Η ΕΕ θα πρέπει να προωθήσει κίνητρα για την παραγωγή βιοντίζελ στις οδικές μεταφορές αντί για την παραγωγή κηροζίνης που χρησιμοποιείται στα αεροπλάνα, είπε στην EurActiv, ανώτερο στέλεχος της Airbus.

Η ΕΕ θα πρέπει να προωθήσει κίνητρα για την παραγωγή βιοντίζελ στις οδικές μεταφορές αντί για την παραγωγή κηροζίνης που χρησιμοποιείται στα αεροπλάνα, είπε στην EurActiv, ανώτερο στέλεχος της Airbus.

«Ζητάμε ίσους όρους, ή την διάλυση των κινήτρων που καλύπτουν τη βιομηχανία βιοντίζελ», δήλωσε ο Paul Nash, επικεφαλής της Airbus για το περιβάλλον και τις νέες πηγές ενέργειας.

Η ΕΕ σκοπεύει να συμπεριλάβει τις έμμεσες επιπτώσεις της χρήσης γης που χάθηκε, όσον αφορά στη μέτρηση για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τα βιοκαύσιμα. Αλλά διεξάγονται ακόμη παρατεταμένες διαπραγματεύσεις.

Κάποιες πηγές λένε ότι οι δύο βασικές μορφές στη συζήτηση, η Επίτροπος για τη Δράση για το Κλίμα Connie Hedegaard και ο Επίτροπος Ενέργειας Günther Oettinger κατέληξαν σε συναίνεση σχετικά με το επίμαχο ζήτημα της έμμεσης αλλαγής της χρήσης γης (ILUC) πίσω από τα παρασκήνια. Πηγές αναφέρουν ότι κάτι τέτοιο, το έχουν ήδη ξανακάνει.

Διαρροή πρακτικών

Σε πρακτικά της συνάντησης του 2011 μεταξύ Hedegaard και Oettinger, οι δύο συμφώνησαν ότι «οι πρώτοι ειδικοί παράγοντες ,φαίνεται να είναι η πιο αποτελεσματική λύση για την αντιμετώπιση της ILUC» δηλαδή της έμμεσης αλλαγής της χρήσης γης, και οι αλλαγές θα πρέπει να εισαχθούν «το 2016 αν είναι δυνατόν, ή το αργότερο το 2018».

Μια επανεξέταση θα πρέπει να ξεκινήσει στο τέλος της θητείας της τωρινής Επιτροπής το 2014, σύμφωνα με το χαρτί.

Το θέμα της ILUC θα αντιμετωπισθεί «σε σύντομο χρονικό διάστημα από την αύξηση του κατώτατου ορίου για την εξοικονόμηση αερίων θερμοκηπίου σε ένα πιο φιλόδοξο επίπεδο, προκειμένου να καταργήσει σταδιακά τις χειρότερες επιδόσεις των βιοκαυσίμων», λένε τα πρακτικά.

Αλλά αντιπαραθέσεις στο εσωτερικό της Επιτροπής πάνω σε θέματα όπως το κατά πόσον οι προτάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνονται στην Οδηγία Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την Οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων, ή και τα δύο, εμποδίζουν την πρόοδο.

Η EurActiv αντιλαμβάνεται ότι μετά την παρέμβαση της Catherine Day, Γενικής Γραμματείας της Επιτροπής, στις διαπραγματεύσεις, οι διαβουλεύσεις που έχουν τώρα ξεκινήσει με άλλες διευθύνσεις της Επιτροπής, ενδεχομένως να καθυστερήσουν περαιτέρω την πρόταση.

Η κηροζίνη πιο ακριβή από τα βιοντίζελ

Τα Βιοντίζελ, που χρησιμοποιούνται κυρίως στις οδικές μεταφορές, μπορεί τελικά να θεωρηθούν μία από τις «χειρότερες επιδόσεις βιοκαυσίμων» με στοιχεία της ΕΕ που διέρρευσαν θέτοντας τις εκπομπές του στο ίδιο επίπεδο με εκείνες από ασφαλτικές άμμους, όταν υπολογίζονται τα αποτελέσματα της ILUC.

