Η Βενζίνη Σώζει τον Προϋπολογισμό

Πολλές φορές μέσα από τη στήλη έχουμε υποστηρίξει την άποψη ότι η Ελλάδα είναι μία σπάταλη ενεργειακά χώρα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο. Αναλογικά με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες η χώρα μας καταναλώνει πολύ περισσότερο πετρέλαιο ανά κάτοικο, κάτι που οφείλεται στην παράλογη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων και τις απαράδεκτες συνθήκες κυκλοφορίας μέσα στις πόλεις.
energia.gr
Τετ, 13 Οκτωβρίου 2010 - 12:54

Πολλές φορές μέσα από τη στήλη έχουμε υποστηρίξει την άποψη ότι η Ελλάδα είναι μία σπάταλη ενεργειακά χώρα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο. Αναλογικά με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες η χώρα μας καταναλώνει πολύ περισσότερο πετρέλαιο ανά κάτοικο, κάτι που οφείλεται στην παράλογη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων και τις απαράδεκτες συνθήκες κυκλοφορίας μέσα στις πόλεις. Επίσης, οφείλεται σ’ ένα υπερκαταναλωτικό πρότυπο που θέλει την μέση οικογένεια να διαθέτει τρία αμάξια, τη στιγμή που δεν υπάρχουν αντίστοιχες υποδομές όπως σε άλλες χώρες όπου το ΙΧ είναι το βασικό μέσο μεταφοράς (π.χ. ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία). Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα σύμφωνα με τον χάρτη κατανάλωσης πετρελαίου της Ευρώπης παρουσιάζει αυξημένη κατά κεφαλήν κατανάλωση από 1,5–2,5 t /y έναντι των χωρών της υπόλοιπης Ευρώπης που αντιστοιχεί σε 0,7–1,5 t /y. Άρα, υπάρχει κάθε λόγος να επιθυμεί το κράτος τη μείωση των κονδυλίων αγοράς καυσίμων, τα οποία ως γνωστό εισάγονται κατά 99,9%.

 

Το 2009 η Ελλάδα κατανάλωσε 417.000 βαρέλια την ημέρα ή 20.2 εκ. τόνους, σημειώνοντας μία μικρή πτώση σε σχέση με τις καταναλώσεις του 2008 που είχαν φθάσει τα 437.000 βαρέλια την ημέρα ή 21.4 εκ. τόνους. Επλήρωσε δε σχεδόν 16.0 δισεκ. ευρώ για εισαγωγές αργού και προϊόντων το 2008, έτος που οι τιμές ξεπέρασαν τα 145 δολάρια το βαρέλι, και γύρω στα 11.0 δισεκ. ευρώ πέρυσι. Νούμερα αρκετά υψηλά που αντιστοιχούν περίπου στο 5% του ΑΕΠ. Γι’ αυτό και η φορολογία επί των προϊόντων πετρελαίου είναι ένας αρκετά αποτελεσματικός τρόπος ελέγχου της αύξησης στην κατανάλωση, με παράλληλα οφέλη για το κράτος μέσω της συνακόλουθης αύξησης των εσόδων. Έπρεπε να τεθεί η χώρα υπό την επίβλεψη του ΔΝΤ και να έρθει η Τρόικα για να προχωρήσει το Υπουργείο Οικονομικών στο αυτονόητο μέτρο αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο.

 

Σήμερα, ο προϋπολογισμός του 2010 που καταρτίσθηκε και εκτελείται από την Κυβέρνηση Παπανδρέου, διασώθηκε από μία και μοναδική πηγή εσόδων: Τον ειδικό φόρο καταναλώσεως καυσίμων. Αν αυτός δεν είχε αυξηθεί τρείς φορές κατά την διάρκεια του έτους, τα φορολογικά έσοδα θα είχαν παρουσιάσει και εφέτος καθίζηση. Το δε δημόσιο έλλειμμα δεν θα μπορούσε να περιορισθεί στα επίπεδα του 7,8%, όπως προβλέπει η Κυβέρνησις. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2009, που περιλαμβάνονται στο Προσχέδιο για το 2010. Επιπλέον, είναι υπερβολή να πούμε ότι η βενζίνη έσωσε τον Προϋπολογισμό.

Τα μόνα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού του 2010 που εκτιμάται ότι θα κλείσουν σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα έναντι των αρχικών προβλέψεων, είναι τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Ενεργειακών Προϊόντων. Στον αρχικό Προϋπολογισμό προεβλέπετο ότι τα έσοδα από τον φόρο αυτόν θα ανήρχοντο σε 4,6 δις ευρώ. Στον αναθεωρημένο Προϋπολογισμό, που προέκυψε μετά την πρώτη αύξηση της τιμής των υγρών καυσίμων, το κονδύλι αυξήθηκε σε 5,7 δις ευρώ. Και τώρα εκτιμάται ότι τελικώς τα έσοδα από την φορολογία καυσίμων θα προσεγγίσουν τα 6 δις ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για τον ΦΠΑ επί των πετρελαιοειδών. Η αρχική πρόβλεψη ήταν να εισπραχθούν 2 δις ευρώ, ενώ τώρα εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 2,5 δις ευρώ. Δηλαδή συνολικώς από την φορολογία καυσίμων, το δημόσιο θα έχει εισπράξει σχεδόν 2 δις ευρώ περισσότερα από όσα προέβλεπε ο Προϋπολογισμός 2010.

 

Παρά τις αυξήσεις των φορολογικών συντελεστών και την επιβολή νέων φόρων και εκτάκτων εισφορών, τα αντίστοιχα έσοδα μειώθηκαν κατά το 2010. Οι μόνες εξαιρέσεις ήταν τα έσοδα από τον ΦΠΑ και από την φορολογία καυσίμων, όπου κατά την διάρκεια του έτους επεβλήθησαν σημαντικές επιβαρύνσεις. Έτσι χάρη στη βενζίνη φαίνεται ότι απετράπη το νέο δημοσιονομικό φιάσκο.