Τα αέρια που προκαλούν αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και χρησιμοποιούνται στα ευρωπαϊκά ψυγεία και air-condition θα πρέπει να απαγορευθούν ή να υποβληθούν σε ένα σύστημα στάθμισης που θα βασίζεται στην επίπτωσή τους απέναντι στην θέρμανση του πλανήτη, αναφέρει έκθεση συμβούλων προς την ΕΕ.

Τα αέρια που προκαλούν αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και χρησιμοποιούνται στα ευρωπαϊκά ψυγεία και air-condition θα πρέπει να απαγορευθούν ή να υποβληθούν σε ένα σύστημα στάθμισης που θα βασίζεται στην επίπτωσή τους απέναντι στην θέρμανση του πλανήτη, αναφέρει έκθεση συμβούλων προς την ΕΕ.

Τα φθοριούχα αέρια αντιστοιχούν σήμερα μόλις στο 2% των αερίων του θερμοκηπίου αλλά εάν οι επιχειρήσεις συνεχίσουν όπως τώρα, αυτό το ποσοστό μπορεί να αυξηθεί στο 9% και στο 19% μέχρι το 2050.

H ενδιάμεση επανεξέταση του ευρωπαϊκού νόμου 2006 για τον περιορισμό της χρήσης φθοριούχων αερίων στην Ευρώπη, ήρθε στα χέρια της  EurActiv, και προτείνει νέες πολιτικές προώθησης «περαιτέρω μειώσεων των εκπομπών φθοριούχων αερίων» για τα κινητά συστήματα air-condition στα αυτοκίνητα, τα πλοία, τα τρένα και τα συστήματα μεταφοράς ψυγείων.

«Η απαγόρευση έχει καταστεί ο πιο αποτελεσματικός τύπος μέτρου και είχε ως αποτέλεσμα σημαντικών και μετρήσιμων μειώσεων στην κατανάλωση και ως εκ τούτου στην εκπομπή φθοριούχων αερίων», αναφέρει η έκθεση της γερμανικής εταιρείας Öko-Recherche.

Αναφέρει επίσης και εναλλακτικές. «Η επιλογή της θέσπισης σταδιακών ορίων στάθμισης βασισμένο στις επιπτώσεις τους στην θέρμανση του πλανήτη πριν εισρεύσουν στην αγορά έχει αποδείξει ότι έχει τις μεγαλύτερες μειώσεις εκπομπών», αναφέρει η έκθεση.

Αξιωματούχος της ΕΕ επιβεβαίωσε στη  EurActiv  ότι και οι δύο επιλογές έχουν πλεονεκτήματα και βρίσκονται υπό εξέταση για σύσταση στο πλαίσιο μιας αξιολόγησης επιπτώσεων που θα δημοσιευθεί τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.

Πρακτικά, και οι δύο επιλογές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια «σταδιακή κατάργηση» των χειρότερων για το περιβάλλον φθοριούχων αερίων, σε ένα απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, και την αντικατάστασή τους με φυσικά ψυκτικά μέσα όπως η αμμωνία, το προπάνιο, το βουτάνιο και του CO2 (μια σχετικά ακίνδυνη ουσία όταν χρησιμοποιείται κατ’ αυτόν τον τρόπο).

Το πιο ευρέως χρησιμοποιημένο φθοριούχο αέριο, το 134a, είναι χίλιες φορές πιο επικίνδυνο από το CO2 για την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη.

Η σταδιακή κατάργηση του 134a ξεκίνησε φέτος βάσει της οδηγίας της ΕΕ 2006 που απαγόρεψε την χρήση του στα συστήματα air-condition των καινούριων αυτοκινήτων. Μέχρι το 2017, η οδηγία θα εφαρμοστεί σε όλα τα αυτοκίνητα.

Το κόστος της βιομηχανίας

Πηγές από τη βιομηχανία λένε ότι μια πιο ευρεία απαγόρευση των φθοριούχων αερίων θα μπορούσε να κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στις επιχειρήσεις, και ζητούν περισσότερο χρόνο για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της τρέχουσας νομοθεσίας.

Η βιομηχανία ψύξης, air condition και αντλιών θερμότητας της Ευρώπης έχει ετήσια έσοδα περίπου 30δις ευρώ και απασχολεί σχεδόν 200,000 άτομα.

Η EurActiv αντιλαμβάνεται ότι μια βιομηχανία εκτιμά το κόστος της σταδιακής κατάργησης των βλαβερών φθοριούχων αερίων για το όζον στα τέλη του 1980 και του 1990 περίπου 100εκ ευρώ.

Το κόστος της σταδιακής κατάργησης «ίσως είναι πολύ περισσότερο», πρόσθεσε μια βιομηχανική πηγή, «διότι τα φθοριούχα αέρια έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα ψυκτικά που βλάπτουν το όζον».

Οι περιβαλλοντολόγοι αρνούνται τα παραπάνω στοιχεία. «Κοστίζει μόνο ένα μικρό ποσό και πρέπει να κοιτάξουμε ολόκληρο τον κύκλο ζωής», τόνισε στη EurActiv ο Mark Chasserot, διευθυντής της ΜΚΟ Shecco.

Το γενικότερο «πράσινο» επιχείρημα- ότι η κλιματική αλλαγή κινείται γρηγορότερα από τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις- επίσης τυγχάνει υποστήριξης από την έκθεση του Öko-Recherche.

Αυτό οδήγησε σε κατηγορίες για προκατάληψη.

Κατηγορίες για προκατάληψη

Η Ευρωπαϊκή Τεχνική Επιτροπή Fluorocarbon (EFCTC) που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές φθοριούχων αερίων, απέστειλε επιστολή στις Βρυξέλλες εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για το ότι η τεχνογνωσία των συμβούλων της Öko-Recherche «ήταν μια τεχνική ανάλυση και προώθηση εναλλακτικών ψυκτικών από τα φθοριούχα αέρια».

Ωστόσο οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ ισχυρίζονται ότι σε αυτές δεν επετράπη η πρόσβαση στις διαβουλεύσεις των ενδιαφερόμενων μερών.

«Κλειδώθηκα έξω από την ομάδα διαβουλεύσεων όπως επίσης και πολλές ΜΚΟ», είπε στη EurActiv ο David Holyoake, νομικός σύμβουλος της Client Earth.

Μετά τη δημοσίευση της τελικής αξιολόγησης των επιπτώσεων αυτό το φθινόπωρο, οι Βρυξέλλες θα αποφασίσουν εάν τελικά θα προτείνουν αλλαγές στον κανονισμό για τα φθοριούχα αέρια αργότερα μέσα στο έτος.