Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει ακόμη σε οριστική απόφαση ως προς τη διαδικασία κυκλοφορίας του πετρελαίου θέρμανσης, ενώ ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, με έγγραφό του προς τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομίας και Ανάπτυξης, συνιστά την οριστική αντιμετώπιση της παράνομης χρήσης του πετρελαίου θέρμανσης, με θεσμοθέτηση της χρήσης των δύο τύπων πετρελαίου. Σε ό,τι αφορά τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης που αρχίζει από τον επόμενο μήνα, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Δημήτρης Σιούφας διέψευσε χθεσινά δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία θα διατίθεται στους δικαιούχους με «δελτίο» (κουπόνια). Σύμφωνα με τον υπουργό δεν τίθεται κανένα παρόμοιο θέμα που, εκτός των άλλων παραπέμπει και σε άλλες ιστορικές περιόδους, ενώ σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα συνεχιστεί το ισχύον καθεστώς, καθώς κάθε λύση από αυτές που εξετάζονται (ενιαίος υψηλός φόρος και επιστροφή της διαφοράς στους δικαιούχους πετρελαίου θέρμανσης από τις εφορίες κ.λπ.) έχει πολλά αρνητικά σημεία, ενώ θα προκαλέσει και πολιτικές παρενέργειες. Οι εταιρείες Απο την πλευρά τους οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, με παρέμβασή τους προς τα αρμόδια υπουργεία προτείνουν τη θεσμοθέτηση χρήσεων για το πετρέλαιο κίνησης (πετρέλαιο χαμηλού θείου) και το πετρέλαιο θέρμανσης (πετρέλαιο υψηλού θείου). Μια οριστική ρύθμιση των χρήσεων των δύο τύπων πετρελαίου, τονίζεται σε έγγραφο του Συνδέσμου, θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην πάταξη του λαθρεμπορίου, μέ άμεσες επιπτώσεις στην εξυγίανση της αγοράς, αλλά και στα δημόσια έσοδα. Η πρόταση του Συνδέσμου προβλέπει τα εξής: - Πετρέλαιο κίνησης χαμηλού θείου. Ο τύπος αυτός θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την κίνηση των κάθε είδους οχημάτων (επιβατικών, φορτηγών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης) και των σκαφών αναψυχής που δεν δικαιούνται ατέλειας. Να ισχύει ο σημερινός υψηλός ειδικός φόρος κατανάλωσης. Η διακίνησή του θα γίνεται όπως τώρα από τις εταιρείες εμπορίας και τα πρατήρια υγρών καυσίμων. - Πετρέλαιο λοιπών χρήσεων υψηλού θείου (τώρα ονομάζεται πετρέλαιο θέρμανσης). Να ισχύει ο χαμηλός ειδικός φόρος κατανάλωσης. Το πετρέλαιο αυτό θα χρησιμοποιείται για όλες τις υπόλοιπες χρήσεις πλην της κίνησης. Δηλαδή: - θέρμανση και κλιματισμό ιδιωτικών και επαγγελματικών χώρων, θέρμανση νερού κ.λπ. - κινητήρες μηχανημάτων (τρακτέρ, θεριζοαλωνιστικές κ.λπ.) που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά στη γεωργία, τις καλλιέργειες οπωροκηπευτικών, τις ιχθυοκαλλιέργειες, τη δασοκομία. - κινητήρες σταθερής θέσης (π.χ. ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη) - κινητήρες μηχανημάτων έργων πολιτικού μηχανικού και δημοσίων έργων. - βιομηχανία, βιοτεχνία, ξενοδοχεία, αρτοποιεία κ.λπ. - αλιευτικά σκάφη. Ο τύπους αυτός θα διακινείται από τις εταιρείες, τα πρατήρια και τους αδειούχους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης. Με την υιοθέτηση της πρότασης ο Σύνδεσμος εκτιμά ότι πέραν των άλλων (καταπολέμηση της λαθρεμπορίας κ.λπ.), επέρχεται απλούστευση στο όλο σύστημα διακίνησης, περιορίζεται η γραφειοκρατία και οι χρονοβόροι έλεγχοι που απαιτούνται μέχρι τώρα. Επίσης ότι η κατηγοριοποίηση αυτή, θα ευθυγραμμίσει το εθνικό καθεστώς με την οδηγία 96/03 της Ε.Ε. για τη φορολογία ενέργειας. Ειδικός φόρος Σε ό,τι αφορά τη μικρή μείωση των εσόδων που μπορεί να προέλθει από την επέκταση της χρήσης του «φθηνού» πετρελαίου και σε άλλες χρήσεις, ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί με μικρή αύξηση του ειδικού φόρου στην κατηγορία αυτή, που σήμερα είναι περίπου 21 ευρώ το χιλιόλιτρο. Πάντως θα πρέπει να επισημανθεί ότι η εφαρμογή ενός παρόμοιου συστήματος, επιβάλλει τη λειτουργία ενός ισχυρού ελεγκτικού μηχανισμού που θα αποτρέπει τη χρήση του πετρελαίου υψηλού θείου στην κίνηση των κάθε είδους οχημάτων. (Από την εφημερίδα Ναυτεμπορική)