Οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ θα καλέσουν σήμερα (21 Φεβρουαρίου) την Κομισιόν να προετοιμάσει ένα έγγραφο για την ανεύρεση κεφαλαίων για το κλίμα μέσω της τιμολόγησης του άνθρακα για τις αερομεταφορές και τις θαλάσσιες μεταφορές μέχρι τον Ιούνιο, εάν το σχέδιο συμπερασμάτων εγκριθεί.

Οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ θα καλέσουν σήμερα (21 Φεβρουαρίου) την Κομισιόν να προετοιμάσει ένα έγγραφο για την ανεύρεση κεφαλαίων για το κλίμα μέσω της τιμολόγησης του άνθρακα για τις αερομεταφορές και τις θαλάσσιες μεταφορές μέχρι τον Ιούνιο, εάν το σχέδιο συμπερασμάτων εγκριθεί.

Τα χρήματα θα βοηθήσουν τη χρηματοδότηση του Πράσινου Ταμείου για το Κλίμα με 100-δισεκατομμυρία δολάρια ετησίως, το επίκεντρο κάθε διάδοχου συμφωνίας του Πρωτοκόλλου του Κιότο, για να βοηθήσει τις φτωχές χώρες να προσαρμοστούν και να αμβλύνουν τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Στο σχέδιο των συμπερασμάτων του, το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ «καλεί την Επιτροπή να προετοιμάσει ένα έγγραφο προβληματισμού μέχρι τον Ιούνιο σχετικά με την τιμολόγηση του άνθρακα στις παγκόσμιες αερομεταφορές και θαλάσσιες μεταφορές λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις σε ΙΜΟ [Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός] και ICAO [Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας].»

Τον περασμένο Μάιο, οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ ζήτησαν από τους ΙΜΟ και ICAO την «ανάπτυξη χωρίς καθυστέρηση ενός παγκόσμιου πολιτικού πλαισίου που να αποτρέπει ανταγωνιστικές στρεβλώσεις ή διαρροή άνθρακα».

Αυτό αναλύθηκε στο σχέδιο συμπερασμάτων που διέρρευσε το οποίο λέει ότι «η τιμολόγηση του άνθρακα στις παγκόσμιες αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές θα δημιουργήσει την απαραίτητη τιμή για να επιτευχθούν αποτελεσματικά περισσότερες μειώσεις των εκπομπών αερίων από τους τομείς αυτούς.»

«Η τιμολόγηση του άνθρακα στις παγκόσμιες αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές έχει επίσης τη δυνατότητα να παράγει μεγάλες οικονομικές ροές», επισημαίνει το έγγραφο.

Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα

Τέτοιες ροές θα μπορούσαν να κεφαλαιοποιήσουν το πράσινο Ταμείο για το Κλίμα, που ιδρύθηκε επίσημα στη Σύνοδο Κορυφής του Durban για την κλιματική αλλαγή τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά εξακολουθεί να στερείται εσόδων.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι Βρυξέλλες θα πλήρωναν έως και το ένα τρίτο του κεφαλαίου, αλλά με τη σκληρή οικονομική κλίμακα περιορίζουν τους εθνικούς προϋπολογισμούς, οι επενδυτές του ιδιωτικού τομέα , ως «καινοτόμες πηγές» της χρηματοδότησης αντιμετωπίζονται ως τρόπος για να συγκεντρωθούν χρήματα.

Η Lies Craeynest, εμπειρογνώμων της Oxfam για την κλιματική αλλαγή της ΕΕ, χαιρέτισε την κίνηση, αλλά προειδοποίησε ότι πράξεις και όχι λόγια ήταν πλέον απαραίτητα.

«Το τεστ λίθου για την αξιοπιστία της Ευρώπης αυτό το έτος θα είναι το αν βάζει τα χρήματά της εκεί που πρέπει, και βεβαιωθείτε ότι το Πράσινο ταμείο για το κλίμα δεν θα παραμένει ένα άδειο κέλυφος», είπε σε μια δήλωση που απεστάλη στην EurActiv.

«Πρέπει να δούμε την Ευρώπη πίσω από μια παγκόσμια συμφωνία που θέτει μετρητά για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στις φτωχές χώρες από τις διεθνείς αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές», προσέθεσε. 

Διάσκεψη κορυφής της Κοπεγχάγης

Η ΕΕ έχει ήδη κινητοποιήσει 4,68 δισεκατομμύρια ευρώ για το Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα, μέρος των 7,2 δισεκατομμυρίων ευρώ που υποσχέθηκε να διαθέσει έως το τέλος του 2012 στη Σύνοδο Κορυφής της Κοπεγχάγης για το Κλίμα το 2009.

Οι περιβαλλοντολόγοι υποστηρίζουν ότι μεγάλο μέρος των χρημάτων αυτών είχε ανακυκλωθεί από προηγούμενες δεσμεύσεις της για βοήθεια, και ανησυχούν για το ότι κανένα κράτος μέλος δεν έχει δεσμεύσει ακόμη ένα ποσοστό της ενίσχυσης για το κλίμα για το 2013 ή αργότερα.

Οι προγραμματισμένες συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα στο Κατάρ τον Δεκέμβριο θα μπορούσαν να αποκαλύψουν το βάθος της μακράς δεδηλωμένης δέσμευση της ΕΕ να κεφαλαιοποιήσει το Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα.

Το ταμείο υπήρξε ένα σημαντικό στοιχείο στις διαπραγματεύσεις για τη Σύμβαση-Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Αλλαγή του Κλίματος μεταξύ του ανεπτυγμένου κόσμου, που ιστορικά ήταν υπεύθυνος για το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, και του αναπτυσσόμενου κόσμου που υποφέρει περισσότερο από τις συνέπειες.

  • Σύμφωνα με ένα έγγραφο εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Απρίλιο του 2011, τα έσοδα που συγκεντρώνονται από ένα παγκόσμιο μηχανισμό τιμολόγησης για τη ναυτιλία και την αεροπορία θα μπορούσαν να δημιουργήσουν «έως 24 δισεκατομμύρια δολάρια σε όλο τον κόσμο.»