Αντιδρούν οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες στο ενδεχόμενο να περιληφθούν στον ευρωπαϊκό μηχανισμό ανταλλαγής ρύπων από 1ης Ιανουαρίου 2012, ενώ εξετάζουν το ενδεχόμενο να προσφύγουν νομικά ενάντια στη σχετική απόφαση της ΕΕ. Πιθανόν θεωρείται η τελευταία αυτή κίνηση να βρει μιμητές και από αεροπορικές εταιρείες στις ΗΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι η αγορά δικαιωμάτων ρύπων για πτήσεις προς και από την ΕΕ θα είναι υποχρεωτική για όλες τις αεροπορικές εταιρείες από την αρχή του νέου έτους

Αντιδρούν οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες στο ενδεχόμενο να περιληφθούν στον ευρωπαϊκό μηχανισμό ανταλλαγής ρύπων από 1ης Ιανουαρίου 2012, ενώ εξετάζουν το ενδεχόμενο να προσφύγουν νομικά ενάντια στη σχετική απόφαση της ΕΕ. Πιθανόν θεωρείται η τελευταία αυτή κίνηση να βρει μιμητές και από αεροπορικές εταιρείες στις ΗΠΑ.

Υπενθυμίζεται ότι η αγορά δικαιωμάτων ρύπων για πτήσεις προς και από την ΕΕ θα είναι υποχρεωτική για όλες τις αεροπορικές εταιρείες από την αρχή του νέου έτους. Η Κινεζική Ένωση Αερομεταφορών (Cata) εκτιμά ότι η απόφαση αυτή θα της κοστίσει €84 εκατ. ετησίως, ενώ από το 2020 το ποσό αυτό αναμένεται να τριπλασιαστεί.

Όπως και οι αμερικανικές εταιρείες, έτσι και οι κινεζικές εξετάζουν νομική προσφυγή ενάντια στην απόφαση αυτή των Βρυξελλών που θεωρούν ότι υποχρεώνει με «ανάρμοστο» τρόπο τις αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο να συμμορφωθούν με τους ευρωπαϊκούς κανόνες εκπομπών ρύπων. Τουλάχιστον 16 κινεζικές αεροπορικές εταιρείες έχουν δικαιώματα πτήσης στην Ευρώπη, ενώ η κοινοτική απόφαση αναμένεται να επηρεάσει πιο σοβαρά τις Air China, China Southern Airlines και China Eastern.

Ο γενικός γραμματέας της Cata, Wei Zhenzhong, απέρριψε την πρόταση της Κομισιόν για εξαίρεση κάποιων εταιρειών από την απόφαση, αν και δήλωσε ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο διαπραγμάτευσης.

Οι αεροπορικές εταιρείες, ιδίως εκείνες που πραγματοποιούν μακρινές πτήσεις, θεωρούν ότι η υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων ρύπων ανάλογα με την διανυόμενη απόσταση τις θέτει σε δυσμενή θέση σε σχέση με τις ευρωπαϊκές εταιρείες που πραγματοποιούν πτήσεις κοντινών αποστάσεων. Οι κινέζοι αξιωματούχοι θεωρούν επίσης ότι ο ευρωπαϊκός μηχανισμός δε λαμβάνει καθόλου υπ’ όψιν του τις διαφορές ανάμεσα στις πλούσιες και τις φτωχιές χώρες.

Η ευρωπαία Επίτροπος για την Κλιματική Αλλαγή, κ. Connie Hedegaard δήλωσε στο Reuters ότι θα ήταν λάθος για την Ευρώπη να υποκύψει στις απαιτήσεις τις βιομηχανίας εκτός ΕΕ και να κάνει εκπτώσεις στα σχέδιά της να επιβάλει ανώτατα όρια στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε όλες τις εταιρείες που πετούν προς και από την Ευρώπη.

«Όταν ορισμένα μέρη απειλούν συγκεκριμένες ευρωπαϊκές εταιρείες, νομίζω ότι η Ευρώπη οφείλει να είναι σταθερή στις θέσεις της», τόνισε, προσθέτοντας ότι «δεν μπορούμε να δεχτούμε αυτό που λέει ο παγκόσμιος τομέας αερομεταφορών “ας περιμένουμε άλλα 5-10 χρόνια, μιας και δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε ακόμη”».

Οι δηλώσεις της ευρωπαίας Επιτρόπου έρχονται ενώ η ΙΑΤΑ, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών άρχισε εχθές, Κυριακή, τη συνεδρίασή του στην Σιγκαπούρη, με κορυφαίο θέμα στην ατζέντα αυτό των εκπομπών ρύπων.

Ανοίγοντας την πενθήμερη συνάντηση, ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ κ. Giovanni Bisignani επέκρινε δριμύτατα τα παραπάνω σχέδια της ΕΕ, τη στιγμή που τα κέρδη των εταιρειών αερομεταφορών έχουν πέσει στο μισό λόγω της ανόδου της τιμής του πετρελαίου, τις εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο και το τσουνάμι στην Ιαπωνία.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «έχουμε έναν ειδικό χώρο απαξίωσης στον “τοίχο της ντροπής” για την ΕΕ και το Κοινοβούλιό της, ενώ παρακίνησε τους επικεφαλής της βιομηχανίας του κλάδου να πουν «Ως εδώ!» στην Ευρωπαϊκή Ένωση.