Προειδοποίηση για «εμπορικό πόλεμο» δίνει ανώτατος αξιωματούχος της Airbus, καθώς η «συμμαχία των απροθύμων» συναντάται στη Μόσχα για να συζητήσει μέτρα αντιποίνων κατά της ΕΕ λόγω του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) για τις αερογραμμές. «Συγκεκριμένες χώρες αντιτίθενται στο ETS, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στις κατασκευαστικές βιομηχανίες στο πλαίσιο των μελλοντικών παραγγελιών, και μπορούμε να δούμε και την πιθανότητα εμπορικού πολέμου, ειδικά με την Κίνα», είπε ο Paul Nash, επικεφαλής περιβαλλοντικών υποθέσεων της Airbu

Προειδοποίηση για «εμπορικό πόλεμο» δίνει ανώτατος αξιωματούχος της Airbus, καθώς η «συμμαχία των απροθύμων» συναντάται στη Μόσχα για να συζητήσει μέτρα αντιποίνων κατά της ΕΕ λόγω του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) για τις αερογραμμές.

«Συγκεκριμένες χώρες αντιτίθενται στο ETS, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στις κατασκευαστικές βιομηχανίες στο πλαίσιο των μελλοντικών παραγγελιών, και μπορούμε να δούμε και την πιθανότητα εμπορικού πολέμου, ειδικά με την Κίνα», είπε ο Paul Nash, επικεφαλής περιβαλλοντικών υποθέσεων της Airbus.

«Ανησυχούμε διότι οι βιομηχανίες μεγάλης ανάπτυξης σήμερα είναι η Ασία και η Λατινική Αμερική, επομένως σίγουρα μας επηρεάζει», είπε στην EurActiv.

Ωστόσο οι απόψεις της βιομηχανίας διαφέρουν. Οι εταιρείες αερομεταφορών μικρών αποστάσεων πιθανώς χρεώσουν στους πελάτες περίπου 30 σεντς ανά πτήση, προκειμένου να πληρώσουν τις εκπομπές άνθρακα στην ΕΕ, ενώ στις αερομεταφορείς μεγάλων αποστάσεων, η ΕΕ λέει ότι μπορούν επίσης να χρεώσουν από 2 έως 12 ευρώ το εισιτήριο, με χαρακτηριστική την έκθεση που διεξήγαγε η αμερικανική κυβέρνηση, σύμφωνα με την οποία θα υπάρξει απροσδόκητο κέρδος για τις εταιρείες μέχρι και 2δις ευρώ.

«Λυπούμαστε για την τροπή που παίρνει αυτή συνάντηση στη Μόσχα διότι γίνονται κινήσεις εντός του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας να βρεθούν εναλλακτικοί μηχανισμοί βασισμένοι στην αγορά», είπε ο John Hanlon, γενικός γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αερομεταφορέων με Χαμηλές Τιμές.

Άδειες

Από την 1η Ιανουαρίου, οι αερογραμμές που χρησιμοποιούν τα αεροδρόμια της ΕΕ υποχρεώθηκαν να αγοράζουν άδειες εκπομπών άνθρακα, ενώ το 85% των πιστώσεων δόθηκε αρχικά δωρεάν.

Η Κίνα απάντησε με απαγόρευση στις αερογραμμές της να συμμετάσχουν στο σύστημα της ΕΕ, ωστόσο οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι υποβαθμίζουν τα σενάρια περί εμπορικού πολέμου.

«Δεν υπάρχει λόγος για μεγάλης κλίμακας εμπορικό πόλεμο», είπε αξιωματούχος της ΕΕ στη EurActiv. «Η πολιτική βούληση για μείωση των εκπομπών και το κράτος δικαίου είναι ακόμα εδώ».

Μιλώντας στη συνεδρίαση χθες στη Μόσχα, ο Ρώσος υπουργός μεταφορών Igor Levitin, είπε ότι είναι «πολύ νωρίς» να εισάγουμε τέτοιους κανόνες.

Με την ατζέντα της συνεδρίασης να είναι προσανατολισμένη στο «καλάθι αντίμετρων» και στη «συντονισμένη δράση», η χθεσινή συνάντηση φάνηκε ότι υπάρχει πιθανότητα εμπορικής σύγκρουσης.

«Η ρωσική κυβέρνηση εξετάζει τώρα νομοσχέδιο που θα απαγορεύει στις ρωσικές αερογραμμές να συμμετάσχουν στο σύστημα εμπορίας εκπομπών: σημαίνει δηλαδή μια προσέγγιση αντιποίνων», είπε ο εκπρόσωπος της Aeroflot στο Reuters.

«Ένα από τα πρώτα βήματα θα είναι η αναστολή συζητήσεων για περαιτέρω δικαιώματα προσγείωσης καθώς και νέες διαδρομές- αναστέλλοντας αποτελεσματικά τη συνεργασία- και ένα από τα τελευταία θα είναι νόμος που θα καθιστά παράνομη τη συμμόρφωση των εταιρειών προς το ETS», είπε πηγή στη EurActiv.

(από www.Euractiv.gr, 22/02/2012)