Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταρρίπτει καθημερινά το πετρέλαιο, αγγίζοντας χθες τα 53 δολάρια το βαρέλι, καθώς στις ανησυχίες για την επάρκεια των αποθεμάτων πετρελαίου θέρμανσης εν όψει του χειμώνα ήρθε να προστεθεί και απεργία στη Νιγηρία, η οποία ενδέχεται να «παγώσει» μέρος των εξαγωγών αργού. Η τιμή αργού στη Ν. Υόρκη άγγιξε ενδοσυνεδριακά το ιστορικό ρεκόρ των 53 δολαρίων το βαρέλι, με αποτέλεσμα να ενισχύεται 20 δολάρια το βαρέλι, περισσότερο από 60%, από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα, ενώ η τιμή brent στην αγορά του Λονδίνου άγγιξε το νέο ρεκόρ των 49,20 δολαρίων. Η διήμερη απεργία που πραγματοποιούν εργατικά σωματεία ως ένδειξη διαμαρτυρίας στα σχέδια μάνατζμεντ της Shell είναι πολύ πιθανόν να «παγώσει» τις εξαγωγές αργού της Royal Dutch/Shell από τη Νιγηρία. Η Shell διοχετεύει περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως από το σύνολο της παραγωγής των 2,3 εκατ. βαρελιών ημερησίως της Νιγηρίας. Ο ΟΠΕΚ (Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Κρατών) είναι έτοιμος να ενισχύσει την προσφορά πετρελαίου ακόμη περισσότερο για να συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών, ανέφερε χθες εκπρόσωπος του Οργανισμού. Ομως, ήδη, τα 11 μέλη του καρτέλ παράγουν περισσότερα από 30 εκατ. βαρέλια ημερησίως, τα υψηλότερα επίπεδα 25ετίας, και μόνο η Σαουδική Αραβία έχει περιθώρια για αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητάς της. Την ίδια στιγμή, ανώτατος αξιωματούχος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) προειδοποίησε ότι η «στενότητα» στην προσφορά πετρελαίου θα μπορούσε να καταστήσει ιδιαίτερα ευάλωτη την παγκόσμια οικονομία τα επόμενα χρόνια. Ο Ντέιβιντ Ρόμπινσον, αναπληρωτής διευθυντής του τμήματος ερευνών του ΔΝΤ, υπογράμμισε ότι η ασταμάτηση άνοδος των τιμών πετρελαίου σημαίνει ότι οι πρόσφατες προβλέψεις του διεθνούς Οργανισμού για παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη 4,3% το 2005, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στις 29 Σεπτεμβρίου, έχουν ήδη πάψει να ισχύουν. Επειδή από τότε οι τιμές πετρελαίου έχουν αυξηθεί περίπου 5 δολάρια, το ΔΝΤ πιθανότατα να περιόριζε το ρυθμό ανάπτυξης στο 4%, εάν δημοσίευε σήμερα τις προβλέψεις του, όπως είπε ο Ρόμπινσον. Ωστόσο, οι τιμές παραμένουν πολύ πιο κάτω από τα ιστορικά ύψη προσαρμοζόμενες στον πληθωρισμό και δεδομένου ότι η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί φέτος με τον ταχύτερο ρυθμό της τελευταίας 30ετίας, ο Ρόμπινσον χαρακτήρισε την άνοδο «ανησυχητική μεν, αλλά ακόμη ελεγχόμενη». (Από τη Ναυτεμπορική, 08/10/2004)