Η Ρευστότητα το Μεγαλύτερο Πρόβλημα στην Αγορά Πετρελαιοειδών

Η Ρευστότητα το Μεγαλύτερο Πρόβλημα στην Αγορά Πετρελαιοειδών
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τρι, 21 Δεκεμβρίου 2010 - 10:07
Σε έτος αντοχής θα μετατραπεί το 2011 για τις εταιρίες του κλάδου των πετρελαιοειδών. Με «κληρονομιά» από τη φετινή χρονιά, τους μειωμένους τζίρους, τη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους και το κλείσιμο πρατηρίων, οι εταιρίες που θα καταφέρουν να επιβιώσουν τον επόμενο χρόνο θα οδηγηθούν αναγκαστικά σε συνενώσεις και συμπράξεις από το 2012

Σε έτος αντοχής θα μετατραπεί το 2011 για τις εταιρίες του κλάδου των πετρελαιοειδών. Με «κληρονομιά» από τη φετινή χρονιά, τους μειωμένους τζίρους, τη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους και το κλείσιμο πρατηρίων, οι εταιρίες που θα καταφέρουν να επιβιώσουν τον επόμενο χρόνο θα οδηγηθούν αναγκαστικά σε συνενώσεις και συμπράξεις από το 2012.

Παρά τα προβλήματα που παρουσιάζει η αγορά καυσίμων, φαίνεται ότι οι εταιρίες του κλάδου δεν είναι ώριμες ακόμη να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους κινήσεις. Έτσι, αν και γίνονται διαπραγματεύσεις και συζητήσεις και για νέες εξαγορές, εντούτοις, θεωρούνται σε αυτή τη φάση ακριβές ακόμη. Αν συνυπολογισθεί και το γεγονός της μειωμένης ρευστότητας που αντιμετωπίζουν ως το νούμερο ένα πρόβλημα πλέον όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου, πολλές είναι εκείνες οι οποίες προσδοκούν ότι το 2011 θα δείξει ποιες τελικά θα απομείνουν στην αγορά, ώστε οι εν δυνάμει σήμερα εξαγορές να κοστολογηθούν από το 2012 ακόμη και στο μισό της σημερινής αξίας τους.

Τη ζοφερή κατάσταση της αγοράς καυσίμων περιέγραψε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Σωτήρης Χριστογιάννης κατά τη χθεσινή, καθιερωμένη, συνάντηση με τους δημοσιογράφους. Τα πρατήρια που κλείνουν, είπε, δεν μπορούν πλέον να μετρηθούν, αφού τα νούμερα αλλάζουν κάθε μέρα. Τα κύρια χαρακτηριστικά του 2010, που ολοκληρώνεται, είναι η μείωση του τζίρου και των περιθωρίων κέρδους, κατά τον κ. Χριστογιάννη. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, από 9,2% που ήταν το περιθώριο κέρδους το Φεβρουάριο του 2010, έπεσε στο 5% το Δεκέμβριο. «Ελπίζουμε τη νέα χρονιά να αποφύγουμε τη συρρίκνωση του κλάδου, κάτι που συμβαίνει ήδη στα πρατήρια, ενώ αναμένουμε εξελίξεις και για τους υπόλοιπους κρίκους», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Ήδη, περί τα 1000 πρατήρια έχουν κλείσει, ενώ εκτιμάται ότι με την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών θα κλείσουν αυτόματα άλλα 1000 πρατήρια, δεδομένου ότι είναι μικρά, με περιορισμένες πωλήσεις, πράγμα το οποίο θα τα καταστήσει αντιπαραγωγικά με το συγκεκριμένο σύστημα.

Παράγοντας της αγοράς, εξάλλου, αποκάλυψε ότι ήδη μία από τις μεγάλες εταιρίες του κλάδου έχει προχωρήσει σε συρρίκνωση προσωπικού, ενώ δεν απέκρυψε το γεγονός ότι οι συζητήσεις για εξαγορές καταλήγουν ατελέσφορες και για το λόγο ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα κεφάλαια, αλλά κυρίως λόγω των απαιτήσεων που προβάλουν οι λεγόμενες μικρές εταιρίες προς εξαγορά. Για το λόγο αυτό εκτιμάται ότι το 2011 θα δώσει επί της ουσίας την κατεύθυνση για τον κλάδο, με το 2012 να αναδειχθεί σε έτος αναγκαστικών εξαγορών.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις το 2010 κλείνει με μείωση της συνολικής ζήτησης πετρελαιοειδών κατά 11%, με την κατανάλωση στις βενζίνες να υπολογίζεται σε -8% και στο πετρέλαιο θέρμανσης στο -14%. Ο ΣΕΕΠΕ εκτιμά ότι οι ετήσιες απώλειες για τα κρατικά έσοδα από το λαθρεμπόριο φθάνουν τα 350-500 εκατ. ευρώ και προτείνει μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο. Συγκεκριμένα, ζητά, εξίσωση φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης, άμεση εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών καυσίμων, έλεγχο διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων και εξαγωγών, σήμανση όλων των βυτιοφόρων ΙΧ και ΔΧ, αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια που παρανομούν, εκσυγχρονισμό των χρονοβόρων και δαπανηρών τελωνειακών διαδικασιών, κλπ.