Η Καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού δεν θα Αποτρέψει τις Έρευνες για το Πετρέλαιο

Η συνεχιζόμενη διαρροή πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού μετά το πολύνεκρο ατύχημα στην πλατφόρμα Deep Water Horizon στις 22 Απριλίου και η τεράστια οικολογική καταστροφή που ακολούθησε με ανυπολόγιστο ακόμα το οικονομικό κόστος, έχει για μία ακόμη φορά θέσει επί τάπητος το θέμα της εξάρτησης μας από το πετρέλαιο και την αναγκαιότητα για την συνέχιση των υποθαλάσσιων ερευνών.
energia.gr
Δευ, 5 Ιουλίου 2010 - 14:12

Η συνεχιζόμενη διαρροή πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού μετά το πολύνεκρο ατύχημα στην πλατφόρμα Deep Water Horizon στις 22 Απριλίου και η τεράστια οικολογική καταστροφή που ακολούθησε με ανυπολόγιστο ακόμα το οικονομικό κόστος, έχει για μία ακόμη φορά θέσει επί τάπητος το θέμα της εξάρτησης μας από το πετρέλαιο και την αναγκαιότητα για την συνέχιση των υποθαλάσσιων ερευνών. Έρευνες οι οποίες διεξάγονται από διεθνείς εταιρείες στα βάθη των θαλασσών και των ωκεανών με στόχο την ανακάλυψη και εκμετάλλευση νέων κοιτασμάτων τα οποία θα αντικαταστήσουν την παραγωγή από άλλα κοιτάσματα τα οποία έχουν εισέλθει σε περίοδο ωρίμανσης.

 

Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας ( IEA) η σημερινή παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου φθάνει τα 86 εκ. βαρέλια την ημέρα με προοπτική αυτή να διαμορφωθεί στα 108-110 εκ. βαρέλια για να καλύψει την εκτιμώμενη μεγάλη ζήτηση από έναν διαρκώς αυξανόμενο πληθυσμό (πρόβλεψη για 8,6 δις. το 2030 από τα 6,2 δις. σήμερα), ο οποίος και θα έχει ένα αρκετά βελτιωμένο επίπεδο ζωής κατά μέσο όρο σε σύγκριση με το σημερινό. Άρα για την κάλυψη των αυξημένων πετρελαϊκών αναγκών η προσπάθεια για εξεύρεση νέων κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη αναμένεται ότι θα ενταθεί παρά τις όποιες δυσκολίες σε επιχειρησιακό επίπεδο.

 

Είναι γεγονός ότι το ποσοστό του πετρελαίου στο παγκόσμιο ενεργειακό ισοζύγιο έχει μειωθεί τα τελευταία 30 χρόνια και από 45% που ήτο το 1973 σήμερα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 33% του παγκόσμιου ενεργειακού παραγωγικού μείγματος, με παράλληλη αύξηση του μεριδίου του φυσικού αερίου και της πυρηνικής ενέργειας που έχουν σε μεγάλο βαθμό αντικαταστήσει το πετρέλαιο. Όμως το πετρέλαιο παραμένει το βασικό καύσιμο για τις μεταφορές από τις οποίες τόσο πολύ εξαρτάται η οικονομία όλου του πλανήτη. Η μετάβαση στην μεταπετρελαϊκή εποχή όσο και επιθυμητή και εάν είναι από την άποψη της μείωσης των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ρύποι, κλιματική αλλαγή κ.λπ.) και η αντικατάσταση του πετρελαίου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα είναι μια δύσκολη, ακριβή και χρονοβόρος υπόθεση. Κανείς δεν είναι σήμερα σε θέση να προβλέψει εάν θα χρειασθούν 20, 30 ή και 50 χρόνια.

 

Εντωμεταξύ, οι ανάγκες στις μεταφορές, στα πετροχημικά και την βιομηχανία θα καλύπτονται από το πετρέλαιο η παραγωγή του οποίου θα συνεχίσει να αυξάνεται και θα προέλθει τόσο από τα σημερινά μεγάλα και μικρά κοιτάσματα όσο και από τα νέα, βεβαιωμένα και μη. Πάντως παρά τις όποιες δυσκολίες ακόμα και καταστροφές τύπου Deep Water Horizon (και άλλων χειρότερων που προηγήθηκαν όπως λ.χ. Piper Alpha 1988, στην Βόρεια Θάλασσα) οι έρευνες θα συνεχιστούν βοηθούντων και των υψηλών τιμών πετρελαίου οι οποίες και χαρακτηρίζονται από μία ανοδική μακροχρόνια τάση. Οι άμεσες επιπτώσεις από το πρόσφατο δυστύχημα στον Κόλπο του Μεξικού, πέρα από το προσωρινό moratorium στις υποθαλάσσιες γεωτρήσεις στις ΗΠΑ που επιχείρησε η κυβέρνηση Ομπάμα, θα είναι η λήψη ακόμα πιο αυστηρών μέτρων και η επιβολή νέων προδιαγραφών με στόχο την βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων κάτι που ασφαλώς θα επηρεάσει τις διεθνείς τιμές πετρελαίου οι οποίες σύμφωνα με αρκετούς αναλυτές θα εκτιναχθούν στα $90 – 100 το βαρέλι μέχρι το τέλος του έτους.