Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να υποβάλουν έκθεση σχετικά με «την ποσότητα της βιομάζας» που χρησιμοποιούν, ώστε τα βιοκαύσιμα μπορούν να λογίζονται ως «μηδενικές εκπομπές» στις εκθέσεις για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου που καλούνται να δημοσιεύουν κάθε χρόνο στο πλαίσιο του καθεστώτος του άνθρακα της ΕΕ για τον τομέα των αερομεταφορών .

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να υποβάλουν έκθεση σχετικά με «την ποσότητα της βιομάζας» που χρησιμοποιούν, ώστε τα βιοκαύσιμα μπορούν να λογίζονται ως «μηδενικές εκπομπές» στις εκθέσεις για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου που καλούνται να δημοσιεύουν κάθε χρόνο στο πλαίσιο του καθεστώτος του άνθρακα της ΕΕ για τον τομέα των αερομεταφορών .

Το σχέδιο, που αναλύεται σε ένα σύνολο δύο σχεδίων κανονισμών της ΕΕ για τον έλεγχο και την παρακολούθηση των αερίων του θερμοκηπίου, έρχεται εν μέσω μιας συνεχιζόμενης διαμάχης για τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις των βιοκαυσίμων στο περιβάλλον.

Επίσης, έρχεται εν μέσω εντεινόμενων ανησυχιών ότι το σύστημα θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλης κλίμακας εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ και την Κίνα, που αντιτίθενται στην επιβάρυνση των αεροπορικών εταιρειών.

Το νομοσχέδιο δίνει λεπτομέρειες στις Ευρωπαϊκές βιομηχανίες για το πώς θα πρέπει να υποβάλουν έκθεση σχετικά με τα αέρια του θερμοκηπίου που καλύπτονται από το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU-ETS).

Μεταξύ αυτών είναι η απαίτηση για τις αεροπορικές εταιρείες να καταγράφουν τις «ποσότητες της βιομάζας που χρησιμοποιούνται ως καύσιμο», κατανεμημένες σε ετήσια βάση. Η κατανάλωση βιοκαυσίμων από τις αεροπορικές εταιρείες « θα πρέπει να έρθει, ως παράρτημα στην ετήσια έκθεση για τις εκπομπές», λέει το σχέδιο.

Τα δύο σχέδια κειμένων εξακολουθούν να χρειάζονται έγκριση από κράτη μέλη της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν γίνουν νόμος.

Ο Isaac Valero Ladron, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα κλιματικής αλλαγής, είπε στην EurActiv ότι ο στόχος είναι να δοθούν κίνητρα για τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν περισσότερο τα βιοκαύσιμα, με την λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτά έχουν «μηδενικό συντελεστή εκπομπών».

«Κάτω από το πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας εκπομπών της ΕΕ, παράσχουμε ένα οικονομικό κίνητρο για τη χρήση των βιοκαυσίμων στον τομέα των αερομεταφορών, καθώς η χρήση των βιοκαυσίμων έχει μηδενικές εκπομπές παράγοντας που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να παραδοθεί», είπε στην EurActiv ο Ladron σε σχόλια μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

«Αυτό σημαίνει ότι τα βιοκαύσιμα έχουν επιδότηση ισοδύναμη με την επικρατούσα τιμή του άνθρακα», εξήγησε, περιγράφοντας το σύστημα ως «ένα αποδοτικό οικονομικά κίνητρο καθώς η επιδότηση για τα βιοκαύσιμα είναι ισοδύναμη με το κόστος της μείωσης των εκπομπών σε άλλους τομείς».

Δέσμευση μείωσης του άνθρακα

Οι αερογραμμές βλέπουν τα βιοκαύσιμα ως ένα σημαντικό μέρος της δέσμευσής τους να επιτύχουν «carbon-neutral growth» μέχρι το 2020. Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) έχει θέσει ως στόχο την αναδιάταξη των βιοκαυσίμων που χρησιμοποιούν στο 10% της συνολικής κατανάλωσης έως το 2017, λέγοντας ότι έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν το βιομηχανικό αποτύπωμα άνθρακα κατά 80%.

Για τον Αμερικανό διαμορφωτή πολιτικής της Boeing, τα βιοκαύσιμα θα είναι ουσιαστικής σημασίας για την επίτευξη της δέσμευσης της εταιρείας για το ουδέτερη ανάπτυξη διοξειδίου του άνθρακα. «Χωρίς τα βιοκαύσιμα, δεν μπορούμε να φτάσουμε εκεί. Είναι μια συμβολή ζωτικής σημασίας», δήλωσε σε συνέντευξή του το 2011 στην EurActiv ο Antonio De Palmas, πρόεδρος της Boeing για την ΕΕ και ΝΑΤΟ,.

Το θέμα της χρήσης γης δεν έχει ακόμα επιλυθεί

Η Επιτροπή επισημαίνει ότι το ευρωπαϊκό σύστημα μείωσης άνθρακα των αερομεταφορών θα λαμβάνει υπόψη μόνο τα βιοκαύσιμα που θα σέβονται τα πιστοποιημένα από την ΕΕ συστήματα αειφορίας.

«Τα βιώσιμα βιοκαύσιμα είναι καύσιμα που επιτυγχάνουν μεγαλύτερη εξοικονόμηση αερίων θερμοκηπίου σε σύγκριση με το μέσο όρο των ορυκτών καυσίμων, και δεν πρέπει να καλλιεργούνται σε γη με υψηλή αξία βιοποικιλότητας ή σε τυφώνες που έχουν υψηλό απόθεμα άνθρακα», δήλωσε ο Ladron.

Ωστόσο, πράσινοι ακτιβιστές προειδοποίησαν ότι δεν υπήρχε καμία εγγύηση ότι τα βιοκαύσιμα που χρησιμοποιούνται στα αεροπλάνα δεν θα συμβάλουν στη λεγόμενη έμμεση αλλαγή χρήσης γης (ILUC) - μια διαδικασία κατά την οποία η εκτοπισμένη ανθρώπινη δραστηριότητα που προκαλείται από τη μετατροπή των δασών και λιβαδιών για την παραγωγή βιοκαυσίμων έχει αποτέλεσμα σε πρόσθετες εκπομπές CO2.

"Είναι καλό ότι τα κριτήρια αειφορίας έχουν διευρυνθεί ώστε να καλύπτουν το ETS, αλλά όσο η ILUC δεν περιλαμβάνεται, δεν υπάρχει εγγύηση των πραγματικών μειώσεων των εκπομπών», δήλωσε ο Dudley Curtis, από το «Μεταφορές και Περιβάλλον», μια πράσινη ΜΚΟ.

Ο Ladron αναγνώρισε αυτή την παράλειψη πολιτική της ΕΕ για τα βιοκαύσιμα, λέγοντας στην EurActiv ότι «οι συζητήσεις για την ILUC συνεχίζονται» εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ έχει αναβάλει αρκετές φορές την πρότασή του για την ILUC, η οποία αναμένεται τώρα την άνοιξη.