Ένα πολυνομοσχέδιο που άπτεται και φορολογικών ζητημάτων, όπψς αυτό που εγκρίθηκε χτες από το υπουργικό συμβούλιο, δεν θα μπορούσε να μην έχει και μια ενεργειακή πλευρά. Έτσι, στις διατάξεις του προβλέπονται, μεταξύ άλλων, μειώσεις του ΕΦΚ στην ηλεκτρική ενέργεια ως προς τα νοικοκυριά, αυξήσεις στα επιχειρηματικά τμολόγια, πλην της υψηλής τάσης, καθώς και πλήρης απαλλαγή για την αγροτική χρήση. Ακόμη, ορίζεται ότι τα τιμολόγια της ΔΕΗ θα είναι ρυθμιζόμενα έως και το πρώτο εξάμηνο του 2013, ενώ καταργείται το σύστημα “Ήφαιστος” για τη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης.

Ένα πολυνομοσχέδιο που άπτεται και φορολογικών ζητημάτων, όπψς αυτό που εγκρίθηκε χτες από το υπουργικό συμβούλιο, δεν θα μπορούσε να μην έχει και μια ενεργειακή πλευρά. Έτσι, στις διατάξεις του προβλέπονται, μεταξύ άλλων, μειώσεις του ΕΦΚ στην ηλεκτρική ενέργεια ως προς τα νοικοκυριά, αυξήσεις στα επιχειρηματικά τμολόγια, πλην της υψηλής τάσης, καθώς και πλήρης απαλλαγή για την αγροτική χρήση. Ακόμη, ορίζεται ότι τα τιμολόγια της ΔΕΗ θα είναι ρυθμιζόμενα έως και το πρώτο εξάμηνο του 2013, ενώ καταργείται το σύστημα “Ήφαιστος” για τη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης.

Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου “Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας” προβλέπει, μεταξύ άλλων, την μείωση του φόρου κατανάλωσης για την ηλεκτρική ενέργεια για την οικιακή χρήση από 5 ευρώ/MWh σε 2,2 ευρώ/MWh.

 

Επιπλέον, την αύξηση των επιχειρηματικών τιμολογίων εκτός της υψηλής τάσης από 2,5 ευρώ/MWh σε 5 ευρώ/MWh καθώς και την πλήρη απαλλαγή από τον φόρο για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για γεωργική χρήση. Η ρύθμιση αυτή γίνεται αντισταθμιστικά στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας.

 

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση, στόχος της ρύθισης είναι η φορολογική ελάφρυνση για τον οικιακό καταναλωτή, ενώ δεν επιβαρύνονται οι μεγάλες βιομηχανίες, δηλαδή οι καταναλωτές υψηλής τάσης, που αποτελούν την πρωτογενή παραγωγή της χώρας και είναι ιδιαιτέρως ενεργοβόρες.

 

Επιπλέον, ενισχύεται η ελληνική γεωργία με την απαλλαγή της από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιεί.

 

Ακόμη ορίζεται ότι Τα τιμολόγια προμήθειας της ΔΕΗ Α.Ε. για τη μέση και χαμηλή τάση μέχρι την 30.06.2013 εγκρίνονται με αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από γνώμη της Ρ.Α.Ε.

 

Η συγκεκριμένη ρύθμιση εντάσσεται στο σταδιακό εξορθολογισμό των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας μέσης και χαμηλής τάσης της ΔΕΗ Α.Ε., κατά την μεταβατική περίοδο που προβλέπεται στο ν.3845/2010, κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ότι το τμήμα των χρεώσεων για τις ανταγωνιστικές δραστηριότητες αντανακλά σταδιακά τις τιμές χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που επηρεάζουν τις αντίστοιχες της λιανικής αγοράς μέχρι τη λήξη της μεταβατικής περιόδου.

Τέλος στο σύστημα Ήφαιστος

 

Εν αναμονή, τώρα, των οριστικών ρυθμίσεων σε σχέση με την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης προς το κίνησης, σε συνδυασμό με την καθιέρωση συστήματος εισροών / εκροών στα βενζινάδικα, με το νομοσχέδιο καταργείται η εξομοίωση των συντελεστών Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης με διαδικασία επιστροφής φόρου αποκλειστικά για το πετρέλαιο θέρμανσης και επιβάλλεται απευθείας στο πετρέλαιο θέρμανσης που τίθεται σε ανάλωση κατά τη χρονική περίοδο από την 15η Οκτωβρίου μέχρι και την 30η Απριλίου κάθε έτους, συντελεστής Ε.Φ.Κ., ο οποίος ορίζεται σε είκοσι ένα (21) ευρώ το χιλιόλιτρο.

 

Με το μέτρο εκτιμάται ότι επιτυγχάνεται η απλοποίηση της διαδικασίας διάθεσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης ( DIESEL) θέρμανσης στους καταναλωτές, ενώ παραμένει, χάριν ελέγχου της νόμιμης διάθεσης και χρήσης του πετρελαίου θέρμανσης, η υποχρέωση των επιτηδευματιών ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ να καταχωρούν ανελλιπώς και με ακρίβεια, στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης που τηρείται στην Γ.Γ.Π.Σ., όλες τις συναλλαγές που πραγματοποιούν για το ως άνω προϊόν από την κατάθεση της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Δ.Ε.Φ.Κ.) μέχρι και τη διάθεσή του στην τελική κατανάλωση.

 

“Με την απλοποίηση της διαδικασίας επιτυγχάνεται αφενός η απαλλαγή των διακινητών πετρελαίου που διαθέτουν πετρέλαιο θέρμανσης στους καταναλωτές (πρατηριούχοι υγρών καυσίμων κλπ) από την υποχρέωση αγοράς του εν λόγω καυσίμου με υψηλό συντελεστή Ε.Φ.Κ. και διάθεσή του με χαμηλό, αναμένοντας στη συνέχεια την επιστροφή της διαφοράς του φόρου, αφετέρου από μέρους του Δημοσίου η μείωση του κόστους διοικητικής διαχείρισης όπως προμήθεια τραπεζών, κόστος αποθήκευσης και φύλαξης φορολογικών παραστατικών”, απασχόλησης μεγάλου αριθμού υπαλλήλων, αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση.