θυγατρικές των πολυεθνικών πωλούν κατά τεκμήριο στις υψηλότερες τιμές. Στην τρίτη θέση, και ενισχυμένη κυρίως στο ντίζελ κίνησης, εμφανίζεται η Jet Oil των Μαμιδάκηδων, η οποάι έχει μερίδιο 8,73% στην αγορά, έναντι 7,99% έναν χρόνο πριν.Στο 8,25%, έναντι 7,91% το 2008, βρίσκεται η Aegeanτου κ. Δημήτρη Μελισσανίδη, η οποία έχει ενισχύσει αξιοσημείωτα το μερίδιό της στις βενζίνες, ενώ έχει μηδενίσει στο μαζούτ.

Την 5άδα συμπληρώνει η Ελινόιλ, συμφερόντων του εφοπλιστή Καρνέση που διευθύνεται από τον Γ. Αληγιζάκη με μερίδιο αγοράς 6,88%, έναντι 6,69% το προηγούμενο έτος. Η μεγάλη ενίσχυση για την Ελινόιλ έρχεται από τις βιομηχανικές πωλήσεις, αφού στο μαζούτ το μερίδιό της ξεπερνά το 20% και την τοποθετεί στην 2η θέση της αγοράς μετά την EKO. Στο ντίζελ θέρμανσης κερδίζει το μεγαλύτερο έδαφος η Revoilτης οικογένειας Ρούσσου, η οποία έκλεισε το 2009 με μερίδιο 6,14%, έναντι 5,35% πρόπερσι.Η ΕΤΕΚΑ της οικογένειας Σπανού έχει ανεβεί στο 4,48% έναντι 4,08% πέρσι, με κέρδη στο ντίζελ κίνησης. Για την 8η θέση, η μάχη εντείνεται ανάμεσα στην Silkoil(κέρδισε έδαφος κυρίως σε βενζίνες και ντίζελ θέρμανσης) και την Cyclon (κληρονόμοι Θ. Βαρδινογιάννη, ενισχύθηκε κυρίως στο ντίζελ κίνησης) με τα μερίδια και των δύο εταιρειών,να ανεβαίνουν από το 3,37% στο 3,66% και από το 2,63% στο 3,35% αντιστοίχως.

Την 10άδα συμπληρώνει η Dracoil, η οποία κυρίως με ώθηση από τις βενζίνες έφτασε στο 2,63%, ανοίγοντας την “ψαλίδα” με την Kaoil η οποία έμεινε στάσιμη στο 2% και κάτι στην αγορά.Από τις μικρότερες εταιρείες, αξιοσημείωτη είναι η άνοδος της GallonOilτων Μελέτη Νέζη και Κώστα Βονδικάκη, η οποία έχει φτάσει στο 1,22% έναντι 0,72% το 2008, με ενίσχυση σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων.

Βεβαίως, καλύτερη εικόνα για τις εταιρείες πετρελαιοειδών θα αποκτηθεί όταν πυκνώσουν οι δημοσιεύσεις ισολογισμών, όπου μέχρι τώρα το δείγμα είναι μικρό. Συγκεκριμένα, στοιχεία έχουν δημοσιεύσει οι εισηγμένες Ελινόιλ και Revoil καθώς και η Avin με κερδοφορία και στις τρεις περιπτώσεις και εικόνα καλή. Αύξηση όγκου πωλήσεων αλλά και κερδών φαίνεται ότι έχει επιτύχει και η Αργώ των αδελφών Ψαρομπά που δραστηριοποιείται σε Βόρεια Ελλάδα και νησιά.Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι, όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, η πτώση στις βασικές κατηγορίες προϊόντων πετρελαιοειδών ήταν οριακή, όπως ήταν οριακή η άνοδος στις βενζίνες.

Αντίθετα, η κατά 7% και πλέον αύξηση των πωλήσεων στο πετρέλαιο θέρμανσης σε μία χρονιά ...χωρίς χειμώνα, παραπέμπει σε απρόσκοπτη λειτουργία του λαθρεμπορίου. Θυμίζουμε ότι, με βάση τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στην έκθεση τςη Μότορ Όιλ για το 2009, συνολικά η αγορά πετρελαιοειδών για πέρσι ήταν κάτω κατά 4,65%, με τον όγκο πωλήσεων να  έχει υποχωρήσει για πρώτη φορά κάτω από τα όρια των 12 εκατ. τόνων.

Πωλήσεις 2009

(Δημοσιεύεται και στο axiaplusgr.)