Το σχέδιο οδηγίας της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση, σχεδιασμένο να υποστηρίζει τις προσπάθειες για μείωση κατά 20% της κατανάλωσης ενέργειας μέχρι το τέλος της δεκαετίας, συζητείται για πρώτη φορά σε υπουργικό επίπεδο σήμερα στις Βρυξέλλες, με τις συνομιλίες να δίνουν έμφαση στο να δοθεί μεγαλύτερη ευελιξία στην νομοθεσία.

Το σχέδιο οδηγίας της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση, σχεδιασμένο να υποστηρίζει τις προσπάθειες για μείωση κατά 20% της κατανάλωσης ενέργειας μέχρι το τέλος της δεκαετίας, συζητείται για πρώτη φορά σε υπουργικό επίπεδο σήμερα στις Βρυξέλλες, με τις συνομιλίες να δίνουν έμφαση στο να δοθεί μεγαλύτερη ευελιξία στην νομοθεσία.

Το σχέδιο οδηγίας είναι στην ημερήσια διάταξη του σημερινού Συμβουλίου Ενέργειας, με τις θέσεις των κρατών μελών να είναι ήδη σαφείς.. Η πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ απορρίπτει έναν δεσμευτικό στόχο εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά θα αποδεχτεί δεσμευτικά «μέτρα» για όσο διάστημα η εφαρμογή τους είναι «ευέλικτη».

Ο Martin Lidegaard, ο Δανός Υπουργός για το Κλίμα, την Ενέργεια και την Κατασκευή που θα προεδρεύει του Συμβουλίου στις Βρυξέλλες, δήλωσε: «Κανείς δεν θέλει να φύγει από αυτό. Δεν υπάρχουν προτάσεις στο Συμβούλιο να κάνουμε τον στόχο δεσμευτικού χαρακτήρα. Και ούτε εμείς θα το αλλάξουμε – σε τελική ανάλυση ήταν το Συμβούλιο που το έθεσε».

Όμως, πηγές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ισχυρίζονται ότι η μάχη για τους στόχους απέχει πολύ από το να χαθεί καθώς η συνέλευση έχει ισότιμο λόγο για το σχέδιο της οδηγίας.

Ο Claude Turmes, Πράσινος Ευρωβουλευτής από το Λουξεμβούργο, ο οποίος βλέπει το σχέδιο της οδηγίας από το Κοινοβούλιο, είπε στην EurActiv ότι πρόκειται να πιέσει για δεσμευτικούς στόχους και δεσμευτικά μέτρα, και θα αναζητήσει τρόπους για τη θέσπιση ειδικών μέσων για τη χρηματοδότηση της ενεργειακής απόδοσης.
Το Κοινοβούλιο να επιταχύνει το νομοσχέδιο
Για το σκοπό αυτό, ο Turmes, χρειάζεται υποστήριξη από όλες τις πολιτικές ομάδες. Η πρόθεσή του είναι να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για το νομοσχέδιο με τα κράτη μέλη στο Συμβούλιο αμέσως αφότου το σχέδιο ψηφιστεί στην Επιτροπή ενέργειας και Μεταφορών του Κοινοβουλίου (ITRE), στις 28 Φεβρουαρίου.

Αυτό θα αποτελούσε μια ταχεία διαδικασία με στόχο την επίτευξη συμφωνίας κατά τη διάρκεια της τρέχουσας δανικής προεδρίας της ΕΕ, η οποία λήγει την 1η Ιουλίου. Η επόμενη προεδρία της ΕΕ, η Κύπρος, δεν έχει πραγματικά καμία πρόθεση να καταστεί η οδηγία προτεραιότητα και αυτό θα μπορούσε να αναβάλει τις διαπραγματεύσεις μέχρι την ιρλανδική προεδρία το 2013, ανέφεραν πηγές της ΕΕ στην EurActiv.

Μια ταχεία διαδικασία θα σήμαινε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν χρειάζεται να κατέχει την πλειοψηφία των ψήφων προτού οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Κοινοβουλίου, της Δανικής προεδρίας και των κρατών μελών μπορέσουν να ξεκινήσουν.

Τα κράτη μέλη έχουν αντικρουόμενες θέσεις όσον αφορά στο σημερινό κείμενο του νομοσχεδίου, είπε μια πηγή της Δανικής προεδρίας, προσθέτοντας ότι «πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία» για να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους.

Η εισαγωγή ευελιξίας θα απαιτούσε αυστηρή εποπτεία από την κοινοτική αλλά και την εθνική πλευρά για την εφαρμογή της οδηγίας. Τα κράτη μέλη, για παράδειγμα, θα πρέπει να τεκμηριώσουν εάν υπάρχουν περισσότερο αποδοτικοί οικονομικά τρόποι για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης σε εθνικό επίπεδο εφόσον επιθυμούν να εξαιρεθούν από τα μέτρα της οδηγίας.

«Αυτός είναι ο λόγος που θέλουμε να αρχίσουμε διαπραγματεύσεις το συντομότερο δυνατό από την πραγματοποίηση της ψηφοφορίας της ITRE», είπε η δανική πηγή.

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα φαίνεται διχασμένο

Πολλά είναι τα διακυβεύματα σε εθνικό επίπεδο καθώς οι οικονομικές προκλήσεις καθιστούν πιο δύσκολο το να περάσουν τα περιβαλλοντικά μέτρα. Ορισμένοι Ευρωβουλευτές τείνουν να υιοθετήσουν τη θέση της χώρας τους στο θέμα αυτό, είπε πηγή της ΕΕ στην EurActiv, και «κάποια απλά εναντιώνονται σε αυτό», είπε.

Η μεγαλύτερη πολιτική παράταξη της Συνέλευσης, η Ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (EPP), είναι η πιο διχασμένη σχετικά με τα μέτρα και τους στόχους που ορίζονται στην προτεινόμενη οδηγία. Οι Ευρωβουλευτές τους είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν την κοινή θέση του Συμβουλίου στο νομοσχέδιο.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, υπάρχει ένας «αρκετά ανησυχητικός αριθμός» Ευρωβουλευτών από την ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, οι οποίοι εκφράζουν υποστήριξη προς τους δεσμευτικούς στόχους, αλλά μόνο σε αντάλλαγμα της διαγραφής μιας υποχρέωσης των εταιρειών ενέργειας να έχουν 1,5% εθνικές αποταμιεύσεις σε ετήσια βάση.

Αυτό δεν θα δημιουργούσε ουσιαστικά καμία βάση διαπραγμάτευσης με το Συμβούλιο, φοβούνται ορισμένοι νομοθέτες. Ακτιβιστές κοντά στη νομοθετική διαδικασία για το νομοσχέδιο περιγράφουν τη στάση ορισμένων Ευρωβουλευτών ως «διαδικαστικά κόλπα και τακτικές που έχουν χρησιμοποιήσει για να δοκιμάσουν και να καθυστερήσουν την ψηφοφορία στην ITRE και την έναρξη των διαπραγματεύσεων με το Συμβούλιο».

Ακόμη, οι Σοσιαλιστές, οι Φιλελεύθεροι και οι Πράσινοι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστηρίζουν μια φιλόδοξη προσέγγιση για το νομοσχέδιο, με την πλειοψηφία να αναμένεται να επιμείνει σε αυτή τη θέση.

Ευελιξία, επικουρικότητα και αναλογικότητα είναι οι κύριοι λόγοι που επικαλούνται οι εν λόγω βουλευτές οι οποίοι εξακολουθούν να είναι διχασμένοι σχετικά με το θέμα, σύμφωνα με πηγές της Δανικής προεδρίας.