Κίνδυνοι από τις Τεράστιες Επενδύσεις της Κίνας σε Δεξαμενόπλοια και Τερματικά Πετρελαίου

Κίνδυνοι από τις Τεράστιες Επενδύσεις της Κίνας σε Δεξαμενόπλοια και Τερματικά Πετρελαίου
energia.gr
Πεμ, 19 Αυγούστου 2010 - 16:49
Η ακόρεστη όρεξη της Κίνας για ενέργεια έχει οδηγήσει σε μια σειρά από βιομηχανικά ατυχήματα, τα οποία, όπως και οι περιβαλλοντικές καταστροφές που παρατηρούνται, μάλλον δεν πρόκειται να σταματήσουν. Η μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδα που σημειώθηκε ποτέ στις κινεζικές θάλασσες, στο λιμάνι Νταλιάν, επισκίασε τα ρεκόρ της Κίνας: Είναι πλέον σύμφωνα με τον ΙΕΑ ο πρώτος καταναλωτής ενέργειας παγκοσμίως, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία και επίσης η πιο μεγάλη αγορά αυτοκινήτων.

Η ακόρεστη όρεξη της Κίνας για ενέργεια έχει οδηγήσει σε μια σειρά από βιομηχανικά ατυχήματα, τα οποία, όπως και οι περιβαλλοντικές καταστροφές που παρατηρούνται, μάλλον δεν πρόκειται να σταματήσουν. Η μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδα που σημειώθηκε ποτέ στις κινεζικές θάλασσες, στο λιμάνι Νταλιάν, επισκίασε τα ρεκόρ της Κίνας: Είναι πλέον σύμφωνα με τον ΙΕΑ ο πρώτος καταναλωτής ενέργειας παγκοσμίως, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία και επίσης η πιο μεγάλη αγορά αυτοκινήτων. Ο αριθμός των οχημάτων αναμένεται να τριπλασιαστεί στη χώρα αυτή ως το 2020.

Ο αριθμός των περιβαλλοντικών καταστροφών στην Κίνα αυξήθηκε κατά 98% το πρώτο εξάμηνο του 2010, όπως ανακοίνωσε η αρμόδια κρατική υπηρεσία, τη στιγμή που τα ποτάμια μολύνονται και ο αέρας σε πολλές πόλεις είναι αφόρητος. «Η ραγδαία οικονομική ανάπτυξη πλήττει την ικανότητα του περιβάλλοντος να απορροφά τη μόλυνση», σημείωσε η υπηρεσία σε σχετική της έκθεση.

Τα τελευταία 20 χρόνια, η εξασφάλιση των αναγκαίων ποσοτήτων πετρελαίου αποτελεί βασική εθνική προτεραιότητα. Τον Ιανουάριο του 2009, η εξάρτηση της Κίνας από το ξένο πετρέλαιο ξεπέρασε για πρώτη φορά το 50%. Η ανάγκη αυτή θα έχει αυξητικές τάσεις, καθώς η χώρα δεν διαθέτει ίδια κοιτάσματα προς εκμετάλλευση. Οι εισαγωγές αποτελούν τον κανόνα, τόσο για την Κίνα, όσο και για την Ινδία που ακολουθεί αντίστοιχη διαδρομή.

Μεταξύ του 2004 και του 2009, η Κίνα ήταν υπεύθυνη για το 40% της αύξησης των αναγκών για πετρέλαιο διεθνώς, όπως και για την αύξηση της τιμής του βαρελιού. Επίσης, το Πεκίνο γνωρίζει καλά πως η διατάραξη των εισαγωγών θα έθετε τη χώρα σε καθεστώς ομηρίας και θα προκαλούσε χάος στη βιομηχανία της. Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση αναπτύσσει τους λιμένες και τον στόλο στο εσωτερικό και το εξωτερικό, επενδύοντας σε μέρη όπως ο Ινδικός Ωκεανός. Σκοπός είναι να γίνει η Κίνα ο μεγαλύτερος κατασκευαστής πλοίων το 2015 και να γίνεται το 40% των εισαγωγών πετρελαίου μέσω της θαλάσσιας οδού.

Δέκα χρόνια πριν, υπήρχε μόλις ένα κινεζικό ναυπηγείο ικανό να κατασκευάσει δεξαμενόπλοια μεγάλου μεγέθους. Πλέον λειτουργούν δώδεκα ναυπηγεία αυτής της κλάσης. Το 2000 το ποσοστό εισαγωγών πετρελαίου μέσω της θάλασσας ανήλθε μόλις σε 6,7% και άγγιξε το 20% το 2005. Συνεπώς, ο στόχος του 40% μπορεί να επιτευχθεί ως το 2011, αλλά η ποιότητα των δεξαμενοπλοίων αυτών τίθεται υπό αμφισβήτηση.

Η Κίνα έχει επίσης εντείνει την κατασκευή νέων τερματικών αποθήκευσης πετρελαίου άνω των 200.000 τόνων. Στα τέλη του 2009 διέθετε 13 τερματικά ικανά να διαχειρισθούν ποσότητες της τάξης των 282 εκατ. τόνων πετρελαίου. Με βάση τα παραπάνω, συμπεραίνουμε πως η Κίνα έχει προχωρήσει ταχύτατα στην ανάπτυξη της θαλάσσιας μετακομιστικής οδού για το πετρέλαιο, αλλά αυτό έχει και ένα σοβαρό κόστος, όπως υποδεικνύει το ατύχημα στο Νταλιάν.