Ο κ. Ράινχαρντ Μίτσεκ, ο οποίος είναι μηχανολόγος-μηχανικός,
εργάστηκε επί σειρά ετών στον τομέα Μεταφοράς και Αποθήκευσης φυσικού αερίου της
αυστριακής
OMV προτού
αναλάβει τη θέση του Γενικού Διευθυντή στην κοινοπραξία του αγωγού
Nabucco το 2004. Από τη θέση
του αυτή, επιχειρεί σήμερα να προωθήσει το φιλόδοξο σχέδιο μεταφοράς αερίου από
την Κασπία προς την Ευρώπη προκειμένου, όπως αναφέρουν οι στόχοι του έργου, να
μειωθεί η εξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από τη Ρωσία.
Ο κ. Μίτσεκ αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας
του στην
OMV, καθώς
εργάστηκε εκεί από το 1984 ως το 2004. Στη διαδρομή του αυτή ήρθε σε επαφή με
πολλές αγορές σε διαφορετικές χώρες, μια εμπειρία η οποία αποδεικνύεται
πολύτιμη στη σημερινή συγκυρία.
Τους τελευταίους μήνες σημειώθηκαν σημαντικές εξελίξεις στην
πορεία υλοποίησης του αγωγού, καθώς η κοινοπραξία προχώρησε σε προσύμφωνο
χρηματοδότησης με κορυφαίους τραπεζικούς ομίλους, ανάμεσά τους η Ευρωπαϊκή
Τράπεζα Επενδύσεων και η Παγκόσμια Τράπεζα.
Κρίσιμος θεωρείται ο ρόλος της Τουρκίας στον προγραμματισμό
του έργου, καθώς μέσω αυτής θα διοχετευθεί προς Ευρώπη το αέριο του Αζερμπαϊτζάν
και της Κασπίας εν γένει. Οι δύο πλευρές ήρθαν σε συμφωνία φέτος για τη μεταπώληση
ποσοτήτων φυσικού αερίου, ρυθμίζοντας έτσι ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα
που απασχόλησε τη διοίκηση του
Nabucco.
Επίσης, εντός του Νοεμβρίου αναμένεται η απόφαση του
Τουρκμενιστάν για την επιλογή των πελατών εκείνων που θα δεχτούν τις εξαγωγές
του. Η διοίκηση του
Nabucco
ποντάρουν ιδιαίτερα στις ποσότητες αυτές και σύμφωνα με πληροφορίες από την
πλευρά του Τουρκμενιστάν, θεωρείται πολύ πιθανή η συμφωνία με την κοινοπραξία.
Βεβαίως, η ποσότητα αυτή δεν αρκεί για να καλύψει πλήρως τις
ανάγκες του αγωγού και απαιτούνται περισσότερες διεθνείς συμφωνίες. Πρόσφατα το
Ιράκ ανακοίνωσε ότι δεν σκοπεύει να εξάγει αέριο προτού ομαλοποιηθεί η
κατάσταση στην εγχώρια αγορά ενέργειας, όμως οι εταιρείες του
Nabucco
είναι εκ
των κορυφαίων ενεργειακών ομίλων της Ευρώπης και είναι βέβαιο ότι θα πιέσουν
την ιρακινή κυβέρνηση.
Εν τέλει, δεν αποκλείεται να λειτουργήσει σε πρώτο στάδιο ο
Nabucco με μειωμένες
ποσότητες αερίου, προερχόμενες κυρίως από το Αζερμπαϊτζάν και στη συνέχεια
αυτές να αναβαθμιστούν σε βάθος χρόνου μέχρι το 100% της χωρητικότητάς του.
Τόσο ο ίδιος ο κ. Μίτσεκ, όσο και οι επιχειρήσεις της κοινοπραξίας εκφράζουν
την αισιοδοξία τους για τη συνέχεια και για την οικονομική βιωσιμότητα του
έργου.