Τον περασμένο μήνα, η Αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος αποφάνθηκε επίσης πως τα βιοντίζελ που βασίζονται σε φοινικέλαιο είναι απαράδεκτα για το Πρότυπο Πρόγραμμα Ανανεώσιμων Καυσίμων της, επειδή δεν ανταποκρίθηκε στις ελάχιστες απαιτήσεις μείωσης του ορίου κατά 20% του κύκλου ζωής των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που απαιτείται για να προκριθεί..

Τέτοιες αποτιμήσεις έχουν με τη σειρά τους τροφοδοτήσει καταγγελίες σχετικά με τα κίνητρα που αυτά τα βιοντίζελ αναλογικά λαμβάνουν στην Ευρώπη, ως αποτέλεσμα των στόχων της ΕΕ να ενεργοποιήσει το 10% του συστήματος μεταφορών της με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέχρι το 2020.

«Σήμερα όλα τα κίνητρα στην Ευρώπη επικεντρώνονται στην παραγωγή βιοντίζελ και δεν υπάρχουν κίνητρα από την άποψη της πολιτικής αεροπορίας», είπε ο Nash στην EurActiv, αναφερόμενος στην αύξηση του ανταγωνισμού για τα βιοκαύσιμα μεταξύ των δύο τομέων των μεταφορών.

Γνώστες της βιομηχανίας υποστηρίζουν θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις αεροπορικές εταιρείες στο θέμα πρόσβασης των βιώσιμων βιοκαυσίμων καθώς ο τομέας της αεροπορίας θα συνεχίσει να βασίζεται σε υγρά καύσιμα για δεκαετίες. Οι οδικές μεταφορές, αντίθετα, έχουν ήδη ξεκινήσει τη μετάβασή τους σε ηλεκτρική ενέργεια, κάτι που οι αεροπορικές εταιρείες απλά δεν μπορούν να κάνουν.
«Κοστίζει λίγο περισσότερο να κάνεις βιοκηροζίνη απ’ό,τι να κάνεις βιοντίζελ, επομένως αν ήσασταν ένα διυλιστήριο τί θα κάνατε;" ρώτησε ο Nash. «Είναι απλά οικονομικά.»

Στόχοι Βιοκαυσίμων

Σε όλες, οι στόχοι της ΕΕ για τα βιοκαύσιμα έχουν ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση κατά 21% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου σε σύγκριση με ότι από τη βενζίνη, σύμφωνα με έκθεση Διεθνούς Ινστιτούτου Ερευνών Πολιτικής Τροφίμων που εκπονήθηκε για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αλλά αυτός τα στοιχεία κρύβουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των διαφόρων καλλιεργειών βιοκαυσίμων στη μελέτη.

Ενώ τα καύσιμα από εργοστάσια βιοαιθανόλης, όπως το σιτάρι, το καλαμπόκι, το ζαχαροκάλαμο και τα ζαχαρότευτλα, παράγουν μια κατά μέσο όρο εξοικονόμηση διοξειδίου του άνθρακα ισοδύναμου με 56,5 γραμμαρίων CO2 ανά Megajoule (gCO2eq/MJ), βιοντίζελ, όπως φοίνικας, σόγια, ηλίανθος και ελαιοκράμβη που παράγουν ψηφία των -1,75 gCO2eq/MJ: μια καθαρή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα υψηλότερη από τη βενζίνη.

Απαντώντας σε ερωτήσεις της EurActiv, ένα εκπρόσωπος της ΕΕ, δήλωσε: «Έχουμε κληθεί να εξετάσουμε το όλο ζήτημα της ILUC και ετοιμάζουμε τώρα την αξιολόγηση των επιπτώσεων και τις προτάσεις μας.»