Ως γνωστόν, ο αγωγός
Nabucco φιλοδοξεί να μεταφέρει περισσότερα από 30 δις κυβικά μέτρα
φυσικού αερίου ετησίως από την Κασπία προς την Ευρώπη, ώστε να μειωθεί η εξάρτησή
της από τη Ρωσία. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει όμως είναι ότι αφενός μεν δεν
υπάρχουν επαρκείς ποσότητες από το Αζερμπαϊτζάν και αφετέρου ότι οι μέτοχοι
δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για το σχέδιο, δίχως να έχουν το αέριο
«στα χέρια τους». Στα προβλήματα αυτά έρχεται να προστεθεί ακόμη ένα: Το γεγονός
ότι πρόσφατα ανακαλύφθηκε μια νέα τεράστια πηγή αερίου ακριβώς δίπλα από την
Ευρώπη, με τις ποσότητες μάλιστα να μεταφέρονται με πλοία
LNG
και όχι με
αγωγούς.
Πρόκειται για τα πλούσια κοιτάσματα του Ισραήλ (Λεβιάθαν,
Ταμάρ), καθώς και όσα ανακαλυφθούν τελικά στις θάλασσες της Κύπρου (Οικόπεδο
12). Από κοινού, τα πιθανά εκμεταλλεύσιμα αποθέματα αερίου στην περιοχή της ΝΑ
Μεσογείου μπορεί μεσοπρόθεσμα να συναγωνιστούν εκείνα του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ
της Κασπίας, το οποίο αποτελεί και τη βασική πηγή για αγωγούς όπως ο
Nabucco
και
ο
ITGI.
Ο κίνδυνος αυτός αφορά συγκεκριμένα το
Nabucco, διότι είναι μεγάλος αγωγός.
Αντιθέτως, ο
ITGI
έχει μικρότερη χωρητικότητα, «γεμίζει» πιο εύκολα και δεν θα
δυσκολευτεί να πουλήσει το δικό του αέριο στην Ευρώπη, ακόμα και αν λειτουργεί
παράλληλα μια δεύτερη αλυσίδα εφοδιασμού με επίκεντρο τη ΝΑ Μεσόγειο. Ο
Nabucco
όμως
θα μπορούσε να συμβάλει στην υπερπροσφορά αερίου, κατακλύζοντας τις αγορές, (έστω
ορισμένες) πράγμα που θα οδηγούσε σε μείωση των τιμών και σε απώλειες κερδών.
Πριν από μερικές ημέρες ανακοινώθηκε η αναβολή της τελικής
επενδυτικής απόφασης για το αν θα κατασκευαστεί ή όχι ο
Nabucco, από την κατασκευάστρια
κοινοπραξία, γεγονός που φανερώνει τον έντονο προβληματισμό της για τις εξελίξεις
των τελευταίων έξι μηνών. Αντιθέτως, τα νέα είναι πολύ καλά για την Κύπρο και
το Ισραήλ, που αναμένουν μια έκρηξη των επενδύσεων στον κλάδο της ενέργειας και
ενισχύουν τη μεταξύ τους συνεργασία. Στα πλαίσια αυτά, σχεδιάζεται άλλωστε και
η υλοποίηση μονάδας υγροποίησης (
liquefaction) αερίου στην Κύπρο,
μια επένδυση ύψους 9 δις ευρώ, η οποία θα αναλάβει τις εξαγωγές προς δυσμάς.