Τα σχέδια για καθαρή ενέργεια σε αγροτικές περιοχές καθυστερούν ακόμη από διοικητικά εμπόδια, ένα χρόνο μετά την έναρξη υλοποίησης των Εθνικών Σχεδίων Δράσης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (NREAPs). Εντούτοις, οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί. «Οι χρονοβόρες και δυσκίνητες διαδικασίες αδειοδότησης, αλλά και οι διαδικασίες προγραμματισμού εξακολουθούν να είναι σημαντικά εμπόδια στην ανάπτυξη του τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην Ε.Ε., και αυτό ισχύει ειδικά για την ηλεκτρική ενέργεια», δήλωσε αξιωματούχος της Ε.Ε. στον ιστότοπο για ευρωπαϊκά θέματα EurActiv

Τα σχέδια για καθαρή ενέργεια σε αγροτικές περιοχές καθυστερούν ακόμη από διοικητικά εμπόδια, ένα χρόνο μετά την έναρξη υλοποίησης των Εθνικών Σχεδίων Δράσης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (NREAPs). Εντούτοις, οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί. «Οι χρονοβόρες και δυσκίνητες διαδικασίες αδειοδότησης, αλλά και οι διαδικασίες προγραμματισμού εξακολουθούν να είναι σημαντικά εμπόδια στην ανάπτυξη του τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην Ε.Ε., και αυτό ισχύει ειδικά για την ηλεκτρική ενέργεια», δήλωσε αξιωματούχος της Ε.Ε. στον ιστότοπο για ευρωπαϊκά θέματα EurActiv. Εσωτερική έρευνα έδειξε ότι οι υποστηρικτές των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ήταν «περισσότερο προβληματισμένοι με τον αργό χρόνο παράδοσης και τα υψηλά κόστη απόκτησης αδειών», ανέφερε ο αξιωματούχος. «Ομως, είμαστε πεπεισμένοι ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί», πρόσθεσε.

Ετερόκλητη η εφαρμογή της Οδηγίας
Ο Μπρουκ Ρίλεϊ, εκπρόσωπος του ευρωπαϊκού τμήματος της περιβαλλοντικής οργάνωσης «Φίλοι της Γης», συμφώνησε με επιφύλαξη. «Είναι βέβαιο ότι η Οδηγία για την ανανεώσιμη ενέργεια έχει αντίκτυπο, επειδή περιλαμβάνει δεσμευτικούς στόχους τους οποίους τα κράτη πρέπει να επιτύχουν μέσω των NREAPs τους». Ομως, η εφαρμογή της Οδηγίας ήταν ετερόκλητη. «Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ Γερμανίας και Πολωνίας για τις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας», τόνισε ο ίδιος.

Η Ε.Ε. αναγνωρίζει αυτό το πρόβλημα, αλλά ισχυρίζεται ότι η ανανεώσιμη ενέργεια πρέπει να θεωρηθεί ως «προτεραιότητα σε κάθε τοπικό σχεδιασμό και υποδομή», πρόσθεσε ο αξιωματούχος, με «απλοποιημένες διαδικασίες που να εφαρμόζονται σε μικρότερους και αποκεντρωμένους παραγωγούς ανανεώσιμης ενέργειας». Παρότι αποτελούν το 90% της έκτασης της Ε.Ε. και το 56% του πληθυσμού της, οι αγροτικές κοινότητες συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα πρόσβασης σε καθαρή ενέργεια με μία προσιτή τιμή. Εχουν περιορισμένες ενεργειακές επιλογές -πετρέλαιο και άνθρακας μεταξύ των πιο διαδεδομένων- και έτσι είναι περισσότερο ευάλωτες σε τυχόν διαταραχές εφοδιασμού.

Επιπλέον, οι σχεδιασμοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έρχονται σε σύγκρουση με τους κατοίκους της επαρχίας, λόγω των αντιαισθητικών ανεμογεννητριών και των εναέριων καλωδίων. «Για να λάβουμε δημόσια υποστήριξη για τις νέες υποδομές, καλύτερα να θάψουμε τα καλώδια παρά να τα τοποθετήσουμε εναέρια», πρόσθεσε ο Ρίλεϊ. Οι ενεργειακές εταιρείες συχνά αντιτίθενται σε τέτοια μέτρα, επειδή κοστίζουν πιθανόν έως και 5-7 φορές περισσότερο. «Αλλά εάν καθυστερείς για 10 - 15 χρόνια εξαιτίας των δημοσίων αντιδράσεων, θα ήταν πολύ πιο φθηνό να κατασκευάσεις υπόγεια προκειμένου να ξεκινήσεις», δήλωσε ο ίδιος.

