Η αυξανόμενη ένταση με το Ιράν και η απειλή για την τροφοδοσία της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου, σε συνδυασμό με το σοβαρό οικονομικό πρόβλημα της ελβετικής εταιρείας διΰλισης, Petroplus, σχηματίζουν μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για τα ευρωπαϊκά διϋλιστήρια.

Η αυξανόμενη ένταση με το Ιράν και η απειλή για την τροφοδοσία της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου, σε συνδυασμό με το σοβαρό οικονομικό πρόβλημα της ελβετικής εταιρείας διΰλισης, Petroplus, σχηματίζουν μια ιδιαίτερα αρνητική εικόνα για τα ευρωπαϊκά διϋλιστήρια.

 

Η Petroplus περιόρισε σημαντικά την περασμένη εβδομάδα την λειτουργία σε τρία από τα πέντε διϋλιστήρια που διαχειρίζεται, μειώνοντας έτσι την παραγωγή υποπροϊόντων κατά 250.000 βαρέλια ανά ημέρα. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στην μείωση της παραγωγής των διϋλιστηρίων κατά 2,6 εκατ. βαρέλια, που έχει σημειωθεί στις δυτικές χώρες από το 2008 και έπειτα, με βάση τα στοιχεία του ΙΕΑ.

 

Σύμφωνα με ορισμένους παράγοντες της αγοράς, το αποτέλεσμα της απόφασης της Petroplus θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στην πτώση της τιμής του πετρελαίου Brent, καθώς στα διϋλιστήριά της χρησιμοποιεί την συγκεκριμένη ποικιλία κατά το ήμισυ. Από τη στιγμή, δηλαδή, που περιορίζεται η ζήτηση, αναγκαστικά θα ασκηθεί πίεση στο συγκεκριμένο συμβόλαιο αργού πετρελαίου.

 

Σε κάθε περίπτωση, οι αναλυτές του ΙΕΑ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να κλείσουν ακόμα περισσότερα διϋλιστήρια στην Ευρώπη στο εξής, αφού λόγω του ιρανικού εμπάργκο δεν θα είναι πλέον σε θέση να εξασφαλίσουν αργό σε συμφέρουσες τιμές, ενώ την ίδια στιγμή θα δυσκολεύονται να βρουν αγοραστές για τα προϊόντα τους.

 

Απομένει να δούμε πλέον πως θα αντιδράσει η αγορά στο εμπάργκο που πιθανολογείται ότι θα αποφασίσει η Ε.Ε. μέχρι τα τέλη του μήνα. Η Τεχεράνη πάντως, φρόντισε να μετριάσει την ρητορική της τις τελευταίες ημέρες, αφού έλαβε μηνύματα από διάφορες ασιατικές χώρες (Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία) ότι θα προχωρήσουν σε μείωση των εισαγωγών τους από το Ιράν.