Νέα δεδομένα ως προς τις προοπτικές δημιουργίας του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου φαίνεται ότι δημιουργεί η συμφωνία της Ουγγαρίας να προσχωρήσει στο σχέδιο AGRI για την δημιουργία μίας διαδρομής φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω της Γεωργίας, της Ρουμανίας και της Μαύρης Θάλασσας προς την κεντρική Ευρώπη. Παρατηρητές του χώρου εκτιμούν ότι η εξέλιξη αδυνατίζει τον Nabucco, καθώς προσφέρει έναν εναλλακτικό δρόμο έναντι ενός σχεδίου που έχει “πέσει” πάνω στους ευκολότερους προς υλοποίηση ITGI και South Stream

Νέα δεδομένα ως προς τις προοπτικές δημιουργίας του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου φαίνεται ότι δημιουργεί η συμφωνία της Ουγγαρίας να προσχωρήσει στο σχέδιο AGRI για την δημιουργία μίας διαδρομής φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω της Γεωργίας, της Ρουμανίας και της Μαύρης Θάλασσας προς την κεντρική Ευρώπη. Παρατηρητές του χώρου εκτιμούν ότι η εξέλιξη αδυνατίζει τον Nabucco, καθώς προσφέρει έναν εναλλακτικό δρόμο έναντι ενός σχεδίου που έχει “πέσει” πάνω στους ευκολότερους προς υλοποίηση ITGI και South Stream.

Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Ρουμανία και Ουγγαρία υπέγραψαν χτες μία κοινή διακήρυξη για τον AGRI στο Βουκουρέστι, με βάση την οποία οι Ούγγροι καθίστανται ισότιμο και πλήρες μέλος της κοινοπραξίας.

Οι υπογραφές τέθηκαν από τον Ρουμάνο υπουργό Οικονομίας, Εμπορίου και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος Ion Ariton, τον Αζέρο υπουργό Βιομηχανίας και Ενέργειας Natig Aliyev και τον Ούγγρο υπουργό Εθνικής Ανάπτυξης Tamas Fellig, ενώ συμμετείχαν και οι εταιρείες SOCAR, GOGC (από τη Γεωργία), MVM (εταιρεία ηλεκτροπαραγωγής της Ουγγαρίας) και Romgas.

Στη διακήρυξη αναφέρετια η ανάλη ολοκλήρωσης της μελέτης βιωσιμότητας όχι αργότερα από την 1η Απριλίου του 2012, ενώ ο AGRI, που περιλαμβάνει και ροή LNG στη Μαύρη Θάλασσα, περιγράφεται ως ο συντομότερος δρόμος για τη ροή αζέρικου αερίου προς τα ευρωπαϊκά κέντρα κατανάλωσης, με τη δημιουργία του ρουμανοουγγρικού αγωγού από το Arad στο Szeged.

Το project παρουσιάζει κόστος μεταξύ 2 και 5 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Aliyev, ενώ οι δύο σταθμοί LNG σε λιμάνια της Γεωργίας και της Ρουμανίας στη Μαύρη Θάλασσα εκτιμάται ότι θα μπορούν να προμηθεύσουν περί τα 8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Ο Αζέρος υπουργός, όπως αναφέρει το Bloomberg, εκτίμησε ότι η χώρα του μπορεί να διπλασιάσει στα 60 δισεκαtομμύρια, προοπτικά, την παροχή φυσικού αερίου, εφοδιάζοντας τόσο τον AGRI όσο και τον Nabucco και πρόσθεσε ότι η χώρα υποστηρίζει το σύνολο των νότιων διαδρόμων φυσικού αερίου.

Έμπειρος περί την γεωπολιτική της ενέργειας παράγων σχολίασε ότι η εξέλιξη, παρά τις αζέρικες διαβεβαιώσεις, ουσιαστικά “αδυνατίζει” τον σχεδιασμό για τον Nabucco, αγωγό ο οποίος και έχει αντιμετωπίσει έως τώρα σημαντικές δυσκολίες τόσο ως προς την χρηματοδότηση όσο και ως προς την διασφάλιση των απαιτούμενων ποσοτήτων, ενώ έχει “πέσει” γεωγραφικά σχεδόν πάνω στη διαδρομή αγωών, όπως ο ITGI και ο South Stream, οι οποίοι μοιάζουν πιο εύκολα υλοποιήσιμοι, έστω και υπό κάποια μορφή συνένωσης στο μέλλον.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι η δημιουργία του AGRI, με φόντο τη σύνδεση του ρουμανικού με το ουγγρικό σύστημα, μπορεί να ευνοήσει την ουσιαστική επέκταση του IGB, του αγωγού που θα συνδέει την Βουλγαρία με την Ρουμανία, προς Βορράν, ούτως ώστε να δημιουργηθεί στην πράξη αυτό που έχει ονομαστεί ως “ο δικός μας μικρός Nabucco”, με “ενοποίηση” της διαδρομής Ελλάδα – Βουλγαρία – Ρουμανία – Ουγγαρία και σύνδεσή της με τον ITGI.

Θυμίζουμε εδώ τόσο την αποθηκευτική δυναμικότητα που είναι καταγεγραμμένη στη Ρουμανία, όσο και την προοπτική της δημιουργίας αποθήκης φυσικού αερίου στον Πρίνο, η οποία θα ενισχύσει περαιτέρω τις υποστηρικτικές του συγκεκριμένου σχεδιασμού υποδομές.