Βελτίωση των υποδομών ενέργειας
Ενημερωτικές ομάδες για την αγροτική ενέργεια, όπως «το Μέλλον για την Αγροτική Ενέργεια στην Ευρώπη (Free)», εστιάζονται σε άλλου είδους ανησυχίες για τους κατοίκους της επαρχίας. Οι αγροτικές κατοικίες, επίσης, αντιμετωπίζουν προβλήματα επάρκειας ενέργειας, ισχυρίζεται η οργάνωση, και λόγω της διάσπαρτης φύσης τους οι αγροτικές κοινότητες μπορεί να υποφέρουν από δυσλειτουργικές συνδέσεις δικτύου.

Ο αξιωματούχος της Ε.Ε. δήλωσε στο EurActiv ότι οι Βρυξέλλες οφείλουν να βοηθήσουν στη βελτίωση των υποδομών ενέργειας εξαιτίας της «τεράστιας πρόκλησης επενδύσεων» που περιλαμβάνεται στους στόχους 2020 για καθαρή ενέργεια. Ομως, «σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί η πολιτική της Ε.Ε. στον τομέα των διαδικασιών χορήγησης άδειας να υπονομεύσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος», υπογράμμισε. Η περίοδος διαβούλευσης με τους ενδιαφερομένους και τους πολίτες δεν πρέπει να μειωθεί», πρόσθεσε.

«Η Ε.Ε. θεωρεί ότι τα έξυπνα δίκτυα προσφέρουν μια ευκαιρία στην προσπάθεια των καταναλωτών της υπαίθρου να εξοικονομήσουν ενέργεια και χρήματα με τη μετατόπιση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας μακριά από τις ώρες αιχμής. Ενα από τα πιο 'πράσινα' οφέλη από την αναβάθμιση των δικτύων θα είναι η εξοικονόμηση καυσίμων και η μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, αφού πλέον δε θα υπάρχει ανάγκη για αποστολή μετρητών - αναγνωστών σε αγροτικές περιοχές ή επίσκεψη στα σπίτια των πελατών για αντιμετώπιση προβλημάτων», επισήμανε ο αξιωματούχος.

Νέα νομοθεσία για τις υποδομές ενέργειας
Τα έξυπνα δίκτυα μπορούν να βοηθήσουν στην ελαχιστοποίηση των συσκοτίσεων και των πτώσεων της τάσης, στη βελτίωση των τηλεπικοινωνιών και να ενσωματώσουν αποδοτικότερα την κατανεμημένη παραγωγή της ανανεώσιμης ενέργειας. Αυτή την περίοδο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεξεργάζεται νομοθετική πρόταση για τις υποδομές ενέργειας, η οποία αναμένεται να αυξήσει τη διαφάνεια και τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων μελών. Η πρόταση θα εγκαθιδρύσει ένα «καθεστώς ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος» με στόχο τον εξορθολογισμό της διαδικασίας χορήγησης άδειας και τον καθορισμό προθεσμιών για τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Η πρωτοβουλία, η οποία θα ανακοινωθεί στα τέλη αυτού του μήνα, θα προσπαθήσει να επεκτείνει και να αναβαθμίσει την ενέργεια και τα δίκτυα φυσικού αερίου της Ε.Ε., μεταφέροντας έτσι ανανεώσιμη ενέργεια σε περιοχές με ανάγκη. Μιλώντας στην Πολωνία, στις 20 Σεπτεμβρίου, ο επίτροπος Ενέργειας της Ε.Ε., Γκούνθερ Ετινγκερ, ανακοίνωσε ότι το ποσό των 200 δισ. ευρώ που χρειάζονται τα κράτη της Ε.Ε. για να επενδύσουν τα επόμενα δέκα χρόνια θα καλυφθεί μερικώς από τη σύμπραξη ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης. «Στην πρότασή μας κάνουμε έκκληση για έξυπνη συγχρηματοδότηση από ομόλογα έργου και επιχορηγήσεων, αλλά ίσως και από άλλα χρηματοδοτικά μέσα,» ανέφερε. Μέχρι το 2014, αναμένεται να δημιουργηθεί ενιαία αγορά ενέργειας στην Ε.Ε. προκειμένου να αντιμετωπιστούν προβλήματα αυξημένης ζήτησης, μεταβαλλόμενων μορφών ζήτησης και ευμετάβλητων παροχών.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 08-09/2011)