Του Θανάση Ηλιοδρομίτη
Η ώρα της αλήθειας έφτασε. Λίγα εικοσιτετράωρα πριν αρχίσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης για οικιακή χρήση, όλα τα σενάρια είναι εξαιρετικά δυσοίωνα, μιας και κανείς δεν πιστεύει πλέον ότι η τιμή του συγκεκριμένου καυσίμου θα κρατηθεί κάτω από 43 λεπτά το λίτρο. Αντίθετα, η πλειονότητα των παραγόντων της αγοράς, εκτιμά ότι, αν κάτι δεν αλλάξει θεαματικά τις προσεχείς ημέρες, η χειμερινή αγορά θα ανοίξει στην καλύτερη περίπτωση γύρω στα 45 λεπτά το λίτρο, με τάσεις περαιτέρω ανόδου. Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η επικρατέστερη τιμή για το πετρέλαιο θέρμανσης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα διαμορφωθεί γύρω στα 48 λεπτά το λίτρο, ενώ σε πολλές περιοχές της επαρχίας (νησιωτική Ελλάδα, Ηπειρος, κ.λπ.) θα ξεπεράσει τα 50 λεπτά. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, τον Σεπτέμβριο ο «τιμάριθμος» στο πετρέλαιο θέρμανσης έτρεχε σε ετήσια βάση με 8,9%, ενώ η αντίστοιχη ταχύτητα στη βενζίνη ξεπέρασε το 10%. Σύμφωνα, πάντως, με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη (προκύπτει από τις τιμοληψίες που πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση σε πάνω από 2.000 πρατήρια όλης της χώρας) ήταν την 1η Οκτωβρίου 16,3% υψηλότερη από την αντίστοιχη περίοδο του 2003. Στο πετρέλαιο κίνησης η αντίστοιχη αύξηση ήταν 22,9%. Ανατιμήσεις » Ο «πυρετός» των καυσίμων έχει δημιουργήσει ψυχολογία ανατιμήσεων στην αγορά, κάτι που τρομάζει ιδιαίτερα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Ηδη, οι ιδιοκτήτες ταξί πιέζουν για αύξηση των κομίστρων πάνω από 10%. Ανάλογα αιτήματα προβάλλουν και τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, ενώ αργά ή γρήγορα θα ανακύψει θέμα αναπροσαρμογής των τιμολογίων και σε άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς (αστικές συγκοινωνίες, πλοία κ.λπ.). Η οικοδομή για άλλη μια φορά θα πληρώσει ακριβά την κρίση, με σημαντικές αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά. Η βιομηχανία πλαστικών αύξησε τις τιμές των προϊόντων της πάνω από 10%, μέχρι και 20% σε ορισμένες περιπτώσεις. Κόστος Παραγωγής » Οι υψηλές τιμές στο πετρέλαιο πιέζουν το κόστος παραγωγής ορισμένων προϊόντων, όπως τα αγροτικά και τις μεταφορές με φορτηγά αυτοκίνητα. Όμως, πολλοί κλάδοι επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την κρίση προκειμένου να αυξήσουν τις τιμές τους, παρότι δεν χρησιμοποιούν πετρέλαιο στη διαδικασία παραγωγής (οι περισσότερες παραγωγικές μονάδες στη χώρα μας χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό για την κίνηση των μηχανών τους). Παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης επισημαίνουν ότι «τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα» εξαιτίας και του γεγονότος ότι το ράλι με τις τιμές του πετρελαίου σημειώνεται τον Οκτώβριο, το μήνα δηλαδή που πολλές βιομηχανίες αυξάνουν «παραδοσιακά» τις τιμές τους. Ωστόσο, τονίζουν, οι μεγάλες ανατιμήσεις στα είδη διατροφής και οικιακής χρήσης «είναι ακόμη μπροστά», μιας και οι περισσότερες επιχειρήσεις αναμένεται να υποβάλουν τους νέους τιμοκαταλόγους τους το Νοέμβριο, προκειμένου οι αυξήσεις να ισχύσουν από τις αρχές του νέου έτους. (Από την Ημερησία, 11/10/2004)