Η Volkswagen έχει καταπλήξει τις Βρυξέλλες καθώς αναθεώρησε τη ρητή αντίθεσή της στους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές των αυτοκινήτων, υποσχόμενη να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε 120 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο μέχρι το 2015, 10 ολόκληρα γραμμάρια κάτω από το στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Volkswagen έχει καταπλήξει τις Βρυξέλλες καθώς αναθεώρησε τη ρητή αντίθεσή της στους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές των αυτοκινήτων, υποσχόμενη να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε 120 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο μέχρι το 2015, 10 ολόκληρα γραμμάρια κάτω από το στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Γερμανική εταιρεία αυτοκινήτων στις 6 Μαρτίου ανακοίνωσε μια «θεμελιώδη οικολογική αναδιάρθρωση» που θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου της κατά 30% την περίοδο 2006-2015.

«Κάθε νέα γενιά μοντέλου θα είναι κατά μέσο όρο 10 με 15 τοις εκατό πιο αποτελεσματική από την προκάτοχό της», ανέφερε δήλωση της εταιρείας.

Περισσότερα από τα δύο τρίτα των επενδύσεων 62,4 δισεκατομμυρίων ευρώ της Volkswagen μέχρι και το 2016 θα δαπανηθούν για πιο αποδοτικά οχήματα, προσέθεσε η δήλωση.

«Καλωσορίζουμε το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακοινώνουν ότι θα υπερκαλύψουν τον στόχο του 2015 και ελπίζουμε ότι οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για μείωση των εκπομπών CO2 με σκοπό την επίτευξη του στόχου για το 2020 για 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο», είπε στην EurActiv ο Isaac Valero ladron, εκπρόσωπος της ΕΕ.

Ταραχή για το Λόμπι

Η είδηση ήρθε σαν κεραυνός εν αιθρία, καθώς η Volkswagen είχε προηγουμένως ασκήσει τόσο έντονες πιέσεις ενάντια στα πρότυπα της ΕΕ που η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace την χαρακτήρισε ως την πιο βρώμικη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.

Σε μια ενημέρωση που έκαναν οι άνθρωποι της VW στην ΕΕ τον Ιούνιο του 2010, είπαν ότι οι μελλοντικοί στόχοι μείωσης του CO2 «σίγουρα δεν θα επιτευχθούν μέσω των μέτρων ενεργειακής αποδοτικότητας που λαμβάνονται επί του οχήματος και μόνο».

Τότε περιέγραψαν τον προτεινόμενο στόχο της ΕΕ των 95 γραμμαρίων για το 2020 ως «μη βασισμένο σε ορθή εκτίμηση των επιπτώσεων, ούτε σε μια ρεαλιστική εκτίμηση του κόστους και της απαραίτητης τεχνικής προόδου για την επίτευξη του στόχου εντός του χρονοδιαγράμματος».

Η Franziska Achterberg, σύμβουλος πολιτικής μεταφορών ΕΕ της Greenpeace, δήλωσε ότι η μεταστροφή της εταιρείας έδειξε ότι οι λομπίστες είχαν παραπλανήσει τους πολιτικούς της ΕΕ σχετικά με την τεχνική δυνατότητα για την επίτευξη βαθέων περικοπών εκπομπών άνθρακα.

«Υποκρίθηκαν ότι βρίσκονται σε κίνδυνο και κάλεσαν την ΕΕ να ορίσει ένα πρότυπο που είναι πολύ συντηρητικό», είπε. «Αντιμέτωποι με την έντονη πίεση της κοινής γνώμης, αποδέχτηκαν τώρα ότι μπορούν να κατασκευάσουν καθαρότερα αυτοκίνητα με πολύ ταχύτερους ρυθμούς».

Το 2007, η Volswagen υποστήριξε ότι η επίτευξη του στόχου των 120 γραμμαρίων μέχρι το 2012 ήταν τεχνικά αδύνατη και θα προκαλούσε μια μαζική αιμορραγία θέσεων εργασίας.

«Οι πολιτικοί της ΕΕ πρέπει να είναι προσεκτικοί ώστε να μην κάνουν το ίδιο λάθος όταν επανεξετάσουν τα πρότυπα των εκπομπών των αυτοκινήτων για το 2020 αυτό το έτος, αλλιώς θα καταλήξουν με ένα στόχο που είναι παρωχημένος ήδη πριν αυτός τεθεί σε ισχύ», είπε.

Η πτώση των εκπομπών

Η πράσινη αναθεώρηση της Volkswagen ήρθε καθώς μια νέα έκθεση από τους αναλυτές της JATO Dynamics αποκάλυψε ότι οι εκπομπές από τα νέα αυτοκίνητα στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 3,4% πέρυσι σε 136 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Ενώ ο μέσος όρος των εκπομπών για ολόκληρο τον στόχο της Ευρώπης ήταν υψηλότερος στα 141 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, οι μειώσεις από όλους σχεδόν τους κατασκευαστές βοήθησαν να παραμείνει η ΕΕ σε καλό δρόμο όσον αφορά στην επίτευξη του στόχου των 130 γραμμάριων ανά χιλιόμετρο για το 2015.

Ο Siegried de Vries, ένας εκπρόσωπος για την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, αρνήθηκε ισχυρισμούς οικολόγων ότι αυτό έδειξε ότι οι στόχοι του 2015 ήταν παρωχημένοι και είχαν ανάγκη σύσφιξης.

«Δεν είμαστε στο 2015, είναι ένας στόχος-πρόκληση και αυτό δεν αλλάζει», είπε ο de Vries στην EurActiv.

«Θα δείτε βελτιώσεις με κάθε νέο μοντέλο κατά τα επόμενα χρόνια επειδή οι κατασκευαστές έχουν κάνει καλή πρόοδο αλλά είναι πολύ νωρίς για να πούμε το αποτέλεσμα οπότε το να λέμε ότι οι στόχοι είναι παρωχημένοι είναι απόλυτος παραλογισμός».