Η τιμή των ευρωπαϊκών δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων υποχώρησε σημαντικά τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα να κυμαίνεται πλέον κάτω από τα 7 ευρώ ανά τόνο. Πρόκειται για μια εξέλιξη που προκαλεί ανησυχία σχετικά με τις προοπτικές του συστήματος εμπορίας ρύπων, ως μοχλός προώθησης των «πράσινων» επενδύσεων.

Η τιμή των ευρωπαϊκών δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων υποχώρησε σημαντικά τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα να κυμαίνεται πλέον κάτω από τα 7 ευρώ ανά τόνο. Πρόκειται για μια εξέλιξη που προκαλεί ανησυχία σχετικά με τις προοπτικές του συστήματος εμπορίας ρύπων, ως μοχλός προώθησης των «πράσινων» επενδύσεων.

Το σύστημα, το οποίο εγκαθιδρύθηκε το 2005, προβλέπει ότι οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες θα καταβάλλουν ποσά για την υλοποίηση πράσινων ενεργειακών έργων, με αντάλλαγμα την απόκτηση δικαιωμάτων για να ρυπαίνουν. Η λογική είναι ότι όσο ψηλότερη είναι η τιμή των δικαιωμάτων αυτών, τόσο μεγαλύτερο και το κίνητρο της κάθε βιομηχανίας να γίνει πιο καθαρή.

Οι χώρες της Ε.Ε. όμως, προχώρησαν τα τελευταία χρόνια στη δημοπράτηση υπερβολικά μεγάλου αριθμού δικαιωμάτων, αφού η κρίση οδήγησε σε χαμηλά επίπεδα την βιομηχανική παραγωγή. Συνεπώς, οι τιμές των δικαιωμάτων υποχώρησαν και διατηρούνται χαμηλά σε σταθερή βάση.

Πλέον, αρκετές προτάσεις βρίσκονται στα χέρια της Κομισιόν σχετικά με το πώς θα αναβαθμιστεί το σύστημα εμπορίας, αλλά οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα. Μια από αυτές θα μπορούσε να είναι η αναβάθμιση του στόχου για την μείωση των εκπομπών με άξονα το 2020, από το 20% στο 30%.